نکته‌های کوچکی که کارهای بزرگی می‌کنند

مقاله زیر از کوشا سمیعی نکات جالب و مفیدی را در مورد سلامتی و راه های سالم زیستن، ارائه می دهد.
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
نکته‌های کوچکی که کارهای بزرگی می‌کنند
چیزهای خیلی کوچک، گاهی تأثیرهای خیلی بزرگ می‌گذارند. شاید اهمیت یک لیوان آب یا نفسی عمیق زمانی که اضطراب دارید به نظرتان کم بیاید؛ اما بدن حساب ذرّه ذرّه­ ی همه چیز را دارد. دلش می‌خواهد به موقع به او آب برسانید، اضطراب تان را کم کنید، سعی کنید عادت‌های خوب را جای­گزین عادت‌های پرآسیب کنید و حسابی هوایش را داشته باشید. برای این­که بتوانید سالم زندگی کنید، اولین قدم، اطلاع داشتن از مهم‌ترین نیازهای سلامتی است. خُب ما هم قرار است این اطلاعات را به شما بدهیم، پس با هم بخوانیم:
 

سلامت بدن من

مواظبت از آبِ بدن

یک ضرب ­المثل هست که می‌گوید: «از آب هم کَره می‌گیرند.» در این ضرب‌المثل، آب نماد چیزی است که درونش مواد باارزشی مثل کَره را ندارد و به کنایه درباره افرادی گفته می‌شود که از هر فرصت برای سود کردن استفاده می‌کنند؛ اما واقعیتش این است که بدن می‌تواند از آب، انرژی‌هایی خیلی مهم‌تر از کَره بگیرد. وقتی بدن مقدار کافی آب نداشته باشد، آن‌وقت فعالیت آنزیم‌های بدن، شروع به کاهش می‌کند و ما احساس خستگی می‌کنیم.
 
92 درصد خون از آب تشکیل شده است. وقتی آب بدن کم می‌شود، غلظت خون افزایش پیدا می‌کند و این باعث فشار خون بالا می‌شود که اصلاً برای قلب و سلامت بدن خوب نیست.

بدن در مواقع کم‌آبی، مجبور به فعالیت‌هایی می‌شود تا آب کم­تری را از دست بدهد؛ یکی از این فعالیت‌ها، تولید کلسترول است که زیاد از حدّ آن برای سلامتی ضرر دارد. با کم‌آبی خارج شدن مواد سمی از طریق پوست هم با مشکل مواجه می‌شود، سیستم گوارش به هم می‌ریزد و اسید و مواد سمی در کلیه و مثانه نمی‌تواند به­ خوبی دفع شود.
 

سلامت روان من

ورود اضطراب ممنوع!

1. اولین رتبه‌ی علت بیماری‌های مزمن (بیماری‌های همیشگی و دیرخوب­ شو) اضطراب است. اضطراب، اولین عامل اُفت تحصیلی و یادگیری بد است. کُلّاً همه با هم موافق ­اند که باید یک جوری جلوی زیاد شدن بیش از حد او را گرفت، وگرنه خراب­کاری‌های زیادی به ­بار می‌آورد.

2. بعد از انجام یک­سری تحقیقات، دانشمندان فهمیدند کار با شبکه‌های اجتماعی، وقت و بی‌وقت ایمیل و صندوق پیام چک کردن باعث افزایش اضطراب می‌شود. دوستی‌های آنلاین، این­که چه کسی چه چیزی نظر گذاشت، آیا دوستی یک غریبه را در شبکه اجتماعی بپذیرم یا نه، رد کردن دعوت‌ها و موارد دیگر، حالا یکی از عوامل جدّی اضطراب شده‌اند. همین امروز تصمیم بگیریم عوامل اضطراب‌زای مجازی را پیدا و تا حد ممکن حذف­شان کنیم.
 
3. ورزش، داشتن یک برنامه‌ی منظم دوره‌ای، تصمیم‌گیری‌های واضح و مشخص، خواب خوب، رسیدگی به ظاهر و پاکیزگی و داشتن مجموعه‌ای از اعتقادات و باید و نبایدها کمک می‌کند به اضطراب اجازه ندهیم هر وقت دلش خواست سروکلّه‌‌اش در زندگی‌مان پیدا شود.


سلامت اجتماعی من

چشم و هم‌چشمی
 
1. حسادت، احساسی است که ناخودآگاه برای شما ایجاد می‌شود. وقتی شما از وضعیت خودتان راضی نیستید، ناخودآگاه‌تان دست به کار می‌شود و برای پیدا کردن یک انگیزه، شروع به مقایسه وضعیت شما با دیگران می‌کند. خیلی وقت‌ها ما نمی‌فهمیم چرا با یک نفر بد صحبت می‌کنیم یا بی‌دلیل ازش متنفریم. هر چقدر سریع‌تر بتوانیم بفهمیم که ناخودآگاه­مان در حال مقایسه ما با آدم‌های دیگر است، زودتر می‌توانیم جلویش را بگیریم و مواظبش باشیم.
 
2. حسادت نه­ تنها دوستی‌ها را خراب، بلکه شما را به آدمی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می ­کند و حتی به سلامت بدن­تان هم صدمه می‌زند. سیستم گوارش، اولین جایی است که از حسادت لطمه می‌بیند.
 
3. هیچ دارو و روشی برای درمان قطعی حسادت ساخته نشده است. بهترین راه حل، حرف زدن با خود است. به خودتان بگویید که فکر کردن و مقایسه کردن، هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ پس تمام کن این فکرها را! گاهی مقایسه کردن باعث می‌شود کارهای خوبی را یاد بگیرید و در زندگی عمل کنید؛ اما اگر این مقایسه، باعث بهبود زندگی‌تان نمی‌شود، فقط خودتان می‌توانید جلوی فکرتان را بگیرید.‌

نویسنده: کوشا سمیعی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.