پيام هاي حضرت مهدي (علیه السلام) به دولتمردان(3)

گفتيم كه از ميان گلستان روايات، گل‌هاي زيبايي است كه به عنوان دستور‌العمل يا پيام‌هاي حضرت مهدي عليه السلام مي‌تواند رهنمون تمام مسؤولين و دولتمردان قرار گيرد. در شماره‌هاي پيشين به 15 پيام اشاره كرديم و اينك برخي ديگر از پيام‌ها را مدنظر قرار مي‌دهيم. 16. حكومت، وسيله‌اي براي گسترش عدالت
شنبه، 17 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيام هاي حضرت مهدي (علیه السلام) به دولتمردان(3)
پيام هاي حضرت مهدي (علیه السلام) به دولتمردان(3)
پيام هاي حضرت مهدي (علیه السلام) به دولتمردان(3)

نويسنده: دكتر علي اصغر رضواني



مقدمه

گفتيم كه از ميان گلستان روايات، گل‌هاي زيبايي است كه به عنوان دستور‌العمل يا پيام‌هاي حضرت مهدي عليه السلام مي‌تواند رهنمون تمام مسؤولين و دولتمردان قرار گيرد. در شماره‌هاي پيشين به 15 پيام اشاره كرديم و اينك برخي ديگر از پيام‌ها را مدنظر قرار مي‌دهيم.
16. حكومت، وسيله‌اي براي گسترش عدالت
نبايد حكومت‌داري، هدف اصلي مسوولان نظام اسلامي باشد؛ بلكه بايد وسيله‌اي براي گسترش عدالت در روي زمين باشد.
در روايتي دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف آمده است:
لا تنقضي الساعة حتي يملك الارض رجل من اهل بيتي يملا الارض عدلاً كما ملئت قبله جوراً... ؛
«قيامت برپا نمي‌شود تا اين‌كه مردي از اهل‌بيتم، حاكم زمين گردد، آن‌گاه آن را پر از عدل خواهد كرد، همان‌گونه كه پيش از آن، پر از ظلم شده باشد... .»

17. جلب خشنودي مردم

كساني كه به حكومت يا پُست و مقامي رسيدند، بايد تا جايي كه مي‌توانند به امور مراجعه كنندگان رسيدگي كنند و آنان را خشنود نمايند.
دربارة حكومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي خوانيم:
الف. «يرضي في خلافته اهل الارض و اهل السماء و الطير في الجوّ؛
در روزهاي خلافتش، اهل زمين و آسمان و پرندگان هوا، خشنود خواهند شد.» [1]
ب. «يرضي عنه ساكن السماء و ساكن الارض؛
ساكنان آسمان و زمين از او خشنود گردند.» [2]
ج. «يحبّه ساكن السماء و ساكن الارض... يتمني الاحياء الاموات ليروا العدل و الطمأنينة ... ؛
اهالي آسمان و زمين، او را دوست مي‌دارند... و زنده‌ها آرزو مي‌كنند، اي كاش مرده‌ها هم زنده بودند تا عدالت و آرامش را به چشم خود مي‌ديدند… .» [3]

18. حفظ ارتباط مردمي

مسوولان و دولت‌مردان به سبب مسائل امنيتي و اشتغال‌هاي بسياري كه دارند، نمي‌توانند ارتباط نزديكي با مردم داشته باشند؛ ولي وظيفه دارند، ارتباط مردمي را حفظ كرده و از درد دل آنان آگاهي پيدا كنند، همان‌گونه كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در عصر غيبت صغرا، ارتباط خود را با مردم از راه وكلا و سفيران حفظ نمود؛ و بعد از آن در عصر غيبت كبري، خود حضرت هنگام ضرورت به فرياد شيعيان رسيده، رفع گرفتاري مي‌نمايند.
امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در توقيع خود به شيخ مفيد مي‌فرمايد:
«إنّا غير مهملين لمراعاتكم، و لا ناسين لذكركم، و لولا ذلك لنزل بكم اللأواء و اصطلمكم الأعداء؛
ما در رسيدگي و سرپرستي شما، كوتاهي و اهمال نكرده، شما را از ياد نبرده‌ايم كه اگر جز اين بود، دشواري‌ها و مصيبت‌ها بر شما فرود مي‌آمد و دشمنان، شما را ريشه‌كن مي‌نمودند.»[4]
19. حضور غير علني ميان مردم
اگر به سبب مصالح امنيتي و … مسوولان نمي‌توانند، ميان مردم باشند، بايد سرزده به ارگان‌ها و اداره‌ها رفته، از درد دل مردم آگاه شوند، همان‌گونه كه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در عصر غيبت كبرا ميان مردم آمده، به آنان رسيدگي مي‌كنند.

20. زندگي ميان مردم

حاكمان اسلامي، بايد ميان مردم زندگي كرده، از وضع زندگي آنان آگاه باشند.
در حديثي دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف آمده است:
«... يعيش فيهم ... ؛
... حضرت مهدي عليه السلام، ميان مردم زندگي مي‌كند… .»[5]

21. دستور به عدالت محوري

حاكم اسلامي، بايد به واليان خود دستور دهد تا جايي كه مي‌توانند، عدالت‌گستر باشند.
در حديثي دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي خوانيم:
«... يبعث المهدي الي أمرائه بسائر الأمصار بالعدل بين الناس ... ؛
... حضرت مهدي عليه السلام، اميران و كارگزاران خود را به شهرها مي‌فرستد و دستور مي‌دهد، عدالت را ميان مردم اجرا كنند… .»[6]

22. معيار اخلاص در گزينش وزيران

رئيس دولت اسلامي وظيفه دارد در گزينش وزيران، دو چيز را معيار قرار دهد: يكي برتري در دانش (تعهّد و تخصّص) و ديگري اخلاص در عمل.
در حديثي از امام جواد عليه السلام نقل شده كه فرمود:
«... فاذا اجتمعت له هذه العدة من اهل الاخلاص اظهر الله امره... ؛
... هنگامي كه براي حضرت، اين شماره از مخلصان فراهم شود، خداوند، امر او را آشكار خواهد نمود ... .»[7]

پي نوشت :

[1]. كشف الغمه، ج 3، ص‌269 و بحارالانوار، ج 53، ص‌80.
[2]. همان، ص‌471.
[3]. كشف الغمه، ج 2، ص‌469.
[4]. احتجاج، ج 2، ص‌323 و الخرائج و الجرائج، ج 2، ص‌903 و بحارالأنوار، ج53، ص‌175، ح7.
[5]. بشارة المصطفى، ص‌383.
[6]. منتخب الأثر، ص‌593، ح 4.
[7]. كمال الدين، ص‌378، ح 2 و بحارالانوار، ج 52، ص‌283، ح 10.

منبع: ماهنامه موعود، ش14




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط