کامپیوتر دستی چیست؟

کامپیوتر دستی به کامپیوترهایی گفته می‌شود که در ابعاد بسیار کوچک طراحی شده و بسیار سبک و قابل حمل هستند. حجم ذخیره سازی و پردازنده‌های به کار رفته در این کامپیوتر از کامپیوترهای معمولی ضعیف‌تر است اما در حد کاربردهایی که انجام می‌دهد، قابل قبول است.
جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
کامپیوتر دستی چیست؟
چکیده: کامپیوتر دستی به کامپیوترهایی گفته می‌شود که در ابعاد بسیار کوچک طراحی شده و بسیار سبک و قابل حمل هستند. حجم ذخیره سازی و پردازنده‌های به کار رفته در این کامپیوتر از کامپیوترهای معمولی ضعیف‌تر است اما در حد کاربردهایی که انجام می‌دهد، قابل قبول است.
تعداد کلمات: 1000/   زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه
 
کامپیوتر دستی
دنیای رسانه و دیجیتال سالیان چندان زیادی نیست که به جهان معرفی شده است اما به جرأت می‌توان گفت که همیشه در حال پیشرفت بوده و هر روز محصول جدیدی را به بازار معرفی می‌کند. کامپیوترها نیز یکی از محصولات عمده این صنعت هستند که از اندازه‌های بزرگ اولیه به کامپیوترهای خانگی رومیزی با طراحی مدرن و یا لپ تاپ‌های سبک و باریک تغییر یافته‌اند.
یکی از مدل‌های کامپیوتر که همین چند سال پیش یک ابزار لوکس و منحصر به فرد به شمار می‌آمد، کامپیوتر دستی یا جیبی نام دارند که به عنوان کوچکترین یارانه قابل حمل، مزیت‌های خاص خود را داشته و مورد استقبال بالای کاربران قرار گرفت. اگر می‌خواهید در مورد کامپیوترهای دستی بیشتر بدانید، در اینجا اطلاعات جامعی در این زمینه برای شما آورده شده است.
 

کامپیوتر دستی

کامپیوتر دستی به کامپیوترهای کوچکی گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را در دست نگه داشت و برای این منظور آن کامپیوتر باید به اندازه کافی کوچک باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کامپیوتر دستی یک کامپیوتر کوچک است که قابل حمل و سبک بوده و طوری طراحی شده است که می‌تواند در طول روز جابجا شده و با شما همراه شود.
اگر به رایانه‌های شخصی دستی که در حال حاضر در بازار موجود هستند نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که آنها دارای ویژگی‌هایی مانند تقویم و کتاب و ... بوده و این رایانه‌های شخصی در واقع مانند به عنوان مدیریت اطلاعات شخصی (PIM) عمل کنند. در حقیقت کامپیوترهای دستی معمولا به عنوان یک دستیار شخصی دیجیتالی شناخته می‌شوند. با توجه به وزن سبک و اندازه کوچک خود، به عنوان لپتاپ دستی نیز نامگذاری می‌شوند. با داشتن یک کامپیوتر دستی، می‌توانید یک کتابخانه دیجیتال داشته باشید و یا با مرورگر آن می‌توانید سرچ کرده و با استفاده از نرم افزارهای متنوع و کاربردی آن در هر نقطه و مکانی، از امکانات یک کامپیوتر کوچک در دستتان بهره مند شوید.

 

اگر یک کامپیوتر دستی داشته باشم، چه کارهایی انجام خواهد داد؟

یک کامپیوتر دستی می‌تواند تمام اطلاعات مهم شما را ذخیره کرده و آنها را مدیریت کند و همچنین می‌تواند نرم افزارهای کاربردی را اجرا کند. این وسیله وظایفی نظیر ذخیره اطلاعات در مورد مخاطبین شما را انجام می‌دهد، لیستی از کارهایی را که باید انجام شود، یادآوری قرار ملاقات‌های خود و نیز هشدار دادن برای یادآوری انجام هر یک از این موارد، از جمله کارهایی است که یک کامپیوتر دستی انجام می‌دهد. همچنین در این کامپیوتر می‌توانید یادداشت‌ها و محاسبات خود را وارد کنید. یادآوری قرار ملاقات‌های خود و نیز هشدار دادن برای یادآوری انجام هر یک از این موارد، از جمله کارهایی است که یک کامپیوتر دستی انجام می‌دهد. همچنین در این کامپیوتر می‌توانید یادداشت‌ها و محاسبات خود را وارد کنید.
رایانه‌های شخصی دارای توانایی اجرای برنامه‌ها و نرم افزارهای خاص مانند ویندوز موبایل هستند و نسخه‌های ساده‌تر Word، Excel، Internet Explorer و Outlook را دارا می‌باشند.
رایانه‌های شخصی دستی شامل ایمیل و Windows Media Player و قابلیت یادداشت صوتی هستند. همچنین می‌توانید نرم افزارهای مختلفی شامل بازی‌ها، مولتی مدیا، محاسباتی، رژیمی و ورزشی، پزشکی، و صدور صورت حساب و سایر نرم افزارها را روی آنها نصب کنید.
 

کامپیوتر دستی چگونه کار می‌کند؟


میکرو پردازشگرهای کامپیوتر دستی

در رایانه‌های شخصی دستی یا جیبی بر خلاف دسکتاپ‌های معمولی و لپ تاپ‌ها، که دارای ریز پردازنده‌هایی هستند که برای انجام هر دستورالعملی برنامه ریزی و تقویت شده‌اند، از ریز پردازنده‌های کوچک و ارزان‌تر استفاده می‌شود.
اگرچه سرعت این ریز پردازنده‌ها از رایانه‌های معمولی کندتر است، اما پتانسیل آنها برای وظایفی که توسط آنها انجام می‌شود کافی است و مزیت استفاده از آنها نیز اندازه کوچک و قیمت و قابلیت حمل و جابجایی آنهاست.

 

حافظه

رایانه‌های دستی دارای هارد دیسک نیستند. از آنجا که تنها برنامه‌های اساسی مانند کتاب، آدرس، تقویم، یادداشت در سیستم عامل ذخیره می‌شود، می‌توان با استفاده از یک کارت حافظه، حتی زمانی که دستگاه خاموش است، از تمام اطلاعات آن کپی گرفت و از آنها استفاده کرد. هر داده و هر تعداد برنامه‌ای که بعدا اضافه می‌کنید می‌توانند در حافظه RAM ذخیره شده و در کامپیوتر اجرا شوند.
اطلاعاتی که در RAM وجود دارد فقط وقتی در دسترس است که دستگاه روشن باشد. با توجه به طراحی نوآورانه‌ای که در این دستگاه به کار گرفته شده است، داده‌های یارانه‌های دستی در حافظه رم ذخیره می‌شوند، زیرا آنها حتی در زمانی که دستگاه خاموش است، مقداری از قدرت باتری را مصرف می‌کنند.

 

سیستم عامل مورد استفاده در رایانه‌های دستی

سیستم عامل حاوی فهرستی از دستورالعمل‌هایی است که قبلا برنامه ریزی شده است و به ریز پردازنده کارهایی که قرار است انجام دهد را می‌گوید. سیستم عامل‌های مورد استفاده در رایانه‌های دستی به اندازه رایانه‌های معمولی، پیچیده نیستند و در نتیجه به حافظه کمتری نیاز دارند.
 

صفحه نمایش

نمایشگر رایانه‌های دستی از جنس LCD می‌باشد که یک نمایشگر کریستال مایع است. ورودی به بخشی از رایانه گفته می شود که داده ها را دریافت می‌کند، مانند صفحه کلید و موس. خروجی نیز بخشی است که اطلاعات پردازش شده را به ما تحویل می‌دهد.
اما در کامپیوتر دستی، صفحه نمایش هم به عنوان ورودی و هم خروجی دستگاه در نظر گرفته می‌شود و اکثر این رایانه‌های دستی دارای نمایشگرهای رنگی هستند.
امروزه رایانه‌های شخصی نسبت به هنگامی که برای اولین بار وارد بازار شدند، محبوبیت کمتری دارند، زیرا اکثر ویژگی‌های آنها در تلفن‌های همراه هوشمند موجود است. در نتیجه، با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، مردم خرید این ابزار را متوقف کرده‌اند. چندین شرکت که علاقه زیادی به این صنعت داشتند، به تدریج تولید آن را کاهش داده‌اند، زیرا تقاضا برای آن کاهش یافته است. دلیل این امر اینست که گوشی‌های همراه ما خصوصا مدل‌های تحت ویندوز، تمامی امکاناتی که یک کامپیوتر دستی دارد را تا حدودی دارند و در نتیجه این محصول برای باقی ماندن در بازار رقابت و دنیای دیجیتال باید به فکر ارتقاء خود و یا ادغام شدن با یک کالای دیگر باشد تا بتواند دوباره بازار هدف خود را پیدا کند.

 

برگرفته از سایت techspirited



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما