سلامتی سه تا سین داره: بدن من، فکر من و من در جامعه

کوشا سمیعی در مقاله زیر چند راهکار ساده اما مهم را به منظور حفظ سلامت بدن، سلامت روان و سلامت اجتماعی به نوجوانان عزیز پیشنهاد داده است
شنبه، 14 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی سه تا سین داره: بدن من، فکر من و من در جامعه
فرهنگستان زبان و ادب پارسی، معنای هرواژه  را با دقت و توضیح مختصر به ما می دهد. امروز در این فرهنگستان به دنبال معنی واژه ی «سلامت» گشتم. سلامت؟! کار عجیبی کردم؟ به نظر شما این کلمه، معنای آسان و در دسترسی دارد؟ فرهنگستان برایم نوشت: «سلامتی یعنی برخورداری از آسایش کامل جسمی و روانی و اجتماعی و نه صرفاً فقدان بیماری و ناراحتی.»

خیلی حرف ها در همین جمله وجود دارد؛ یعنی من باید برای حفظ سلامتی، هم به بدنم فکر کنم، هم فکرم و هم اجتماعی که در آن زندگی می کنم. اجتماع یعنی خانواده، مدرسه، کلاس های متفرقه، دوست های قدیمی... کمی توی اینترنت جست وجو کردم. درباره ی هر یک از این سه موضوع سلامت، مطالبی را خواندم؛ فکرهایی به ذهنم آمد و تصمیم هایی گرفتم. باید یک برنامه ی مشخص برای سلامتی ام داشته باشم. برای شروع، چند کار ساده اما مهم را لیست کردم. بیایید با هم شروع کنیم، حاضرید؟!


سلامت بدن من

غذاهایی که می خورم

آهن یکی از مادّه های مهم برای سیستم ایمنی و عصبی بدن ماست. برای این که این مادّه در بدن کم نشود، باید از انواع مواد غذایی استفاده کنیم. در برنامه ی غذایی مان هم از گوشت استفاده کنیم و هم از سبزی و هم حبوبات. سبزی های تازه، فلفل سبز، گوجه فرنگی و میوه های زمستانی مثل پرتغال و لیمو، ویتامین «ث» زیادی دارند. این ویتامین به بدن کمک می کند تا آهن بیشتری جذب کند.

از امروز سعی کنید اصلاً نوشابه ی گازدار نخورید. شکر زیاد نوشابه ها باعث بیماری های قندی و فشار خون می شود. گازی که در نوشابه وجود دارد، به معده آسیب زده، مشکلات گوارشی ایجاد می کند. متخصص های تغذیه ساعت ها روی نوشابه تحقیق کرده اند و بعد دست خالی از آزمایش ها برگشته اند: «نوشابه هیچ خاصیت و فایده ای برای بدن ندارد!» بماند که چقدر آسیب هم به بار می آورد.

همراه غذا آب خوردن ممنوع! بهتر است از حدود 15 تا 20 دقیقه مانده به غذا و 1 تا 2 ساعت پس از غذا، آب استفاده نشود. معده برای هضم به گرما نیاز دارد؛ آبی که می خوریم با سرد کردن و رقیق کردن شیره ی معده که مسئول هضم غذاست، نمی گذارد کار گوارش به خوبی انجام شود. آب همراه غذا، یعنی یک معده ی ضعیف و بیمار در آینده.

سلامت روان من
ورود عصبانیت ممنوع!

دو سَمّ فکری برای بدن، ترس و عصبانیت است. این دو سَمّ، ترشح هورمون های زیادی را در بدن تغییر می دهند. معده، قلب عضلات و بخش های دیگر بدن ما تحت تأثیر عصبانیت می تواند مشکل دار شود. هروقت بتوانیم ورود عصبانیت را کنترل کنیم، یعنی به سلامت فکر و بدن مان کمک کرده ایم.

برای بیرون کردن عصبانیت، یک اسم رمز انتخاب کنید. هروقت عصبانی شدید، توی دل تان چندین بار اسم رمز را بگویید؛ یک کار رمزی را هم انتخاب کنید؛ مثلا یک فنجان چای یا نقاشی کردن توی یک دفترچه. حواس تان را از عامل عصبانیت پرت کنید تا حال و هوای تان سر جایش بیاید.

با کنترل تنفس می توانید شدّت خشم را کنترل کنید. با بینی نفس بکشید، عمیق و منظم. موقع تنفس به لحظات خوب یا یک تصویر آرامش دهنده فکر کنید.

سلامت اجتماعی من
نه کم رو نه پُررو

کم رویی و پُررویی هر دو وقتی در ما به وجود بیاید، نمی گذارد در اجتماع حضور درستی داشته باشیم. توانایی ابراز احساسات، گفتن حرف ها و تصمیم های مان و ابراز اعتراض و موافقت وقتی با فکر و درست انجام شود، دیگر نه اسمش کم رویی است و نه پُررویی.

سعی کنید از «نه» به اندازه و بجا استفاده کنید. «نه گفتن» یک هنر است که باید در خودمان تقویت کنیم. فکر نکنید اگر به چیزی «نه» بگوییم باعث ناراحتی کسی شده ایم یا خودخواهیم. اگر دلایل کافی برای نه گفتن دارید، با یک زبان خوب و با اطمینان صحبت کنید. اگر برای «نه » گفتن یا «بله» گفتن به اطلاعات بیش تری نیاز دارید، از طرف مقابل بخواهید به شما اطلاعات بیش تری بدهد.

از اشتباه کردن نترسید. در هراشتباه کلی درس برای آینده یاد می گیرید. هیچ کس بی عیب و نقص نیست. به خودتان یادآوری کنید که هرتجربه به اندازه ای می تواند در آن موفقیت باشد. توانایی ها و علاقه ی تان را بشناسید و درباره اش با چند نفر صحبت کنید. سعی کنید با آدم های تازه آشنا شوید و از آن ها چیزهای تازه ای یاد بگیرید.

نویسنده: کوشا سمیعی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.