دکل‌ها انرژی را حرکت می‌دهند، اما همیشه قابل اطمینان نیستند

برق یکی از کلیدی‌ترین موارد مورد نیاز برای زندگی‌های شهری و مدرن است و قطع برق می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند. با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر می‌توانیم تا حدی وابستگی خود را به شبکه برق سراسری کاهش دهیم.
سه‌شنبه، 6 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
دکل‌ها انرژی را حرکت می‌دهند، اما همیشه قابل اطمینان نیستند
دکل برق
 
بیش از سه میلیون نفر در پورتوریکو در سپتامبر 2017 برق خود را از دست دادند. طوفان‌های پشت سر هم و سیل ماریا باعث شد که بسیاری از نیروگاه‌ها از بین بروند. خوان باروتو دانشمند هواشناسی توضیح می‌دهد: "از دست دادن برق صرفا ناخوشایند نیست بلکه در یک ناحیه گرمسیری مانند پورتوریکو، تهدیدی برای زندگی است".
بدون برق، بیمارستان‌ها مجبور بودند تا عمل‌های جراحی را به تاخیر بیاندازند. آنها نمی‌توانستند سی تی اسکن یا تست‌های زیادی را انجام دهند و بدون مراقبت به موقع، برخی از بیماران فوت کردند. تصفیه خانه‌های آب پورتوریکو در طول این دوره قدرت خود را از دست دادند. در نتیجه، مردم سراسر جزیره دسترسی به آب پاک و سالم نداشتند و تعداد کمی از مردم می‌توانستند غذا بخورند و هرکس که خوش شانس بود و اجاق گاز قابل حمل یا ژنراتور داشت، مجبور به ایستادن در خطوط طولانی سوخت بود. در همین حال، اغلب مدارس و شرکت‌ها تعطیل شدند.
دکتر باروتو برای اتحادیه دانشمندان متخصص در واشنگتن دی سی کار می‌کند اما در پورتوریکو بزرگ شده است. پدر و مادر و خواهر او هنوز هم در آنجا زندگی می‌کنند. تلفن‌ها به زودی پس از وقوع طوفان ماریا از کار افتادند. تا چند روز، دکتر باروتو از خانواده‌اش خبری نداشت. خوشبختانه، آنها خیلی خوش شانس بودند و قطعی برق آنها تنها چند هفته طول کشید.
چهار ماه پس از سیل ماریا، هنوز هم حدود یک سوم این جزیره برق نداشتند و پس از شش ماه، تقریبا یک نفر از هر 10 نفر هنوز برق نداشت.
 

شبکه برق چیست؟

شبکه برق یک اصطلاح برای سیستمی است که برق را به ارمغان می‌آورد و آن را به خانه و سایر محل‌ها منتقل می‌کند. تقریبا زندگی همه ما به این سیستم بستگی دارد. با این حال، همانطور که روشن است، این شبکه با تهدیدات متعددی مواجه است. برخی از آنها ساده و قدیمی هستند و برخی دیگر پیچیده و بسیار جدید هستند.
خوشبختانه مهندسان روی آنها کار می‌کنند و تحقیقات آنها با هدف حفظ شبکه، در طول بلایای طبیعی و بعضی از موارد غیرقابل پیش بینی انجام می‌شود. پروژه‌های دیگر نیز به دنبال چگونگی حفظ روشنایی پس از قطع برق هستند. هنوز کارهای بیشتری به دنبال یافتن راه‌هایی برای استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی (عمدتا زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی) باید انجام گیرد و به جای آن، برق بیشتری با استفاده از انرژی باد و انرژی خورشیدی تولید شود. منابع انرژی پاک به مشکل گرمایش کره زمین نیز کمک می‌کنند.
مهندسان برق حفظ این سیستم پیچیده در حال اجرا را چالشی برای خود می‌دانند. یک مهندس برق به نام کریس پیلونگ می‌گوید: "ما باید همه چیز را کاملا متعادل کنیم." به عبارت دیگر، برقی که در هر زمان به داخل شبکه می‌آید، باید بر اساس مقدار مورد استفاده باشد. مردم با استفاده بیش از حد از سیستم‌های تهویه، کامپیوتر، مایکروویو و دیگر لوازم خانگی می‌توانند این شبکه را مختل کنند. باد، سقوط درختان و یخ زدگی می‌تواند خطوط برق را مختل کند.
 

آب و هوا و سایر عوامل تاثیر گذار بر مصرف برق

شبکه توزیع برق دارای هزاران قطعه و بخش است. خطوط برق می‌توانند در سراسر یک قاره گسترش یابند. برق شبکه در مسیرهای بسیاری جریان دارد و عرضه انرژی و نیاز عمومی برای آن می‌تواند با توجه به هوا، ساعات روز یا روزهای هفته متفاوت باشد.
 

تهدیدات شبکه برق

علاوه بر عوامل و بلایای طبیعی، تهدیدات مطرح شده توسط تروریسم نیز شبکه برق را تهدید می‌کند. بمب‌ها می‌توانند نیروگاه‌های بزرگ یا مراکز انتقال آن را از بین ببرند.
پس از آن جرایم اینترنتی وجود دارد. سنسورها و سایر تجهیزات شبکه که با یکدیگر از طریق رایانه‌ها ارتباط دارند می‌توانند مورد هک و اختلال قرار گیرند. هکرها می‌توانند به عنوان تروریست عمل کنند و بخشی از تامین برق کشور را از راه دور مختل کنند و ناحیه‌ای را دچار خاموشی کنند.
 

منابع تجدیدپذیر تولید برق

روزگاری زغال سنگ برای تامین انرژی بسیار مورد نیاز بود. اما امروزه خانه‌ها و یا شرکت‌هایی که پانل‌های خورشیدی یا توربین بادی دارند، انرژی کمتری را از شبکه برق رسانی دریافت می‌کنند و پول بیشتری ذخیره می‌کنند. اما بیشتر انرژی تامین شده توسط آنها ممکن است در زمان‌های غیر اوج مصرف، تولید شود. ذخیره سازی این انرژی برای فروش آن می‌تواند یک راه حل برای انرژی مازاد تولید شده باشد.
این انرژی مازاد می‌تواند در باتری‌ها ذخیره شود. "باتری جایی است که ما در آینده شاهد کارایی آن خواهیم بود". قابلیت ذخیره انرژی در باتری به انرژی‌های تجدیدپذیر اجازه می‌دهد تا جایگزین نیروگاه‌های سوخت فسیلی شوند. باتری همچنین می‌تواند به عنوان یک پشتیبان شبکه بزرگتر باشد و دارندگان آنها می‌توانند به طور موقت از شبکه اصلی جدا شوند و از انرژی ذخیره شده خود استفاده کنند.
 

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

شما شبکه را کنترل نمی‌کنید، اما از آن استفاده می‌کنید و می‌توانید تقاضای شبکه را کاهش دهید و با استفاده موثرتر در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. در اینجا چند مورد از چگونگی آن آورده شده است:
  • از خانواده خود بخواهید که از ترموستات "هوشمند" استفاده کنند. چنین دستگاهی توسط کامپیوتر کنترل شده و به شما اجازه می‌دهد تا مصرف انرژی را در زمان‌های مختلف در طول روز تنظیم کنید (مانند زمانی که شما ممکن است در خواب یا دور از خانه باشید). بعضی از این ترموستات‌ها را حتی زمانی که دور از خانه هستید، می‌توانید با استفاده از گوشی همراهتان تغییر دهید و کنترل کنید.
  • در طول تابستان پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خنک شود و در زمستان از پرده‌های ضخیم استفاده کنید تا گرما را در داخل خانه حفظ کنید.
  •   چراغ‌های سوخته را با لامپ‌های LED جایگزین کنید. LEDها هزینه خرید بالاتری دارند، اما با کاهش مصرف برق در پول شما صرفه جویی می‌کنند.
  • هنگامی که خانه شما نیاز به لوازم جدید الکترونیکی دارد، خانواده خود را تشویق کنید که از مدل‌هایی که دارای برچسب صرفه جویی در انرژی هستند، خریداری کنند.
  • همچنین از دوستان و خانواده خود بخواهید که در مصرف برق صرفه جویی کند.
برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.