خودکار سازی در ویندوز 10

حفاظت و نگهداری از ویندوز کار بسیار مهم و زمان بری است دراین مقاله ما بعضی کارها برای خودکارنمودن حفاظت از سیستم عامل ویندوز 10 را برای شما شرح خواهیم داد.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
خودکار سازی در ویندوز 10
نحوه خودکار سازی وظایف تعمیر و نگه داری در ویندوز 10
 
چکیده:
حفاظت و نگهداری از ویندوز کار بسیار مهم و زمان بری است دراین مقاله ما بعضی کارها برای خودکارنمودن حفاظت از سیستم عامل ویندوز 10 را برای شما شرح خواهیم داد.

تعداد کلمات : 2187 / تخمین زمان مطالعه : 11 دقیقه

ویندوز

نویسنده : BRADY GAVIN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
همانند سایر سیستم عامل ها Windows نیز جهت کارایی بهتر نیازمند برخی اقدامات تعمیر و نگه داری میباشد. خبر خوب این است که میتوانید بسیاری از وظایف تعمیر و نگه داری را به حالت خودکار درآورید ، و طوری سیستم خود را تازه کنید که گویی همین حالا ویندوز آن عوض شده است.

قابلیت خودکار شدن وظایف تعمیر و نگه داری در ویندوز 8 و 10
ویندوز 8 و 10 برخی از وظایف تعمیر و نگه داری سیستم را بر اساس برنامه ریزی که شما صورت داده اید  ، بصورت خودکار  انجام میدهد. این موارد میتوانید موضوعاتی شبیه، بروز رسانی نرم افزارها ، به روز رسانی تعاریف و اسکن های امنیتی ، بهینه سازی و  Defragmentation دیسک ها و سایر وظایف اشکال زدایی باشند. شما نمیتوانید این وظایف خودکار تعمیر و نگه داری را غیر فعال نمایید ، اما میتوانید زمان انجام دادن آنها را تغییر دهید ، و تعیین کنید که در چه زمانی میتواند سیستم شما را جهت انجام کارها روی حالت  Sleep قرار دهد. به صورت پیش فرض ، ویندوز هر رئز ساعت 2 صبح این کار را انجام میدهد و اگر لازم باشد سیستم شما را در حالت Wake قرار میدهد. به منظور مدیریت این ابزار : به قسمت Control Panel  بروید سپس گزینه System and Security  را انتخاب کنید ، روی گزینه Security and Maintenance  کلیک کنید. شما همچنین میتوانید در قسمت Search واژه  “ Security and Maintenance “  را تایپ کنید. در قسمت  Security and maintenance  قسمت  Maintenance  را باز کنید و گزینه  “ Change Maintenance Settings “  را انتخاب کنید. در پنجره Automatic Maintenance میتوانید زمانی که برنامه هر روز اجرا شود را انتخاب کنید ، همچنین میتوانید قابلیت ویندوز جهت قرار دادن سیستم شما روی حالت  Wake را نیز غیر فعال نمایید. توجه داشته باشید که اگر این وظایف سیستم شما را روی حالت Wake قرار داد ، بعد از اتمام کار آن را دوباره به حالت Sleep در خواهد آورد.
 
هارد درایو خود را بصورت خودکار پاکسازی کنید.
اگر میخواهید مطمئن شوید که هارد درایو شما از فضای خالی زیادی برخوردار است ، و از شر فایل هایی که دیگر به آنها نیاز ندارید ، خلاص شوید ، و همچنین فایل های موقت را از سیستم خود حذف نمایید ، میتوانید از قابلیت پاکسازی خودکار ویدندوز استفاده نمایید.
ویندوز 10 : اجازه دهید  Storage Sense هارد درایو شما را بصورت خودکار پاکسازی نماید.

کاربران ویندوز 10 از امتیاز استفاده از  Storage Sense  برخوردار میباشند ، این یک قابلیت جزئی ساده است که میتواند بصورت خودکار فایل های موقت و موارد درون  Recycle Bin  که برای یک ماه در سیستم شما جا خوش کرده اند را پاکسازی نماید. قابلیت Storage Sense در بروز رسانی بهار 2017 به ویندوز اضافه شده است و هدف آن پاکسازی خودکار و ایمن هارد درایوهای شما میباشد. این برنامه جهت پاکسازی فایل های شما اندکی محافظه کارانه عمل میکند ، پس نگرا فعال کردن آن نباشید. به منظور انجام این کار به آدرس مقابل مراجعه کنید .  Settings > Storage > Storage Sense .    روی گزینه  “ Change How we Free Up Space “   کلیک کنید تا تغییرات لازم را انجام دهید.  البته تنظیمات زیادی در آنجا وجود ندارد . همانگونه که عرض شد این یک ابزار محافظه کارانست . با این حال چند گزینه دیگر وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده نمایید.

روی هر ورژن از ویندوز : میتوانید وظیفه پاسکازی دیکس ها را برنامه ریزی کنید.
ابزار پاکسازی دیسک ها همواره وجود داشته اند و همچنان از کارایی بالایی برخوردار میباشند. در حقیقت این ابزار در مقایسه با  Storage Sense  که در ویندوز 10 بود از قابلیت های بیشتری برخوردار است و میتواند چیزهای دیگری هم پاک کند. از آنجایی که میتوانید هر روزه از ابزار  Disk Clean Up استفاده کنید ، چرا آن را برنامه ریزی نکنید که بصورت خودکار این کارها را انجام دهد؟ شما میتوانید از Task Scheduler ویندوز جهت اجرای  Disk Cleanup استفاده کنید ، و هرگاه که مایل بودید ، سیستم خود را اسکن نمایید ، همچنین با استفاده از گزینه های موجود میتوانید اقدام به پاکسازی فایل های بیشتری نیز کنید. ما یک راهنمای قدم به قدم برای انجام این سری از تنظیمات مهیا نموده ایم ، اما قصد نداریم در این مقاله به شرح آنها بپردازیم.

روی هر نسخه از ویندوز : میتوانید به منظور کارایی بیشتر از برنامه  Ccleaner استفاده نمایید.
برنامه  Ccleaner برنامه ای قوی جهت انجام اقدامات پاکسازی در ویندوز است که روی تمام نسخه های ویندوز قابل اجراست و در دو نسخه رایگان و  Premium وجود دارد. کارکزد این برنامه به گونه ای شبیه  Disk Cleanup میباشد ، اما موارد بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد. علاوه بر فایل های موقت و فایلهای موجود در حافظه پنهان  ( Cache ) ، این برنامه میتواند داده های اضافی برخی از برنامه ها و همچنین اطلاعات موجود در مرورگرهای شما را نیز پاکسازی نماید. این برنامه یک ابزار قوی میباشد اما برنامه ای نیست که حتما باید آن را روی سیستم خود نصب کنید. با این حال اغلب افراد روی این برنامه قسم میخورند. نسخه  Premium این برنامه ( 25$ ) دارای ویژگی پاکسازی خودکار میباشد ، اما میتوانید از  Windows Task Scheduler استفاده نمایید تا حتی در نسخه رایگان Ccleaner را بصورت خودکار درآورید.

 Disk Defragmentation بصورت پیش فرض به حالت خودکار عمل میکند ( اگر لازم باشد )
اگر برای مدت طولانی با کامپیوترها سر و کله میزنید ، پس باید مرتبا از قابلیت  Defragmentation در هارد درایو خود استفاده نمایید. خبر خوب این است که در این مورد نیازی نیست تا بیش از حد نگران چیزی باشید. اولا اینکه ، اگر از هاردهای  SSD استفاده میکنید به هیچ عنوان نباید از ابزار  Defragmentation  استفاده نمایید ، زیرا هیچ کمکی نمیکند و فقط اقدام به کنکاش های بی هدف در هارد شما میکند. اگر از ویندوزهای 8 ، 9 یا 10 استفاده میکنید ، ویندوز بصورت خودکار قابلیت  Defragmentation ها در  USSD ها را غیر فعال مینماید. همچنین اگر از ویندوزهای 8 ، 9 یا 10 استفاده مینمایید ، ویندوز بصورت خودکار Defragmentation را برای هارد درایوهای قدیمی ، برنامه ریزی میکند . بنابراین ، همانگونه که شماهده میکنید چیزی برای نگرانی وجود ندارد. فقط اجازه دهید ویندوز کارش را انجام دهد. ویندوز بصورت پیش فرض هر چهارشنبه ساعت 1 صبح ( اگر در حال استفاده از کامپیوتر نباشید ) هرد درایوهای شما را  Defragment میکند . اگر مایل باشید میتوانید برنامه ریزی های  Defragment کردن را تغییر دهید ، اما احتمالا دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد.

ویندوز ، درایورهای سخت افزاری و برنامه های شخص ثالث را Update نگه دارید.
بروز نگه داشتن ویندوز کاری خسته کننده است. ویندوز 10 نسبت به سایر نسخه های ویندوز در موضوع بروز رسانی اندکی خشن تر بنظر میرسد._ که البته ویژگی خوبی است. اگر از ویندوز 7 استفاده میکنید ، میتوانید کنترل بیشتری روی چیزهایی که تمایل به بروز رسانی کردن آنها دارید ، داشته باشید. از آنجایی که نمیتوانید مانع از بروزرسانی در ویندوز 8 و 10 شوید ، بهتر است ساعات انجام چنین کارهایی را تغییر دهید _ تا در زمانهایی که در حال استفاده از سیستم خود هستید ، فرایند برئز رسانی اجرا نشود.

بروز نگه داشتن خودکار برنامه های شخص ثالث نیز اندکی چالش انگیز است. برخی از برنامه ها دارای ویژگی های درون برنامه ای هستند که به آنها کمک میکنند بصورت خودکار دانلود و بروزرسانی شوند. برخی از آنها میتوانند Update  های مهیا شده را  Check کنند و سپس شما را در جریان بگذارند ، و برخی دیگر از آنها فقط متکی به اقدام شما هستند ، بگونه ای که  باید هر از گاهی روی گزینه  Check For Updates کلیک کنید تا برنامه بروزرسانی شود.

برنامه های امنیتی مانند آنتی ویروس ها حتما باید بروزرسانی شوند. اغلب آنها دارای Updater درونی میباشند که بصورت خودکار برنامه را بروزرسانی میکنند. البته باید خود شما نیز هر از گاهی اقدام به بروزرسانی این برنامه ها کنید._ همانگونه که اسکن سیستم خود را انجام میدهید.به عنوان مثال ، برنامه  Windows Defender همراه با بروزرسانی ویندوز فایل های Update خود را نیز دریافت میکند ، اما همچنان قابلیت بروز رسانی دستی را نیز در اختیار شما قرار میدهد. برنامه هایی جهت انجام چنین کارهایی نیز وجود دارند، مثلا برنامه  Patch My PC میتواند تمام بروزرسانی های موجود برای برنامه های نصب شده را مهیا سازد ونیز آنها را نصب نماید. متاسفانه برنامه محبوب ما Secunia PSI بود که دیگر در فروشگاه موجود نمیباشد.

همچنین هارد درایوهایی نیز در سیستم شما وجود دارند. اگر درایوهای سخت افزاری ویندوز شما بصورت پیش فرض نصب شده اند ، خبر خوب این است که ویندوز میتواند بصورت خودکار آنها را بروز رسانی کند. و حقیقت این است که ، درایوهای اولیه ویندوز برای بسیاری از سخت افزارها کافی و مناسب میباشد. برای برخی از سخت افزارها ، مانند کارت گرافیک ، ممکن است نیازمند درایور سازنده گرافیک خود باشید ، زیرا هم بروز رسانی های دقیق تری دارد و هم از قابلیت ها و ویژگی های بیشتری برخوردار است. برای این دسته از سخت افزارها باید از ابزارهای سازنده استفاده نمایید تا درایورهای سخت افزارهای خود را بروز نگه دارید. البته اینها فقط راهنمایی های جزئی به منظور بروز نگه داشتن سیستم شما میباشد. ما یک سری از راهنمایی های جامع در خصوص بروز نگه داشتن سیستم را تهیه نموده ایم که میتوانید آنها را در سایر قسمت های سایت ما مشاهده نمایید.
برنامه  Ccleaner برنامه ای قوی جهت انجام اقدامات پاکسازی در ویندوز است که روی تمام نسخه های ویندوز قابل اجراست و در دو نسخه رایگان و  Premium وجود دارد. کارکزد این برنامه به گونه ای شبیه  Disk Cleanup میباشد ، اما موارد بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد. علاوه بر فایل های موقت و فایلهای موجود در حافظه پنهان  ( Cache ) ، این برنامه میتواند داده های اضافی برخی از برنامه ها و همچنین اطلاعات موجود در مرورگرهای شما را نیز پاکسازی نماید.
Backup گیری را جهت امنیت داده های خود بصورت خودکار درآورید.
ما قرار است به مهمترین قسمت وظیفه یک سیستم اشاره کنیم _ از داده ها و اطلاعات مهم خود فایل پشتیبان تهیه کنید. زیرا اتفاقات بد همیشه رخ میدهند ، پس باید آمادگی کامل داشته باشید. به همین منظور داشتن یک برنامه منظم جهت Backup گیری خودکار از اطلاعات شخصی خود جز مهمترین موضوعات میباشد.

و بر اساس شرایط و موقعیت های شما روش های متعددی جهت انجام چنین کارهایی وجود دارد.اگر از ویندوز 8 یا 10 استفاده میکنید ، ساده ترین راه استفاده از ویژگی درونی File History میباشد. یک هارد اکسترنال را به سیستم خود وصل کنید ، قابلیت  History File را فعال کنید ، تا ویندوز بتواند بصورت خودکار از فایل های مهم شما فایل پشتیبان ایجاد نماید. نه تنها این مورد میتواند به عنوان یک برنامه تمام و کمال جهت ایجاد فایل پشتیبان انجام وظیفه کند ، بلکه  History File  نسخه های قبلی ویندوز شما را نیز در خود جایی میدهد.
 
ویندوز 10 نیز دارای همان ابزار قدیمی که در ویندوز 7 جهت ایجاد فایل پشتیبان مورد استفاده قرار میگرفت ، میباشد، با استفاده از این ابزار میتوانید برنامه ریزی های لازم را انجام دهید تا فایل پشتیبان شما در یک هارد اکسترنال یا درایو شبکه ای ذخیره شود. میتوانید بصورت روزمره از فایل های مخصوص خود  Backup بگیرید یا طوری برنامه ریزی کنید که از کل هارد شما backup گیری شود و از همه آنها  Image تهیه شود . قابل ذکر است که  Restore کردن فایل های شما با استفاده از این قابلیت ها بسیار ساده است.
 

بیشتر بدانید :   بزرگترین نقص ویندوز 10 را غیر فعال کنید


اگر میخواهید  Backup گیری خودکار را بیش از پیش سفارشی کنید ، به شما پیشنهاد میکنیم نگاهی به برنامه  Macrium Reflect بیندازید. نسخه رایگان این برنامه به شما اجازه میدهد تا از هارد درایوهای خود به راحتی  Imageبگیرید. همچنین چندین شیوه  Backup گیری مختلفی را به شما پیشنهاد میدهد و از انعطاف پذیری های زیادی در زمینه برنامه ریزی برخوردار میباشد. نسخه پولی این برنامه به کاربران خانگی اجازه میدهد تا از تک تک فایل ها و فولدرهای خود فایل پشتیبان تهیه کنند ، Backup های گرفته شده را رمز گذاری کنند سایر کارهای دیگر...
 
و از آنجایی که شیوه های ذکر شده روش های مناسبی جهت ایجاد فایل های پشتیبان میباشد ، سایت های آنلاین ذخیره سازی نیز مورد مناسبی میباشند که بد نیست نگاهی به آنها داشته باشیم. اگر اطلاعات خود را در فضای مجازی ذخیره سازی کنید ف در صورت وقوع آتش سوزی ، سرقت و ... همچنان اطلاعات شما سالم و ایمن باقی میمانند.جهت انجام چنین کارهایی ما سرویس هایی نظیر  Backblaze  و  iDrive را به شما پیشنهاد میدهیم. البته میتوانید دلیل این کارها را نیز در سایت ما مطالعه کنید.

 توجه داشته باشید که ما در واقع استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری مانند  Dropbox , Google Drive  و  OneDrive  را به عنوان راه حل به شما پیشنهاد نمیکنیم. در حالی که این سرویس ها عالی هستند ، اما سطح حفاظتی آنها همانند یک سرویس پشتیبان گیری واقعی نمیباشد. این دسته از راهنمایی ها باید به شما کمک کنند تا نحوه خودکار سازی وظایف تعمیر و نگه داری ویندوز را یاد بگیرید .  در واقع در این مقاله سعی شد تا راه و روش های زیادی جهت خودکار کردن وظایف تعمیر و نگه داری ویندوز فراهم شود که الحق و والانصاف نیز ما اکثریت آنها را به تفضیل شرح دادیم. حال دیگر تصمیم با خودتان است ، کدام یک از وظایف را قرار است به حالت خودکار در بیاورید ؟

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.