پیشنهاد‌های خدا (با خدا معامله کن!)

شاید هر کدام از شما، تجربه یک یا چند معامله را داشته باشید. مثلا وارد بازار شدید و لباس مورد نیاز خودتان را خریدید. بعد هم پول آن را پرداخت کردید. گاهی هم در انجام یک کار وارد مذاکره و معامله شده‌اید
چهارشنبه، 15 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
پیشنهاد‌های خدا (با خدا معامله کن!)
تجربه تجارت
 
شاید هر کدام از شما، تجربه یک یا چند معامله را داشته باشید. مثلا وارد بازار شدید و لباس مورد نیاز خودتان را خریدید. بعد هم پول آن را پرداخت کردید. گاهی هم در انجام یک کار وارد مذاکره و معامله شده‌اید؛ به عنوان مثال با دوست خود قرار می‌گذارید که شما با او زبان کار کنید و در مقابل او هم درس ریاضی را با شما کار کند.
 
سود و زیان

سود و زیان، دو واژه کلیدی در معامله هستند. در معامله‌های معمولی، برخی دنبال سود بیشتر خود هستند؛ هر چند که به زیان طرف مقابل‌شان باشد. برخی هم انصاف بالایی دارند و ترجیح می‌دهند در یک معامله هر دو سود کنند. در معامله‌های معمولی، جایی نداریم که تنها به فکر سود ما باشد و اصلا به سود خود نیندیشد.
 
پیشنهاد شگفت‌انگیز

ما با پیشنهاد شگفت‌انگیزی روبرو هستیم. کسی با ما وارد معامله می‌شود و از ما می‌خواهد در تجارت شرکت کنیم که تنها سود ما در آن است. طرف پیشنهاد دهنده هم نیازی به این معامله و سودش ندارد. می‌داند که ما هم می‌توانیم اهل معامله باشیم و قرارداد را جوری تنظیم می‌کند که تمام منافع آن به ما برسد. این پیشنهاد در یک سند رسمی و بین‌المللی آمده است.
 
سند پیشنهاد

این پیشنهاد بزرگ را در کتابی آسمانی به نام قرآن می‌خوانیم. خداوند با کلمات قرآنی با ما صحبت می‌کند. گوش کنید: «اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، آیا شما را بر تجارتى راه نمایم که شما را از عذابى دردناک مى ‏رهاند؟ به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید. این [گذشت و فداکارى‏] اگر بدانید، براى شما بهتر است. تا گناهان‌تان را بر شما ببخشاید و شما را در باغ‌هایى که از زیر [درختان‏] آن جویبارها روان است و [در] سراهایى خوش، در بهشت‌هاى همیشگى درآورد. این [خود] کامیابى بزرگ است».1
 
بررسی پیشنهاد

همانطوری که در معامله‌های معمولی رسم است، بعد از شنیدن پیشنهاد نیازمند بررسی آن هستیم تا ببینیم چقدر سود می‌دهد؟ شرایط آن چیست؟ چه وظایفی را به گردن ما می‌آورد؟

در پیشنهاد خداوند، پیش‌شرط وجود دارد و آن هم اعتقاد و ایمان به خداوند است. تنها کسانی که به خدا اعتماد دارند می‌توانند وارد این معامله بشوند. دو شرط اساسی معامله هم از این قرار است: 1.‌همراهی با خدا و پیامبر(ص) 2. تلاش در راه خدا با تمام قوا. در عوض، زندگی بهشتی و زندگی در بهشت به همراه نشاط بدون رنج و احساس گناه در کار است. از همه جالب‌تر اینکه خداوند اینقدر به ما احترام گذاشته و توجه کرده که شخصا وارد این معامله شده است. شما تا حالا پیشنهاد به این مهمی داشته‌اید؟
 
تجربه دیگران

وقتی کار تصمیم‌گیری برای ما مشکل می‌شود، سراغ مشورت و استفاده از تجربه دیگران می‌رویم. درباره این تجارت هم نیازمند تجربه دیگران هستیم. در طول تاریخ و در زمان ما هم کسانی بوده‌اند که با خدا وارد معامله شده‌اند و سودهای کلانی کرده‌اند. نمونه‌اش پیامبر اعظم(ص) که به خاطر خدا سختی‌های زیادی کشید و امروزه میلیاردها نفر در دنیا از روش ایشان پیروی می‌کنند. همه پیامبران، امامان عزیز ما و اولیای خدا و بزرگان دین، با این معامله آشنایی دارند و آن را به کار گرفته‌اند. هیچ کس از معامله با خدا اعلام نارضایتی نکرده است.
 
شعبه‌ای از معامله

یک شعبه کوچک از این قرارداد سرنوشت‌ساز می‌تواند تصمیم‌های بزرگ ما باشد. خداوند از ما پیروی خواسته است. یعنی بتوانیم قوانین خدا را که سودش به خود ما برمی‌گردد، اجرا کنیم. وقتی تصمیم می‌گیریم گناهی را انجام ندهیم، وارد این تجارت سودآور شده‌ایم. برخی از انسان‌های معمولی با همین معامله به ظاهر ساده، به مقام‌های بسیار بزرگی دسترسی پیدا کرده‌اند.
شعبه و نمونه دوم را خود قرآن مثال می‌زند. توجه کنید: «کسانى که کتاب خدا را مى‏ خوانند و نماز برپا مى‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده ‏ایم، نهان و آشکارا انفاق مى‏ کنند، امید به تجارتى بسته ‏اند که هرگز تمامی ندارد».2

فرصت‌ها همیشه در خانه ما را نمی‌زنند. در همین ابتدای حرکت به سمت زندگی آینده، فرصت‌ها و پیشنهادهای خدا را جدی بگیریم.

نویسنده: ابراهیم اخوی
منابع:
1.صف: 10تا12.
2. فاطر: 29.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما