آیا من نوجوان موفقی هستم؟

از کجا بدانم نوجوان موفقی هستم یا خیر؟ پرسش شما نشان می‌دهد که انگیزه پیشرفت خوبی دارید و مایلید هر روز بر موفقیت‌های خود بیافزایید تا از قافله رشد عقب نمانید. نکاتی که در پاسخ به این پرسش ذکر شده است را در متن زیر مطالعه بفرمایید.
شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آیا من نوجوان موفقی هستم؟
پرسش:

از کجا بدانم نوجوان موفقی هستم یا خیر؟

پاسخ:

پرسش شما نشان می‌دهد که انگیزه پیشرفت خوبی دارید و مایلید هر روز بر موفقیت‌های خود بیافزایید تا از قافله رشد عقب نمانید. با تبریک از روحیه خوب به شما نوجوان گرامی، نکاتی را در پاسخ به شما یادآوری می‌کنم. برخی از نشانه‌های موفقیت شما چنین است.

1.‌ برای هر روز خود برنامه دارید

یکی از نشانه‌های موفقیت این است که صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، تا شب برای خودتان برنامه مشخص شده‌ای دارید که از شب پیش آن را تهیه و مرور کرده‌اید. برخی از نوجوانان، انگیزه‌ای برای بیدار شدن ندارند، چون از یکنواختی و تکرار خسته شده‌اند و نمی‌دانند چه طرح تازه ای در آن روز داشته باشند.

2. به همه نیازهای خود توجه می‌کنید

رشد خوب و تحول زمانی اتفاق می‌افتد که به همه نیازهای خود، پاسخ صحیح بدهیم. شما به عنوان نوجوان با نیازهایی گوناگونی روبرو هستید که غفلت از هر کدام یا دادن پاسخ نادرست به آنها، می‌تواند از موفقیت شما جلوگیری کند. به عنوان مثال، توجه به نیازهای معنوی، در کنار نیاز به غذا، خواب، تفریح، ارتباط با دوستان، رشد علمی، یادگیری مهارت‌های جدید و اطلاع از فناوری‌های روز، می‌تواند سبدی از این موفقیت را تشکیل دهد.

3. هدف‌های مشخصی دارید

سومین نشانه از موفق بودن شما، داشتن هدف‌هایی است که به سه گروه تقسیم می‌شوند:

الف) هدف‌های بلند مدت: این اهداف به چند سال آینده شما مربوط می‌شوند. اینکه می‌خواهید چه شغل و عنوانی را در سال‌های پس از تحصیل به دست آورید، یکی از اهداف بلند مدت شماست. اگر از شما بپرسیم که دوست دارید تابلو یا کارت شغلی شما چه باشد، چه جوابی دارید؟ پاسخ شما هر چه که باشد، نشان می‌دهد که شما هدف بلند مدت دارید.

ب) هدف‌های میان‌ مدت: این گروه از اهداف به دو تا سه سال آینده شما مربوط می‌شود. مثلا اگر قرار است شما در هدف بلند مدت خود پزشک شوید، هدف میان مدت شما قبولی در کنکور پزشکی و گرفتن پذیرش در یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور است.

ج) هدف‌های کوتاه مدت: این دسته از اهداف، روزهای کنونی شما را پر کرده‌اند. روزها، هفته‌هایی که در پیش دارید و ماه‌های آینده چه نتایجی را دنبال می‌کنید. اگر اکنون که شهریور ماه است، اگر شما به خاطر موفقیت در سال دوم دبیرستان، روزهای خود را با مطالعه درسی و تقویتی می‌گذرانید، پس هدف‌ کوتاه مدت مشخصی دارید.

زمانی احساس موفقیت می‌کنید که برنامه‌های شما هر چند کوچک، در راستای هدف‌های میان مدت و بلندمدت شما باشند. همچنین وقتی اهداف کوتاه مدت قبلی شما اکنون نتیجه داده‌اند، پیام موفقیت را به شما می‌رسانند.

4. شما برنده مقایسه امروز هستید

از این عنوان تعجب نکنید. منظور ما این است که اگر خودتان را با خودتان در زمان‌های پیش از این مقایسه کردید و احساس کردید که الان تسلط بیشتری روی خودتان دارید، روزهای پرباری را می‌گذرانید و توانسته‌اید موفقیت‌های تازه‌ای را به خودتان اضافه کنید، پس موفق هستید. این تنها مقایسه مجازی است که ما می‌توانیم داشته باشیم. نتیجه این مقایسه مانند کارنامه‌ای است که تفاوت دو ترم را به ما گزارش می‌دهد.

5. از احساس خود غافل نشوید

استفاده از فرصت‌ها و زمان‌هایی که در اختیار داریم، به ما حس خوبی می‌دهند که می‌توانیم نام آن را نشاط یا احساس رضایت بگذاریم. با انجام موفق هر کار و به سرانجام رساندن آن، هورمون‌های آرامش و نشاط در بدن ما تولید می‌شوند که نتیجه آن، حس خوب و رضایت‌بخشی است که به روحیه ما می‌چسبد و ما را به عنوان فردی موفق، مفید و دوست‌داشتنی به خودمان معرفی می‌کند.

6. از نظر دوستان و اطرافیان خود بهره ببرید

گاهی پتک سرزنشی که ما بر سر خودمان می‌زنیم باعث می‌شود احساس موفقیت نکنیم. در این شرایط، توجه به نظر دیگران، خصوصا کسانی که شما را به خوبی می‌شناسند، با شما رقابت ندارند و دلسوز شما هستند، می‌تواند الهامی تازه باشند که موفقیت شما را گزارش کرده و اطمینان کافی را برای‌تان ایجاد کنند. این افراد، فرشته‌های مهربانی هستند که با آنها زندگی می‌کنیم و زنگ موفقیت را برای ما به صدا در می‌آورند.

7. از اینکه تلاش کرده‌اید، خرسند باشید

نکته پایانی این است که ما تمام تلاش خود را برای موفقیت انجام می‌دهیم. ممکن است همیشه نتیجه دلخواه را نگیریم یا نتیجه خوب، دلخواه ما نباشد. در این هنگام، به تلاش خود نمره بدهید نه نتیجه آن. هر چند بهتر است تلاش به گونه‌ای طراحی شوند که نتایج بهتری را بدهند، ولی گاهی حتی نتایج ناقص یا شکست موقت، سوت نیمه دومی را برای ما می‌زنند که در آن، نیمه اول را جبران خواهیم کرد.

یادمان باشد که موفقیت از سوی خداوند است و ارتباط با پروردگار، موفقیت‌های تضمینی را به سوی ما سرازیر می‌کند. خود را به خداوند بسپارید و از حمایت مقتدرانه او لذت ببرید و سپاسگزار باشید.

نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.