سوگنامه کربلا

علي بن موسي بن جعفر معروف به «ابن طاوس» در سال 589 ه. ق در شهر دانشمند خيز و عالم‏پرور«حله» چشم به جهان گشود. ابن طاوس در آن شهر علم و اجتهاد رشد يافت و از محضر پدر بزرگوارش بهره کافي برد و همانطور که خود مي‏گويد: پدر و نيز جد وي «ورام» بيشترين نفوذ را بر وي در سالهاي رشدش داشته‏اند و به او فضيلت، تقوي و تواضع را ياد داده‏اند.
جمعه، 2 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوگنامه کربلا
سوگنامه کربلا
سوگنامه کربلا





نویسنده: سیدعلی بن طاووس
علي بن موسي بن جعفر معروف به «ابن طاوس» در سال 589 ه. ق در شهر دانشمند خيز و عالم‏پرور«حله» چشم به جهان گشود. ابن طاوس در آن شهر علم و اجتهاد رشد يافت و از محضر پدر بزرگوارش بهره کافي برد و همانطور که خود مي‏گويد:
پدر و نيز جد وي «ورام» بيشترين نفوذ را بر وي در سالهاي رشدش داشته‏اند و به او فضيلت، تقوي و تواضع را ياد داده‏اند.
علماي ديگري که ابن طاوس در نزد آنان درس خوانده عبارتند از: ابوالحسن علي بن يحيي الخياط حلي، حسين بن احمد السوراوي، تاج‏الدين حسن بن علي الدربي، نجيب‏الدين محمد السوراوي، صفي‏الدين بن معد بن علي الموسوي، شمس‏الدين فخار بن محمد بن فخار الموسوي و...
ابن طاوس در نسلهاي بعدي به عنوان «صاحب الکرامات» معروف شد.
او خود از حوادث معجزه‏آسايي که برايش رخ داه مواردي را نقل مي‏کند. و نيز گزارش شده که با امام زمان (عج) در تماس مستقيم بوده است. گفته مي‏شود که علم به «اسم اعظم» به او اعطاء گرديد اما اجازه‏ي اينکه آن را به فرزندش بياموزد، داده نشد.
ابن طاوس خود اذعان داشته که من به اول هر ماه آگاهي دارم بدون اينکه به هيچ يک از اسباب آگاهي بدان، تمسک نمايم.
کتاب «لهوف» ابن طاوس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علماي برجسته شيعه جايگاه مهمي براي خودش باز کرده است به طوري که شهيد محراب آيت الله سيد محمد علي قاضي تبريزي مي‏فرمايد: «کتاب لهوف سيد ابن طاوس - رحمة الله عليه -، نقلياتش بسيار مورد اعتماد است و در ميان کتب مقاتل کتاب مقتلي به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمي‏رسد و در اطمينان بر آن کتاب در رديف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است» «تحقيقي درباره اربعين»به خاطر اهميت کتاب لهوف که از معتبرترين متون به شمار مي‏آيد، جمعي از بزرگان به ترجمه آن پرداخته‏اند که ظاهرا اولين ترجمه به قلم شيواي ميرزا قلي تبريزي به نام «لجة الالم» مي‏باشد.
متن کتاب "  سوگنامه کربلا " 




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.