تفاوت بین احساسات و عواطف

عواطف و احساسات، اگرچه یک قلمرو خطرناک هستند، اما زندگی را زیبا کرده و به آن معنی می‌دهند. آنها مانند جوهر زندگی هستند. آیا می‌توانید زندگی بدون احساسات و عواطف را تصور کنید؟ من قطعا نمی‌توانم! ما اختلاف بین این دو را در این پست بررسی می‌کنیم.
جمعه، 4 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
تفاوت بین احساسات و عواطف

احساسات عمیق‌تر از عواطف هستند
 

چکیده
عواطف و احساسات، اگرچه یک قلمرو خطرناک هستند، اما زندگی را زیبا کرده و به آن معنی می‌دهند. آنها مانند جوهر زندگی هستند. آیا می‌توانید زندگی بدون احساسات و عواطف را تصور کنید؟ من قطعا نمی‌توانم! ما اختلاف بین این دو را در این پست بررسی می‌کنیم.


تعداد کلمات: 742  کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت بین احساسات و عواطف

برگرفته از سایت سایکو ژنی

یک یادداشت ...

آیا شما اساسی‌ترین تفاوت بین عواطف و احساسات را می‌دانید؟ عاطفه یک اسم است، در حالی که احساس کردن یک فعل است. عواطف خود را احساس می‌کنید.
یک بار یک نفر به من گفت "شما عواطف خود را نشان می‌دهید، اما به ندرت احساسات خود را بیان می‌کنید." معنای این جمله چیست؟ اگر عواطف خود را از طریق حالات چهره، زبان بدن یا کلمات بیان می‌کنم، چگونه می‌توانم احساساتم را پنهان کنم؟ خب، پاسخ ساده است. احساسات عمیق‌تر از عواطف هستند.

چهره می‌تواند عواطف بسیاری را بیان کند، اما می‌تواند به راحتی آنچه را که قلب واقعا احساس می‌کند را پنهان کند.
این مهم‌ترین تفاوت بین عواطف و احساسات است. ما در این دنیای جذاب کمی عمیق‌تر می‌شویم تا دریابیم که عواطف و احساسات واقعا چه هستند.

 

عواطف

عواطف سیگنال‌های فیزیکی هستند که بدن ما دائما به ما می‌دهد. آنها ناخودآگاه اتفاق می‌افتند مثلا اگر شما در معرض ترس هستید، ممکن است بلافاصله شروع به ترس و وحشت، عرق کردن و غیره کنید. همه این واکنش‌ها بلافاصله اتفاق خواهد افتاد. اما، هنگامی که فاکتوری که موجب ترس شده بود رفع شود، شما کاملا خوب می‌شوید. اساسا، عواطف گذرا هستند.


احساسات

احساسات باقی می‌مانند. احساسات مختلف در طول زمان تجمع می‌یابند، و همانطور که مغز ما آگاهانه آنها را درک می‌کند، آنها به احساسات تبدیل می‌شوند. احساسات از احساس شکل می‌گیرد. اما اگرچه دو نفر ممکن است عواطف مشابهی داشته باشند، احساسات آنها ممکن است متفاوت باشد. تجربه شخصی و خلق و خو، نقش مهمی را در تصمیم‌گیری در مورد آنچه که شما احساس می‌کنید را ایفا می‌کند. احساسات خیلی قوی‌تر هستند، لایه‌های بیشتری دارند و عمیق‌تر از عواطف هستند. بنابراین، سخت می‌شود از دست آنها خلاص شوید.
 

بیشتر بخوانید: ماهیت احساسات و عواطف


مثال‌ها

✱ به عنوان مثال، دختری هست که مدتی از آشنایی شما با او می‌گذرد. هنگامی که او را می‌بینید یا با او صحبت می‌کنید احساس خوشحالی می‌کنید. شما احساس ناراحتی می‌کنید وقتی او را از دست می‌دهید یا وقتی که دور است. هنگامی که او با مردان دیگری حرف می‌زند، احساس حسادت می‌کنید. چرا این احساسات را تجربه می‌کنید؟ پس از کمی عمیق‌تر اندیشیدن، متوجه خواهید شد که احساسی نسبت به او پیدا کرده‌اید. احساسات می‌تواند گیج کننده باشد، و ممکن است برای دوستان شما فهمیدن این مطلب که شما عاشق شده‌اید، کمی زمان ببرد. همانطور که می‌بینید، خوشبختی، غم و اندوه و احساس حسادت عواطفی است که در نتیجه احساس عشق در شما ایجاد می‌شود.

✱ به طور مشابه، اعمال شخصی ممکن است شما را تحریک و یا خشمگین کند. این احساسات هستند که ممکن است در نهایت آن شخص را برای شما تلخ کنند. در اینجا، تلخی یک احساس است.

✱ در اینجا یک مثال دیگر آورده شده است که به شما در درک تفاوت عواطف و احساسات کمک خواهد کرد. شما نتایج امتحان مهمی را بررسی می‌کنید؛ شما به وضوح مضطرب هستید، اضطراب یک عاطفه است. وقتی فهمیدید که امتحان را قبول شده‌اید اضطراب از بین می‌رود. در حال حاضر، این سناریو را در نظر بگیرید. شما در امتحان رد می‌شوید یا نمره کمی می‌گیرید. در شما یک احساس نگرانی ایجاد خواهد شد- بنابراین، هر بار که امتحان می‌دهید، ممکن است نگرانی داشته باشید، زیرا ترس از گرفتن نمره پایین وجود دارد.

با توجه به اطلاعات رشته علوم اعصاب، عواطف چیزی جز واکنش‌های شیمیایی نیستند. این‌ها وقتی ما به محرک‌های خاص واکنش نشان می‌دهیم، توسعه می‌یابند. همانطور که ما شروع نسبت به این عواطف آگاه می‌شویم، درک بهتری از احساسات خود نیز به دست می‌آوریم. اخلاق و باورهای شما نقش مهمی را در شکل دادن به احساسات شما بازی می‌کنند. احساسات حفظ می‌شوند، در حالی که عواطف موقتی هستند و می‌توانند بسیار شدید باشند.

همانطور که می‌بینید، عواطف و احساسات هر دو نسبتا مشابه هستند. اما تفاوت بین آنها نیز بسیار مهم است. کلید موفقیت در زندگی، درک و مدیریت بهتر عواطف است. شما ممکن است قادر به تغییر عواطف خود نباشید، اما می‌توانید احساسات خود را تغییر دهید. البته، گفتن آن آسان‌تر از انجام آن است. اما به یاد داشته باشید، احساسات چیزی جز افکار در سطح ناخودآگاه نیستند، و افکار می‌توانند تغییر کنند.

 

منبع: راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.