آرامش، همین حوالی!

دنیای امروز، دنیای سختی ها، تنهایی، بلا و گرفتاری است. بسیاری از مردم جهان با زندگی مدرن شهر نشینی امروزی ارامش خود را از دست داده اند. این مقاله با استناد به پنج آیه قرآن، راه کارهای عملی در راستای حفظ و به کسب آرامش معرفی می کند
يکشنبه، 20 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آرامش، همین حوالی!
پنج آیه قرآن که آرامش بخش قلب شکسته است
 
چکیده
دنیای امروز، دنیای سختی ها، تنهایی، بلا و گرفتاری است. بسیاری از مردم جهان با زندگی مدرن شهر نشینی امروزی ارامش خود را از دست داده اند. این مقاله با استناد به پنج آیه قرآن، راه کارهای عملی در راستای حفظ و به کسب آرامش معرفی می کند.

تعداد کلمات : 953 / تخمین زمان مطالعه : 4 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: BESSMA HAIDER
مترجم: محسن صبوری
 
دل شکستگی یکی از بخش های جدایی نا پذیر از زندگی انسان و می تواند یکی از سخت ترین تجربه هایی باشد که انسان با آن روبرو می شود. این که بعد از احساس شکست به آسانی خودت را بالا بکشی و به مسیرت ادامه دهی به زبان آسان است و در عمل کار مشکلی است. چیزی که معمولا به قلب شکسته کمک می کند کلمات خدا یعنی قرآن است. در این قسمت 5 آیه از قرآن که حتی به دل شکسته ترین افراد هم آرامش می دهد را مطرح می کنیم.

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (آرى با دشوارى آسانى است) (انشراح: 6)
این آیه همیشه مرا به تفکر در مورد هر آن چه که دارم وادار می کند و توجه من را از آن چه از دست داده ام یا ندارم بر می گرداند. این آیه به من یادآوری می کند که حتی اگر در ظاهر همه چیز بد پیش می رود، حداقل چیزی درست کار می کند. زمانی که ما چیزی را از دست می دهیم، چیز دیگری به دست می آوریم. و زمانی که نمی توانیم در مورد آن چه به دست می آوردیم بیندیشیم، هنوز نعمت های بی شماری هستند که ما باید برای ان ها شکرگزار باشیم.دل شکستگی یکی از بخش های جدایی نا پذیر از زندگی انسان و می تواند یکی از سخت ترین تجربه هایی باشد که انسان با آن روبرو می شود. این که بعد از احساس شکست به آسانی خودت را بالا بکشی و به مسیرت ادامه دهی به زبان آسان است و در عمل کار مشکلی است. چیزی که معمولا به قلب شکسته کمک می کند کلمات خدا یعنی قرآن است.

خصوصا زمانی که در قلب شکسته ما در حال التیام است، آرامش تقرب و نزدیکی به خداوند است. زمانی که دل شکسته هستم نمی توانم هیچ زمان دیگری به غیر از زمانی که زیاد دعا و گریه و زاری می کنم را تصور کنم.

أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد) (رعد: 28)
این آیه، همچون آیه قبل تذکر نسبت به این امر است که اگر قلب خود را به خدا بسپاریم و به یاد او باشیم، به آرامش خواهیم رسید. این می تواند با نماز، قرائت قرآن، ذکر گفتن یا صحبت با خدا و دعا کردن حاصل شود. ما باید از لحظات سختی استقبال کنیم زیرا این اوقات ما را به خدا نزدیک می کند. انسان می تواند هر چه می خواهد سرنوشت بد خود و یا حتی خدا را متهم کند اما در نهایت چه کسی را جز خدا داریم؟ او تنها کسی که حقیقتا درد ما را می فهمد و او همیشه به انتظار این است که ما به سمت او حرکت کنیم.

بسا چیزى را خوش نمى دارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مى دارید و آن براى شما بد است و خدا مى‏ داند و شما نمیدانید. (بقره: 216)
این تذکری است که می تواند دارویی باشد که انسان آن را دوست ندارد اما حقیقتا لازم است. گاهی اوقات فراموش می کنیم که حتی اگر از چیزی که برایمان اتفاق افتاده است بدمان می آید، در حقیقت ممکن است برایمان به صلاح ما باشد. برای مثال اگر یک دوستی شما را ناراحت کند و دوستی بین شما و او پایان پذیرد، چه بسا به این خاطر است که خداوند می دانسته که آن دوست مناسب شما نبوده است. یا اگر با کسی که قرار است ازدواج کنید شما را ترک کند، شاید به این خاطر بوده است که خدا خواسته شما را از یک زندگی گناه آلود حفظ کند.

در لحظاتی که اندوه بار هستید مثل زمانی که دل ما از والدین، فرزندان یا همسر خود می شکند، ممکن است حتی اندک فایده ای در آن نیابیم. اما این همان چیزی است که آیه قرآن به آن ختم می شود؛ «خدا می داند و شما نمی دانید.» زمانی که چنین چیزی اتفاق می افتد، باید مطمین باشیم که هر آن چه اتفاق می افتد خواست خداست و او بهترین چیز را برای ما می خواهد هر چند ما حکمت پشت آن را متوجه نشویم.
و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزدیکم و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت مى ‏کنم. (بقره: 186)

فرقی ندارد چه زمانی از شبانه روز است. خداوند می شنود. ما باید بر این عقیده باشیم که او دعاهای ما را می شوند و به بهترین شکل پاسخ می دهد. این مطلب به انسان آرامش می دهد اگر بداند که ما می توانیم در هر ساعت از شبانه روز و فارغ از این که چه چیز در زندگی اتفاق می افتد، ارتباط مستقیم با خالق خود داشته باشیم.

 

بیشتر بخوانید : راه‏کارهای ایجاد آرامش روان در زندگی فردی از منظر روایات


]و به آنان مى‏ گویند] درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر کردید راستى چه نیکوست فرجام آن سراى (رعد: 24)
این همان چیزی است که ملائکه وقتی که وارد بهشت می شویم به ما می گویند. این کلمات صرف نظر از این که متحمل چه مقدار دردی هستیم، به ما آرامش می دهد. این کلمات به ما یاداوری می کند که هر آن چه ما به آن مبتلا هستیم بیهوده نیست و این که آن قرار نیست تا آخر طول بکشد. فرقی ندارد که چقدر آن وضعیتی که در ان هستید سخت است، اما بدانید که در آخر تونل نور وجود دارد. روزی همه ی ما از این جهان موقت و ناقص خارج می شویم و در نعمت جاویدان الهی زندگی خواهیم کرد.

با وجود این که قلب شکسته، می تواند یکی از سخت ترین زخم ها برای درمان شدن باشد، می توانیم در قرآن به روش های مختلف آرامش بیابیم. این کلمات کسی است که ما را آفریده است؛ کسی که ما را بهتر از خودمان می شناسد. 

 

برگرفته از سایت: patheos.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.