طبع سرکه سیب و خواص آن

نه فقط سرکه سیب که همه سرکه‌ها از انواع دیگر میوه‌های شیرین همچون سرکه انگور (مویز)، خرما، عسل، شیره نیشکر و شیره انگور دارای دو پایه مزاجی مختلف هستند.
سه‌شنبه، 27 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
طبع سرکه سیب و خواص آن

طبع سرکه سیب و خواص آن

طبع مواد غذایی نقش بسزایی در انتخاب آن‌ها برای رژیم غذایی ما دارد. همین امر باعث می‌شود یک سری غذا‌ها به شخصی بسازد و بعد همان غذا‌ها به شخص دیگری نسازد. طبع سرکه سیب موضوع مورد بحث این مطلب است.

 حتما شما هم موقع ترشی انداختن شده که دل دل کنید برای انتخاب نوع سرکه! این روز‌ها سرکه سیب با طعم اندکی شیرین‌تر باعث شده بخواهیم تنوعی به رژیم غذایی‌مان بدهیم. خوب است که نگاهی نیز به طبع سرکه سیب داشته باشیم و سپس با خواصش آشنا شویم. در پایان هم طرز تهیه آن را خواهید آموخت.

طبع سرکه سیب گرم است یا سرد؟ آشنایی با مصلحات و نحوه مصرف

سرکه‌ی سیب به عنوان بهترین ماده برای درمان انواع بیماری‌ها شناخته شده است. قرن‌ها از سرکه‌ی سیب در پخت و پز و به عنوان دارو استفاده شده است. مصرف سرکه‌ی سیب به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی در حفظ سلامت بدن نقش بسزایی دارد.

در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره‌ی طبع سرکه سیب، خواص سرکه سیب، مصلحات و نحوه مصرف سرکه سیب می‌پردازیم.

طبع سرکه سیب گرم است یا سرد؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که نمی‌دانید سرکه سیب دارای چه طبعی است، در این بخش اطلاعاتی در این باره به شما ارائه می‌دهیم. سرکه‌ی سیب ماده‌ای مفید و دارای طبع سرد و خشک می‌باشد.

سرکه سیب از نظر طب سنتی سرد و خشک است. به دلیل اینکه سرکه سیب دارای طبعی سرد و خشک است. مصرف آن به افراد دارای مزاج بلغمی و سوداوی پیشنهاد نمی‌شود. سرکه‌ی سیب بهترین گزینه برای افراد دارای مزاج دموی و صفراوی می‌باشد.

مصلحات سرکه سیب

انواع مصلحات سرکه سیب شامل شیرینی‌های طبیعی و روغن بادام شیرین است.

 

اما بین این دو طبع متضاد طبع سرد سرکه غالب است.


سرکه‌ها به طور کل مزاج سرد و خشکی دارند و به همین دلیل در درمان بسیاری از ضایعات پوستی مثل جوش و لک و درمان برخی بیماری‌ها مثل کبد چرب و چاقی مؤثرند. در این میان سرکه سیب که در ظاهر، بیشتر از بقیه معده را اذیت می‌کند، خاصیت لاغرکنندگی و ضدجوش بیشتری نسبت به بقیه سرکه‌ها دارد.

پس از آنجایی که طبع سرکه سیب سرد و خشک است خوردن آن چندان به افراد بلغمی و سوداوی که به ترتیب سرد و‌ تر و سرد و خشک هستند توصیه نمی‌شود. در عوض افراد دموی و صفراوی می‌تواند با خیال راحت آن را مصرف کنند و طبع‌شان تعدیل هم می‌شود.

اگرچه باز هم افراد صفراوی باید احتیاط کنند. یعنی در میان طبایع چهارگانه سرکه سیب بیشتر از همه برای افراد دموی مفید است که دچار اضافه وزن دموی شده‌اند.
 

ترکیبات شیمیایی سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک بالایی است که اثرات بیولوژیکی قوی دارد. سرکه در یک پروسه دو مرحله‌ای ساخته می‌شود. در گام اول سیب خرد شده، در اثر مخمر، قند‌های آن تخمیر و به الکل تبدیل می‌شود.

در مرحله دوم، باکتری‌ها روی محلول الکل اثر کرده و سبب تخمیر الکل و تبدیل آن به اسید استیک یک ترکیب اصلی فعال در سرکه می‌شود. سرکه سیب تنها حاوی حدود ۳ کالری در هر قاشق غذا خوری است.

بسیاری از ویتامین‌ها و یا مواد معدنی در آن وجود دارد، اما حاوی مقدار بسیار کمی از پتاسیم است. کیفیت سرکه سیب به خاطر برخی از اسید‌های آمینه و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است.

سرکه سیب علاوه بر خوشمزه بودن در ترشی خانگی، ترشیجات و سس سالاد استفاده می‌شود برای قرن‌ها، از سرکه در پخت و پز و همچنین درمان‌های سنتی استفاده شده است.

محبوب‌ترین سرکه، سرکه سیب است که برای کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت از آن استفاده می‌شود.

خواص درمانی سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل دارا بودن ویتأمین‌ها و ترکیبات مفید دارای خواص درمانی متعددی می‌باشد.

برخی از خواص درمانی سرکه سیب شامل موارد زیر است:

  • نقش سرکه سیب در مبارزه با باکتری‌ها

سرکه حاوی اسید استیک می‌باشد. سرکه به دلیل دارا بودن پروتئین‌ها، آمینواسید‌ها، پتاسیم، آنزیم‌های مفید با باکتری‌ها مبارزه کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به دلیل خاصیت سرکه در مبارزه با باکتری‌ها، از این ماده به عنوان ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده استفاده می‌شود.
 
  • کاهش سطح قندخون با مصرف سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب، پایین آوردن قند خون و کمک به درمان افراد دیابتی است. مصرف سرکه سیب با بهبود عملکرد انسولین، باعث تنظیم و پایین آوردن سطح قندخون می‌شود.

تحقیقات حاکی از این است که مصرف روزانه 2 قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب به صورت روزانه باعث کاهش قند خون می‌شود. به افراد دیابتی توصیه می‌شود که قبل از خواب، به میزان دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را به مصرف کنند تا سطح قندخون‌شان را کنترل کنند.

همچنین، مصرف سرکه‌ی سیب صبح‌ها به صورت ناشتا باعث تنظیم و کاهش میزان قندخون می‌شود. ‌
 
  • لاغری و کاهش وزن با مصرف سرکه سیب

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف سرکه‌ی سیب باعث کاهش چربی‌های دور شکم و لاغری می‌شود. مصرف سرکه‌ی سیب باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و به کاهش اشتها کمک می‌کند. در نتیجه، اگر به دنبال روشی طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستید به شما مصرف سرکه‌ی سیب را پیشنهاد می‌کنیم.
 
  • نقش سرکه سیب در مبارزه با سرطان

سرکه‌ی سیب به صورت معجزه آزا سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. افرادی که به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند، برای کمک به از بین بردن سلول‌های سرطانی و مبارزه با سرطان می‌توانند مصرف سرکه را در برنامه روزانه‌شان بگنجانند.
 
  • کاهش کلسترول با مصرف سرکه سیب

 یکی از دلایل افزایش بیماری‌های قلبی، افزایش میزان کلسترول خون است. بنابراین، با کاهش کلسترول می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری کرد. آنتی اکسیدان‌های موجود در سرکه سیب نقش مؤثری در کاهش کلسترول دارند. بنابراین، برای محفاظت از سلامت قلب و کاهش کلسترول خون، مصرف سرکه‌ی سیب را فراموش نکنید!

 

خواص سرکه سیب

تسریع فرایند کاهش وزن
کنترل قند خون
بهبود هضم غذا خصوصا غذا‌های سنگین مانند گوشت گاو
مفید برای رفلاکس معده
براق کردن پوست
پیشگیری از سوهاضمه
خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدعفونی‌کننده
خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ
ارتقا عملکرد سیستم ایمنی بدن
تنظیم مقدار پتاسیم بدن
حفظ تعادل اسیدی – بازی خون
مفید برای تصلب شرایین
تجزیه توده‌های کلسیمی موجود در مفاصل
مفید برای درمان مسمومیت‌های غذایی
کاهش فشار خون بالا
بهبود دادن عفونت ادراری
جبران پتاسیم از دست رفته برای بدن افرادی که دارو‌های ادرارآور استفاده می‌کنند.
درمان جوش و آکنه در صورت استفاده بصورت موضعی
بهبود واریس با کمک به گردش جریان خون
درمان سلولیت با کاهش چربی شکم و ران
درمان زگیل در صورت استفاده موضعی
درمان موخوره و خشکی شدید مو
 
طرز تهیه سرکه سیب
روش اول تهیه سرکه سیب به کمک مخمر نانوایی است.

برای این کار:

۱- ابتدا سیب‌ها را کاملا تمیز بشویید.

۲- آن‌ها را به چهار قاچ تقسیم کنید و هسته‌ها و دم آن را جدا نمایید.

۳ - یک سطل آماده کنید و سیب‌ها را درون آن بریزید.

یک قاشق مخمر نانوایی را با آب گرم حل کنید و به سیب‌ها اضافه کنید و یا می‌توانید به اندازه یک کف دست نان روی آن‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که باید فقط از سه چهارم حجم ظرفتان استفاده کنید و یک چهارمش باید خالی باشد، چون این مخلوط بر اثر فرایند تخمیر و تولید گاز افزایش حجم دارد و ممکن است از ظرف سر ریز شود.

۴- به مدت ۷ تا ۸ ماه با آن کاری نداشته باشید تا عمل تخمیر صورت بگیرد. بعد از آن باید سرکه را از صافی رد کنیم.

۵- مواد صاف شده را درون شیشه می‌ریزیم بعد از مدت پانزده روز آن را استفاده می‌کنیم.
 

روش دوم تهیه سرکه سیب سریعتر است و در این روش از خود سرکه سیب اصل استفاده می‌کنیم.

برای این کار تمام مراحل بالا را طی کنید فقط پس از جدا کردن هسته و دم سیب آب آن‌ها را بگیرید و بعد این آب را وزن کنید. شما باید به ازای هر کیلو آب سیب یک لیوان سرکه سیب به آن اضافه کنید. سپس ظرف را به مدت ۴۰ روز در جای گرمی قرار دهید و بعد از این مدت حتی نیاز نیست صافش هم کنید. سرکه سیب شما قابل استفاده است.
 
  • نقش سرکه سیب در کاهش فشارخون

تنظیم فشارخون از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. بنابراین، به منظور کاهش فشارخون به شما مصرف سرکه‌ی سیب را پیشنهاد می‌کنیم. مصرف سرکه‌ی سیب باعث انقباض رگ‌های خونی و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود.
 
  • بهبود سلامت روده با مصرف سرکه سیب

مصرف سرکه‌ی سیب در حفظ سلامت روده‌ها نقش مؤثری دارد. با مصرف سرکه‌ی سیب، باکتری‌های مضر در روده از بین رفته و در نتیجه دچار مشکلات مربوط به روده نخواهید شد. به افرادی که مشکلات مربوط به روده دارند، مصرف روزانه سرکه سیب پیشنهاد می‌شود.
 
  • بهبود روند هضم غذا با مصرف سرکه سیب

سرکه‌ی سیب ماده‌ای مفید برای کمک به روند هضم غذا است. به افرادی که در هضم غذا مشکل دارند و دچار معده درد می‌شوند، مصرف سرکه‌ی سیب پیشنهاد می‌شود. مصرف سرکه‌ی سیب به افراد در هضم راحت‌تر غذا و جلوگیری از رفلاکس معده کمک زیادی می‌کند.  
 
  • نقش سرکه سیب در بهبود سلامت پوست 

روش‌های مختلفی برای حفظ سلامت پوست وجود دارد. اما یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سلامت پوست، مصرف سرکه‌ی سیب است. اگر دچار مشکلات پوستی مختلف مانند خشکی پوست، اگزما شده‌اید به شما مصرف سرکه‌ی سیب را پیشنهاد می‌کنیم.

سرکه‌ی سیب به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی در روشن شدن شدن و حفظ سلامت پوست اهمیت زیادی دارد. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می‌تواند به تعادل pH طبیعی پوست کمک کند و به محافظ پوست کمک کند.

از طرف دیگر، صابون‌ها و پاک‌کننده‌های قلیایی می‌توانند باعث تحریک اگزما و بدتر شدن علائم شوند. سرکه سیب با توجه به خصوصیات ضد باکتریایی می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های پوستی مرتبط با اگزما و سایر مشکلات پوستی کمک کند. برخی از افراد از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی صورت یا به عنوان تونر استفاده می‌کنند. سرکه‌ی سیب می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و از بروز لکه‌ها جلوگیری کند.
 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف سرکه سیب

 سرکه‌ی سیب دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی است. مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. تقویت سیستم ایمنی به جلوگیری از بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفلولانزا کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی، مصرف سرکه‌ی سیب را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. برای تقویت سیستم ایمنی به صورت روزانه، صبح‌ها و عصر‌ها سرکه سیب مصرف کنید.
  • درمان سنگ کلیه با مصرف سرکه سیب

سرکه‌ی سیب جزء مواد مفید برای درمان عفونت‌های کلیه و سنگ کلیه می‌باشد. سرکه‌ی سیب حاوی اسید سیتریک است و به همین دلیل نقش مؤثری در درمان سنگ کلیه دارد. به منظور درمان سنگ کلیه با سرکه‌ی سیب باید روزانه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب ترکیب کرده و بنوشید.
  • نقش سرکه سیب در ضدعفونی کردن زخم

سرکه‌ی سیب به عنوان ماده‌ای مفید برای از بین بردن باکتری‌ها شناخته شده است. از قدیم تا به امروز از سرکه‌ی سیب برای ضدعفونی زخم‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها استفاده شده است.
  • از بین بردن شوره‌ی سر با مصرف سرکه سیب

اگر دچار مشکل شوره سر هستید، بهتر است که سراغ روش‌های طبیعی برای از بین بردن شوره سر بروید. سرکه‌ی سیب یکی از این روش‌های طبیعی برای از بین بردن شوره سر است. مصرف سرکه‌ی سیب از ایجاد شوره سر، خارش سر جلوگیری می‌کند. با مداومت در مصرف سرکه‌ی سیب می‌توانید که شوره سر را از بین ببرید.
  • نقش سرکه‌ی سیب در تسکین گلودرد

وجود باکتری‌های مختلف در دهان و گلو باعث ایجاد گلو درد می‌شود. سرکه‌ی سیب دارای خواص ضدباکتریایی باعث تسکین گلودرد می‌شود. به منظور تسکین درد گلو می‌توانید که مقداری سرکه سیب را با آب رقیق کرده و مصرف کنید.
  • نقش سرکه‌ی سیب در درخشان کردن مو‌ها

سرکه‌ی سیب ماده‌ای مفید برای درخشندگی و براق شده مو‌ها است. اگر می‌خواهید مو‌هایی براق و درخشان داشته باشید، استفاده از سرکه‌ی سیب بهترین گزینه است. شما می‌توانید مو‌ها را به سرکه سیب آغشته کرده و پس از 10 دقیقه مو‌هایتان را شستشو دهید.
  • درمان کبد چرب با مصرف سرکه‌ی سیب

 یکی از خواص سرکه‌ی سیب، درمان بیماری‌هایی از قبیل کبدچرب است. شما می‌توانید برای درمان کبدچرب، قبل از شام و ناهار، سرکه سیب را همراه با عسل میل کنید. برای تهیه این معجون کافیست که 1 تا2 قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب و مقداری عسل ترکیب کنید.

نحوه مصرف سرکه سیب

ساده‌ترین و بهترین راه مصرف سرکه‌ی سیب، استفاده از سرکه‌ی سیب در پخت و پز و به عنوان طعم‌دهنده‌ی سالاد است. شما می‌توانید با تهیه‌ی نوشیدنی سرکه سیب از خواص مفید آن نیز بهره‌مند شوید.

برای تهیه نوشیدنی سرکه‌ی سیب کافیست 1 تا2 قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و میل کنید. به این نوشیدنی می‌توانید مقداری عسل هم اضافه کنید که از مصلحات سرکه سیب نیز محسوب می‌شود.

بهتر است که در ابتدا، سرکه‌ی سیب را به مقدار زیاد مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه‌ی سرکه‌ی سیب باعث بروز مشکلاتی از قبیل فرسایش مینای دندان نیز می‌شود. بنابراین، سرکه‌ی سیب را به میزان کافی مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب
بهترین زمان مصرف نوشیدنی سرکه‌ی سیب، صبح‌ها به صورت ناشتا است. با مصرف سرکه‌ی سیب به صورت ناشتا می‌توانید بدن‌تان را ضدعفونی کرده و از خواص متعدد سرکه سیب برای لاغری و چربی سوزی بهره‌مند شوید. البته، سرکه‌ی سیب را در زمان‌های دیگر هم می‌توانید استفاده کنید و هیچ مانعی ندارد.
 

سخن آخر

همانطور که گفته شد طبع غالب سرکه سرد است. این مایع به دلیل نفوذ زیادی که دارد، به راحتی در اعضایی مثل اعصاب مرکزی و ریه نفوذ کرده و مصرف بی رویه آن مخصوصا توسط افراد با مزاج سرد و مبتلایان به افسردگی، اختلال حافظه، بی حسی اندام ها، آسم و سرفه‌های مزمن می‌تواند عارضه ایجاد کند.

همچنین اگر در مصرفش زیاده‌روی شود، می‌تواند منجر به ضعف بینایی، نحیف شدن بدن، اختلال در نعوظ و کاهش مایعات جنسی شود. بنابراین با توجه به طبع سرکه سیب و طبع خودتان اقدام به مصرف سرکه سیب کنید.

منبع:سایت ستاره


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما