سرطان ریه و مردان

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان و زنان در ایالات متحده است. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان آن می تواند آینده فرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
سرطان ریه و مردان
علائم اولیه سرطان ریه در مردان چیست؟
 
چکیده:
سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان و زنان در ایالات متحده است. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان آن می تواند آینده فرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. در این مقاله، ما به علائم و نشانه های اولیه سرطان ریه در مردان نظری می افکنیم سپس زمان مراجعه به پزشک، چگونگی تشخیص پزشک و راهنمایی ها مناسب برای مقابله با علائم این سرطان را بررسی می کنیم.

تعداد کلمات : 1290 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

سرطان

نویسنده: جوانا سیلوا
   مترجم: علی مهربانی
 

مقدمه:
علل سرطان ریه در مردان و زنان می تواند متفاوت باشد، مانند انتظارات از زندگی. همچنانکه برخی از انواع سرطان ریه در مردان شایع است. با این حال، این علائم تمایل به جهانی شدن دارند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه دومین سرطان شایع و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان و زنان در آمریکا محسوب می شود. این سازمان همچنین برآوردی برای سال 2018 در آمریکا مطرح کرده است، که از این قرار است: 234030 مورد جدید سرطان ریه، از جمله 121،680 در مردان و 112،350 در زنان یافت می شود و میزان 154050 نفر بر اثر آن می میرند که 83550 نفر آنها را مردان و 70500 نفر آنها را زنان تشکیل می دهند. خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. در ایالات متحده سیگار کشیدن در مردان بیشتر از زنان است.

علائم و نشانه های اولیه
در مراحل اولیه، اغلب سرطان ریه نشانه هایی را در همه افراد ایجاد نمی کند. این علائم معمولا به عنوان سرطان گسترش می یابند و پیشرفت می کنند. با این حال، تشخیص و درمان اولیه می تواند آینده فرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. سرطان ریه سلول غیر کوچک، شایع ترین نوع سرطان ریه است. علائم سرطان ریه در مردان و زنان شبیه هم هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:
    سرفه، که بیش از چند هفته طول بکشد.
    سرفه کردن همراه خون
    خستگی
    درد قفسه سینه
    درد هنگام تنفس یا سرفه
    تنگی نفس
   گرفتگى‌ صدا یا سینه‌      

    عفونت های مکرر ریه، مانند سینه پهلو یا برونشیت، به دلیل سلول های سرطانی که مانع راه های تنفس می  شوند.آتکلوزیس (فروافت‌ ریه‌) سبب از بین رفتن ریه ها شده و پس از سرطان مسیرهای هوایی را مسدود می کند. اگر پولک سلول سرطانی، که یک نوع سرطان پوست می باشد، در ریه ها پیشرفت کند، فرد ممکن است سندروم پارانوپلاستیک را تجربه کند. سندرم پارانوپلاستیک هنگامی رخ می دهد که سلول های سرطانی یا سلول های سیستم ایمنی بدن هورمون هایی تولید می کند که بافت اطراف را تغییر می دهند. این می تواند علائمی را نشان دهد، از قبیل:
    سختی در راه رفتن و حفظ تعادل
    گرفتگی عضلات
    حرکات نا آگاهانه
    از دست دادن هماهنگی عضلانی
    ضعف عضلانی
    مشکل در بلعیدن غذا
    لکنت زبان

نوع دیگری از سرطان ریه، که سرطان سلول کوچک ریه نامیده می شود و در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. با این حال، این فاصله بسته شده است زیرا میزان سرطان ریه در مردان در دهه گذشته کاهش یافته است. سرطان سلول کوچک ریه، به طور معمول در نزدیکی مسیرهای هوایی مرکزی ریه ها گسترش می یابد و اغلب به مغزگسترش می یابد. علائم اولیه آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
       سردرد
      تغییرات دید
     ضعف در یک طرف بدن
     تغییر در رفتار
برخی از اقدامات ساده ای وجود دارد که فرد می تواند برای کمک به تسکین علائم و جلوگیری از وخیم تر شدن آنها انجام دهد. یکی از مهمترین اقدامات این است که سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو را متوقف کند. همچنین باید قرارگرفتن در معرض دود را کاهش دهید.
زمان ویزیت پزشک
افرادی که مبتلا به سرطان ریه هستند، معمولا در مراحل اولیه بیماری دارای علائم بیماری نبوده یا کمی از آن را دارند. تا زمانی که به اندازه کافی برای ایجاد علائم پیشرفت کرده باشد، ممکن است به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. این در مورد هم مردان و هم زنان صادق است. هنگامی که افراد علائم را مشاهده می کنند، اغلب آنها را با اثرات سیگار کشیدن یا علائم یک بیماری معمولی مانند عفونت اشتباه می گیرند.

تشخیص زودهنگام و درمان سرطان ریه می تواند آینده فرد را بهبود بخشد. اگر فردی یکی از موارد زیر را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند:
       تنگی نفس
       سرفه ای که از بین نمی رود
       خون در خلط
       خون که هنگام سرفه بیرون  می آید
       درد قفسه سینه
       درد استخوان
       کاهش وزنی که تفسیرش آسان نیست.
        صدای گرفته و خشن
        سردرد

تشخیص سرطان ریه
در ایالات متحده آمریکا، پزشکان اکنون قادر به تشخیص و درمان سرطان ریه در مراحل اولیه در مردان و زنان هستند. افرادی که در مراحل اولیه درمان سرطان ریه آنها تشخیص داده می شود، از شانس بیشتری برای زندگی برخوردار هستند. برای مشاهده علائم سرطان ریه، پزشک ممکن است از سلامت عمومی و علائم دیگر شخص سوال کند. سپس پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی و یک آزمایش سنجش تنفس انجام دهد. در این آزمایش، پزشک از شخص درخواست می کند تا به یک دستگاه کوچک به نام اسپیرومتر(دستگاه سنجش تنفس) بدمد، که این دمیدن به تشخیص مشکلات ریه کمک می کند. پزشک همچنین می تواند یک آزمایش خون را تجویز کند تا احتمال وجود سایر بیماری ها را که علائم مشابه مثل عفونت ریه را دارند، از بین برود. برای اطمینان از تشخیص دقیق و رد کردن وجود بیماری های دیگر، پزشک همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را توصیه کند:

1- آزمایشات تصویربرداری،  این اجازه را می دهد تا پزشکان در معرض علائم سرطان ریه و سایر بیماری ها قرار گیرند. آزمایش های تصویربرداری ممکن است شامل اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن باشد.

2- سیتولوژی(سلول شناسی) خلط سینه، در طول این آزمایش، از بیمار خواسته می شود مقدار کمی از خلط را سرفه کند.که پس از آن دکتر بوسیله میکروسکوپ به بررسی و جستجوی سلول ها سرطانی مبادرت می کند.

3- بیوپسی(بافت برداری)، در این روش پزشک یک نمونه کوچک از سلول ها را از ریه فرد جمع آوری می کند تا آزمایشگاه آن را تجزیه و تحلیل کند. برای جمع آوری سلول ها، دکتر یک لوله نازک را از طریق دهان یا بینی فرد وارد می کند.

 

بیشتر بدانید :    سرطان ریه، سومین عامل مرگ


نکاتی برای مقابله با علائم سرطان
برخی از اقدامات ساده ای وجود دارد که فرد می تواند برای کمک به تسکین علائم و جلوگیری از وخیم تر شدن آنها انجام دهد. یکی از مهمترین اقدامات این است که سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو را متوقف کند. همچنین باید قرارگرفتن در معرض دود را کاهش دهد. این می تواند به فرد کمک کند تا راحت تر نفس بکشد و علائمی مانند نفس نفس زدن و سرفه را بهبود بخشد. راهنمایی های زیر نیز ممکن است به تنگی نفس کمک کند:
  • تنفس به آرامی، به آرامی با بینی نفس کشیده و از طریق دهان آن را خارج کند.
  • تلاش برای آرام بودن فرد، به عنوان مثال با گوش دادن به موسیقی، تفکر و یا خواندن کتاب.
  • هدایت هوای سرد به سمت صورت با روشن کردن یک پنکه یا باز کردن یک پنجره.
  • پیدا کردن یک موقعیت راحت و تکیه کردن
  • اجتناب از فعالیت هایی که می تواند تنگی نفس را تشدید کند، به عنوان مثال استفاده از آسانسور بجای استفاده از پله ها.
  • خوردن لقمه های کوچک بیشتر و اجتناب از لقمه های بزرگ غذا.

یک پزشک همچنین می تواند داروها و اکسیژن را برای کمک به تسکین علائم تنگی نفس ارائه دهد. برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه نیز از درمان هایی که به کاهش درد، استرس و اضطراب کمک می  کنند، مانند:  طب سوزنی، هیپنوتیزم، ماساژ، یوگا و  میتیشن استفاده می کنند. سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان و زنان در ایالات متحده است. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان می تواند آینده فرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. هر کس علائمی را در این مقاله ذکر شد را تجربه کرد، باید به پزشک مراجعه کند.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.