6 فایده ویتامین A که مورد حمایت دانشمندان است

فواید اصلی ویتامین A و حفاظت از سیستم ایمنی بدن، برای سلامتی عموم انسان ها، این ویتامین ضروری است و میتواند برای سیستم دفاعی بدن بسیار مفید واقع شود.
پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
6 فایده ویتامین A که مورد حمایت دانشمندان است
ویتامین A
 
چکیده:
فواید اصلی ویتامین A  و حفاظت از سیستم ایمنی بدن، برای سلامتی عموم انسان ها، این ویتامین ضروری است و میتواند برای سیستم دفاعی بدن بسیار مفید واقع شود. همچنین رشد اعضای بدن و تکامل جنین در رحم نیاز شدید به این ویتامین دارد. مصرف بالای آن نیز می تواند برای افراد دارای اضافه وزن مضر باشد.

تعداد کلمات : 1208 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

ویتامین آ

مترجم: سید محمد حسن هاشمی

ویتامین A  که می توان آن را در گروه محلول در چربی دسته بندی کرد برای سلامت بدن انسان ها بسیار مفید هستند.پروسه های زیادی در بدن انسان وجود دارند که شامل نگهداری بدن انسان می شوند و بسیاری از آنها برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. اعضای بدن انسان از زمانی که در رحم مادر هستند، نیازمند این ویتامین ها هستند و بقای جان انسان به ویتامین ها بستگی دارد. گفته شده است که روزانه مردان 900 میکروگرم و زنان 700 میکروگرم و کودکان و افراد در سنین بلوغ 300 تا 600 میکروگرم ویتامین   A  نیاز دارند.
ویتامین A  هم در گوشت حیوانات و هم گیاهان یافت می شود و در دو نوع اصلی تقسیم بندی می شود ویتامین A  و پرو ویتامین A. ویتامین های شکل یافته A  به عنوان یک ویتامین فعال شناخته می شوند و بدن انسان می تواند از آنها انرژی خوبی را کسب کند. این ویتامین می تواند در مواد تولید شده غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت شود.
 
اکنون باید فایده اصلی ویتامین A  را بیان کرد:
چشمان شما را از شب کوری و نیز در سن پیری محافظت می کند
ویتامین A  برای بینایی انسان به شدت ضروری است. این ویتامین برای چشمان انسان در زمان تغییرات نور و انتقال دید به مغز انسان بسیار مفید است. در واقع، یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A می تواند کوری شبانه باشد که به نام نکتوالپیا شناخته می شود. بسیاری از افراد متاسفانه این موضوع را دست کم گرفته و مشکلات آنها در زمینه بینایی برای شب ادامه دارد.  جوانان برای اینکه بینایی خوبی را در زمان کهولت سن خود داشته باشند، باید در زمان جوانی و نوجوانی به مقدار کافی از ویتامین A  مصرف کنند.
 
کاهش ابتلا به سرطان
ایجاد سرطان زمانی است که سلول های غیر عادی در بدن رشد کرده و مسیر غیر قابل کنترلی را طی می کنند. در حالی که ویتامین A  نقش مهمی را در بدن انسان و تنظیم سلول ها ایفا میکند، نفوذ و تاثیر آن نیز بر خطر ابتلا به سرطان و نقش جلوگیری کننده از آن نیز بالاست.  با بازنگری در تحقیقات انجام شده در این زمینه، مصرف بالای ویتامین A  به مرور زمان می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. مخصوصا ویتامین های A  مصرفی از گیاهان برای بدن مفید هستند. هیچ گاه نباید رابطه مستقیم این ویتامین و سرطان را فراموش کرد. مکمل های ویتامین A  مانند خود این ویتامین تاثیر گذار نیستند و ابتدا باید روی اصل ویتامین سرمایه گذاری کرد.
 
حمایت از سیستم سلامت و مصونیت بدن
ویتامین A  بازیگر حیاتی سیستم دفاعی بدن است. مصرف آن می تواند به خوبی در جلوگیری از ابتلا اعضای بدن مانند چشمان در مقابل باکتری ها دفاع کند و سلامت آنها را تامین کند.   این ویتامین حتی می تواند باکتری را از سلول های خونی و دیگر سلول های بدن بدرستی پاکزدایی کند. همین ویتامین نیز می تواند موجب شود که بدن انسان با سرعت بیشتری از امراض بهبودی حاصل کند و کمبود آن می تواند بهبود بدن انسان از امراض را به تاخیر اندازد.
در حقیقت کشورهایی که در آن ها بیماری ها مسری رواج دارد، نیاز به این ویتامین بیشتر حس می شود.
 ویتامین های شکل یافته A  به عنوان یک ویتامین فعال شناخته می شوند و بدن انسان می تواند از آنها انرژی خوبی را کسب کند. این ویتامین می تواند در مواد تولید شده غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت شود.
کاهش خطر آکنه و جوش
آکنه یک بیماری مزمن و التهاب پوستی است. مردم زیادی با شرایط خاصی دچار نقطه ها و جوش های دردناکی می شوند که بیشتر آنها روی صورت و یا پشت و سینه می باشند. بسیاری از این جوش ها به خاطر چربی بیش از حد زیر پوست است. علت عمده غدد چربی در زیر پوست به این علت است که این غده ها در فولیکول های مو بر روی پوست شما یافت می شود و سبوس، ماده چسبنده و مومی که پوست شما روان و ضد آب را حفظ می کند، تولید می کند. بیشتر این غدد ها و جوش ها بدون درد هستند و برخی از این جوش ها می تواند روی سلامت و اعصاب بیمار تاثیر بگذارد. نقش اصلی ویتامین A  در زمینه درمان جوش و آکنه ها برای بسیاری روشن نشده است اما متخصصان بر این باورند که این ویتامین برای بهبود پوست و طراوت پوست بسیار لازم است.  اکنون تحقیقات بر این است که ویتامین A  می تواند در کاهش درد جوش ها موثر واقع شود.
 
حمایت از سلامت استخوان
مواد مغذی کلیدی مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان ها برای سن شما پروتئین، کلسیم و ویتامین D هستند. اما به هر حال خوردن ویتامین A  برای رشد استخوان ها و مستحکم تر شدن آن لازم است و مخصوصا افرادی که دارای استخوان های ضعیف هستند، نیازمند جدی ویتامین A  هستند. در حقیقت افرادی که دارای سطح پایینی از ویتامین A  هستند دارای ساختار های ضعیف تری در استخوان بوده و در نتیجه سلامت بدن آنها نسبت به بقیه کمتر است.  علاوه بر این، یک متا آنالیز مطالعات اخیر نشان داد افرادی که بیشترین مقدار ویتامین A را در رژیم غذایی خود دارند 6 درصد خطر شکستگی در استخوان های آنها کاهش می یابد. ارتباط میان ویتامین A  و سلامت استخوان شاید برای خیلی ها محرز نشده است اما این مساله و نادیده گرفتن آن می تواند در زمان کهنسالی بیشتر خود را نشان دهد.
 
افزایش رشد سلامت و بازتولید
ویتامین A  و وجود آن برای بازسازی سلامت بدن هم برای مردان و هم برای زنان ضروری است. رشد طبیعی بدن نیز و رشد آن و حتی رشد جنین در رحم مادر نیازمند این ویتامین است. تحقیقات نشان داده اند که اهمیت ویتامین A  برای مردان و برای باز تولید و به تکامل رسیدن سلول های اسپرمی لازم است. تحقیقات در حیوانات نیز نشان داده اند که این ویتامین همچنین می تواند در زنان روی تولید مثل و کارایی تخمک ها و کیفیت بهتر آنها به خوبی عمل کند. در زنان حامله ویتامین A  میتواند باعث رشد اعضا و ارگان ها و همچنین رشد و کامل شدن ساختار کودکان بدنیا نیامده مانند اسکلت و سیستم های اعصاب، قلب، کلیه، چشم و ریه ها بشود.
 

بیشتر بدانید :   هشت علامت کمبود ویتامین A


مصرف زیاد ویتامین A  می تواند خطرناک باشد
ویتامین A  با توجه به اینکه در بسیاری از غذاهای چربی ساز وجود دارد، می تواند موجب چاقی انسان شود. مصرف مصرف بالای ویتامین A می تواند موجب سردرد، و یا درد در برخی از نقاط بدن شود. نکته دیگر که پروویتامین های A  مانند خود ویتامین نمی توانند مفید واقع شود و مصرف بالای آن حتی می تواند برای بدن مضر باشد.
 
 نکته پایانی
ویتامین A  می تواند برای بسیاری پروسه های بدن مفید باشد. برای سلامتی عموم انسان ها، این ویتامین ضروری است و میتواند برای سیستم دفاعی بدن بسیار مفید واقع شود. همچنین رشد اعضای بدن و تکامل جنین در رحم نیاز شدید به این ویتامین دارد. مصرف بالای آن نیز می تواند برای افراد دارای اضافه وزن مضر باشد.
 
برگرفته از سایت: www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.