ارتباط با نامحرم

وقتی صحبت از ارتباط با نامحرم می‌کنید، معنایش این است که به قدری بزرگ شده‌اید که برای خود حریم و مرز ارتباطی در نظر می‌گیرید. می‌دانید که آنقدر ارزشمند هستید که نخواهید سوژه تفریح و سرگرمی دیگران باشید. پیام دیگری هم دارد: شما به قانون‌های ارتباطی خداوند احترام می‌گذارید و از چراغ قرمز‌ها عبور نمی‌کنید؛ نه به خاطر جریمه بلکه به دلیل احترام و علاقه‌ای که به خداوند و برنامه پیشنهادی او یعنی دین دارید. همه اینها نشان دهنده رشد شخصیتی شماست.
پنجشنبه، 18 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ارتباط با نامحرم
پرسش: دختری 15 ساله‌ام. با فرا رسیدن سال نو و افزایش دید و بازدیدها، چگونه می‌توانم از ارتباط با نامحرم پیشگیری کنم؟ چه آسیب‌هایی ممکن است برای من وجود داشته باشد؟ از چه راه‌هایی می‌توانم خودم را ایمن نگه‌دارم؟

پاسخ: نخست تبریک ما را به دلیل روحیه معنوی زیبایی که دارید، پذیرا باشید. از آنجایی که پرسش شما از قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده، پاسخ‌تان را هم در چند محور تقدیم می‌کنم.
 
 
مهارت ارتباط

 به دلیل ساختار روانی خود ناگزیر از ارتباطیم. ارتباطات ما هم از تنوع فراوانی برخوردار است. هر ارتباطی که می‌گیریم، یک فایل را در سیستم ذهنی و روانی ما باز می‌کند و طبیعی است که با افزایش ارتباطات، فایل‌های باز شده بیشتری خواهیم داشت. وقتی تعداد فایل‌ها زیاد شوند، یک مدیریت سیستم قوی می‌خواهد تا مشکلی برای ما به وجود نیاید. برخی از ارتباطات هم به دلیل حاشیه‌هایی که دارند، ممکن است حالت ویروسی به خود بگیرند؛ یعنی شما تلاش می‌کنید که آن را پاک کنید، ولی باز تکرار می‌شود و مجددا با آن روبرو می‌شوید.
 
ارتباط با نامحرم

وقتی صحبت از ارتباط با نامحرم می‌کنید، معنایش این است که به قدری بزرگ شده‌اید که برای خود حریم و مرز ارتباطی در نظر می‌گیرید. می‌دانید که آنقدر ارزشمند هستید که نخواهید سوژه تفریح و سرگرمی دیگران باشید. پیام دیگری هم دارد: شما به قانون‌های ارتباطی خداوند احترام می‌گذارید و از چراغ قرمز‌ها عبور نمی‌کنید؛ نه به خاطر جریمه بلکه به دلیل احترام و علاقه‌ای که به خداوند و برنامه پیشنهادی او یعنی دین دارید. همه اینها نشان دهنده رشد شخصیتی شماست.
 
آسیب‌های ارتباط با نامحرم

اکنون وقت آن رسیده که جواب سؤال خود را دریافت کنید. همانطور که در پرسش شما هم آمده، ارتباط با نامحرم آسیب‌زاست. این آسیب‌ها برای شما دختر خانمی که در بالاترین شرایط عاطفی قرار دارید، ممکن است پررنگ‌تر باشد. از این رو، کار عاقلانه‌ای است اگر بخواهید روی پیشگیری سرمایه‌گذاری کنید تا ویروس‌های ارتباط، ذهن و جان زلال شما را کدر نکند. اما آسیب‌ها:

 
1. از ارتباط با نامحرم، فضای احساسی تازه‌ای برای ما ایجاد می‌شود که یک طرف آن خوشایند و هماهنگ با خواسته‌های غریزی ماست و طرف دیگرش، تلخ و ناخوشایند است و چکش احساس گناه و بی‌ارزش شدن مرتب بر سر ما کوبیده می‌شود. از همان خوشی‌های لحظه‌ای است که رنج سرزنش همه خوشی‌هایش را تبدیل به ناخوشی و ناراحتی می‌کند. خوب اگر قانون ساده ریاضی را اجرا کنیم: مثبت در منفی، نتیجه‌اش منفی است!
 
2. پیام ارتباط با نامحرم این است که من هنوز به قدری برای خودم احترام قائل نیستم که بخواهم ارتباطات خودم را دسته‌بندی کنم.
 
3. ارتباط با نامحرم باعث می‌شود دستگاه عاطفی به صورت خودکار روشن شود و با جذاب جلوه دادن آن به کمک وسوسه‌های شیطانی، ما را به ادامه و تقویت رابطه تشویق کند. این مسیر ممکن است نهایتی نداشته باشد.
 
4. درگیری‌های عاطفی ناشی از ارتباط با نامحرم، می‌تواند مدت زیادی ذهن را درگیر کند و روی پیشرفت ما تأثیر منفی بگذارد.
 
5. وقتی احساسات پاک خود را در بازار سیاه خرج کنیم، دیگر موجودی ما در بازار معنویت کم می‌شود و به مرور رغبت‌های معنوی کم می‌شود؛ کم‌حوصله می‌شویم و بهانه‌جویی‌ها و تندی‌های ما شروع می‌شود.
 
راه‌های پیشگیری

1. برای تأمین نیاز به ارتباط نیازمند برنامه‌ریزی قبلی هستیم. پیش از آنکه معرکه دید و بازدید‌ها داغ شود، مشخص کنیم که با چه کسانی ارتباط داشته باشیم و سطح ارتباط ما چگونه باشد و با چه کسانی نباید ارتباط بگیریم.
 
2. برای یک ارتباط خوب با اقوامی که از محارم شما هستند، برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید بیشتر وقت خود را با دایی، عمو و دیگر کسانی که محرم شما هستند و شما را با تمام وجود دوست دارند، پر کنید. همچنین در مهمانی‌ها از قبل اطلاع کسب کنید که چه کسانی از دختران فامیل هستند و شما مایلید با کدام یک از آنها ارتباط داشته باشید.
 
3. نکته مهم در مهارت ارتباط این است که ما می‌توانیم با منش خود به دیگران یاد بدهیم چگونه با ما رفتار کنند. مثلا وقتی شما در برخورد با پسرخاله خود متانت و وقار خود را حفظ می‌کنید، با رفتار خودتان به او می‌گویید از شوخی‌ها و رفتار سبک او به هیچ وجه خوش‌تان نمی‌آید. همچنین وقتی پوشش کامل و مناسبی برای خودتان انتخاب می‌کنید که نشان شخصیت کامل شماست، همین پیام را صادر کرده‌اید.
 
4. نوع حرف زدن شما هم می‌تواند شخصیت واقعی‌تان را به دیگران معرفی کند. شوخی با نامحرم، گفت‌وگوی‌های صمیمی و خودمانی، گفتن خاطرات و مانند آن می‌تواند زمینه ارتباط با نامحرم را فراهم آورد.
 
5. اگر در یک مهمانی، خانم یا محرمی نیافتید، سعی کنید وقت خود را مفید پر کنید؛ مثلا در کارهای کمک کنید، یا مجله‌ای مطالعه کنید و یا با تماشای تلویزیون این فراغت را پر کنید. می‌توانید با بچه‌های کوچکی که توجه شما دنیایی از شادی را به آنها هدیه می‌کند، سرگرم شوید. حتما برای چنین جلساتی از قبل برنامه داشته باشید. حتی می‌توانید با هماهنگی خانواده، زمان حضور در چنین جمعی را محدود کنید.
 
6. به هیچ وجه شماره تماس خودتان را در اختیار نامحرم قرار ندهید و اگر توسط دیگران به شماره شما دسترسی پیدا کرد و ارتباط پیامکی گرفت، جواب هیچکدام از آنها را ندهید تا این ارتباطش خاموش شود. اگر ادامه یافت، مسئله را با خانواده در میان بگذارید و به کمک آنها چنین ارتباطی را تمام کنید.
 
 
قطع ارتباط با نامحرم

 اگر به هر دلیلی، ارتباط شما با نامحرم ایجاد شده است، راهکارهای زیر را به کار گیرید:

 
1. اگر فرد نامحرم از بزرگان فامیل است، با پوشش مناسب و مراعات حریم‌های گفتگو و تماس در جمع حضور یابید. حساسیت نشان ندهید. ممکن است چون تاکنون شما را در حد یک کودک دیده‌اند، هنوز باورشان نشده که بزرگ شده‌اید و برای خودتان خانمی هستید. برای معرفی شخصیت جدیدتان نیازمند گذشت زمان و رفتارهای نوین هستید.
 
2. چنانچه یکی از نوجوانان یا هم سن‌های شما که در دوره‌های قبلی مثل دوران خردسالی و سال‌های اولیه ابتدایی، هم‌بازی شما بوده و الان هم سعی دارد همان فضای احساسی را به وجود آورد، سعی کنید مراقبت بیشتری داشته باشید و تا آنجا که برای شما امکان دارد، از روبرو شدن با چنین فردی خودداری کنید.
 
3. به هیچ وجه با نامحرم تنها نمانید. هر قدر هم که خوب و کامل باشید، تنهایی می‌تواند زمینه خیالپردازی‌های ذهنی را ایجاد کند که برای شما ناراحت کننده است.
 
4. ممکن است در تفریحات گروهی ناخواسته کلید ارتباط را روشن کنید. تفریحات خودتان را مانند والیبال، تنیس، وسطی و مانند آن را با دختران فامیل تنظیم کنید.
 
5. ممکن است شما برای اجرای این برنامه معنوی با مخالفت‌هایی از سوی دیگران و حتی تمسخر آنها روبرو شوید و به شما برچسب عقب‌ماندگی بزنند. یادتان باشد که شما بین حرف خدا و دیگران، حرف خداوند را انتخاب کرده‌اید، مثل مقاوم باشید و تلاش کنید دیگران را از دلیل کار خود به خوبی آگاه کنید. خیلی‌ها هم ممکن است غبطه چنین معنویت و تقوایی را بخورند و دوست داشته باشند جای شما و دارای چنین روحیه معنوی خوبی باشند. تلاش شما برای معنوی ماندن، همراهی فرشتگان را به همراه خواهد داشت. از هم‌نشینی با فرشتگان و آرامشی که خداوند بر دل شما می‌افکند، لذت ببرید.

نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.