فناوری زیست محیطی چگونه به زمین کمک می‌کند

فناوری محیط زیست علی‌رغم آنکه موضوعی بسیار بحث برانگیز است، اما از بعضی جهات به کره زمین نیز کمک می‌کند. از کمک ‏به حیوانات گرفته تا کاهش ضایعات کاغذی، محیط زیست پذیرای فناوری است.‏
يکشنبه، 29 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فناوری زیست محیطی چگونه به زمین کمک می‌کند
شاید به نظر رسد که فناوری عموماً به محیط زیست آسیب وارد می‌سازد، اما در آن واحد به لطف برخی فناوری‌ها تا اندازه‌ای جهان را نیز به مکانی بهتر تبدیل می‌سازد.
 

انرژی پاک تجدید پذیر

تنها برای مدت زمانی شاید طولانی بتوان به سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی تکیه کرد، اما آیا می‌دانید زمانی که این منابع تمام شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ انرژی تجدید پذیر، انرژی قابل اعتمادی را از منابع مختلفی همچون باد و خورشید فراهم می‌سازد. تنها کاری که بایستی انجام شود، استفاده از فناوری مناسب جهت بهره برداری از این انرژی در مقادیر کافی به منظور جایگزینی منابع انرژی سنتی است.
این نوع فناوری زیست محیطی با کاهش گازهای گلخانه‌ای که به جو زمین آسیب می‌رسانند، به سیاره زمین کمک می‌کنداین نوع فناوری زیست محیطی با کاهش گازهای گلخانه‌ای که به جو زمین آسیب می‌رسانند، به سیاره زمین کمک می‌کند. در حال حاضر پنج نوع اصلی از منابع انرژی تجدید پذیر وجود داشته که انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده (از توده‌های آلی و حتی زباله‌های دفن شده جهت ساخت انرژی و سوخت استفاده می‌کند)، انرژی باد، انرژی زمین گرمایی (از گرمای زمین استفاده می‌کند) و انرژی برقی ـ آبی را شامل می‌شود.
 

رانندگی هوشمندانه‌تر با اتومبیل‌های برقی

خودروهای برقی همچون تسلا مدل 3 (Tesla Model 3)، به سوخت متکی نبوده و در عوض با استفاده از باتری‌های قابل شارژ به حرکت درمی‌آیند، این خودروها به نوعی شبیه به گوشی هوشمندی می‌مانند که می‌توانید با آنها رانندگی کنید. به لطف فناوری، این خودروها به لحاظ مصرف انرژی بسیار کارآمدتر شده‌اند. آنها تا 62% شارژ باتری خود را به نیروی محرکه تبدیل می‌کنند، در حالی که خودروهای سنتی تنها تا 21% از انرژی را صرف به حرکت در آوردن خودرو می‌کنند. این فناوری تقریباً از سه برابر بازده انرژی بیشتری برخوردار است.

در صورت استفاده از انرژی تجدید پذیر، از فوائد محیط زیست دو برابر بهره‌مند خواهید شد.
 

حفظ حیات وحش به کمک جی پی اس (GPS)

فناوری زیست محیطی با محافظت از جانوران وحشی به زمین کمک می‌کند. با استفاده از جی پی اس که همان سیستم تعیین موقعیت است، ردیابی حیوانات وحشی، درک الگوهای مهاجرت، رفتار و تغییرات ایجاد شده در زیستگاه‌ها‌ آسانتر می‌شود.

این تنها کمک فناوری به حفظ حیات وحش نیست. هلیکوپترهای کنترل از راه دور جهت نمونه گیری ایمن از حیوانات بزرگ برای مطالعه بر روی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ردیابی قلاده‌هایی که بر گردن فیلها قرار داده شده برای کشاورزان به جهت پیشگیری از نابود شدن محصول و آسیب رسیدن به فیل‌ها انجام می‌شود. فناوری حتی برای کمک به کاهش بیماری‌های کشنده‌ای که گونه‌های خاصی را در معرض خطر قرار داده‌اند، بکار برده می‌شود.
 

کاهش ضایعات کاغذی

روی آوردن به فناوری دیجیتال نه تنها راهی عالی جهت دسترسی آسان به پرونده‌های شما است، بلکه ضایعات کاغذی را نیز کاهش می‌دهد. تصور کنید مجبور بودید تمام صدها یا هزاران عکسی که در سرویس‌های ابری ذخیره کرده‌اید را چاپ کنید. این فناوری یکی از ساده‌ترین راه‌ها جهت حفظ محیط زیست و راحتی همگان است. مسئولین شهر ریچارد هیلز واقع در تگزاس با متوقف ساختن چاپ دستور جلسات خود توانستند هشت اصله درخت را در سال حفظ کنند. شاید این مقدار به نظر زیاد نیاید، اما زمانی که هزاران شغل و میلیونها نفر به محاسبات کامپیوتری و ثبت دیجیتالی روی آورند، تعداد درختان حفظ شده سر به فلک می‌گذارد.
 

کشاورزی با فناوری پیشرفته

با پاکسازی و مسطح ساختن زمین به منظور ساخت خانه، مراکز خرید و مراکز تجاری فضای کمتری را برای کشاورزی سنتی باقی گذاشته‌ایم. پیشرفتهای بیشمار صورت گرفته در حوزه کشاورزی، منجر به روباتیک شدن کشاورزی و طراحی ژنتیکی مواد غذایی شده است. برخی از شگفت انگیزترین پیشرفتها به قرار زیر است:

* افزایش دقت و کیفیت در کشاورزی ـ تصاویر و حسگرهای ماهواره‌ای به کشاورزان کمک کرده تا همزمان با حفظ بهتر منابع طبیعی جهت بهینه سازی بازده و محصول، زمین‌های خود را بهتر بشناسند.

* استفاده از مزارع عمودی ـ با بکار گیری ساختمان‌های بلند برای گلخانه‌های چند طبقه، محصولات زراعی را می‌توان در تمام طول سال حتی در مناطق شهری که امکان وجود مزارع سنتی نیست، تولید کرد.

* روی کار آمدن کشاورزی روباتیک ـ  شامل روبات‌هایی است که همه چیز را از کاشت و وجین کردن گرفته تا نظارت و پیش بینی تغییرات زمین کنترل می‌کنند.

* بکار بردن فناوری زیست سنجی دام ـ این فناوری برای دامداران این امکان را فراهم می‌سازد که اطلاعات لحظه‌ای را در مورد دام‌های خود دریافت کنند.

در حالی که برخی از پیشرفتها هنوز در عمل به کار گرفته نشده‌اند، اما در مراحل آزمایش قرار داشته و می‌توانند طی یک دهه یا کمتر به یک جریان تبدیل شده و همه گیر شوند. با ایجاد کشاورزی کارآمدتر، فشار کمتری بر روی زمین و دام وارد خواهد شد.
 

نظارت از راه دور محیط زیست

گرچه قوانین و مقررات زیست محیطی بسیاری وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که همه از آنها پیروی می‌کنند. فناوری زیست محیطی با نظارت از راه دور به این سیاره کمک می‌کند. به عنوان مثال در مناطقی که شکار زیاد است، هواپیماهای بدون سرنشین منطقه را رصد کرده و تصاویر ویدئویی لحظه‌ای را برای مسئولان ارسال می‌کنند.

همچنین از حسگرهایی برای اندازه گیری میزان آلودگی هوا در اطراف شرکت‌هایی مانند تأسیسات گازی استفاده کرده تا از رعایت قوانین کشوری اطمینان حاصل شود. با نظارت از راه دور کار برای مجریان ناظر بر قوانین جهت اطلاع از زیر پا گذاشته شدن قانون بدون نیاز به پوشش مستقیم هزاران شغل و هکتارها زمین، آسانتر شده است.
 

خانه‌هایی هوشمندتر مساوی با مصرف انرژی کمتر

وسایل خانگی هوشمند ممکن است تنها وسایلی برای آسایش و راحتی در نظر گرفته شوند، اما می‌توان گفت که نمونه دیگری از فناوری زیست محیطی به حساب می‌آیند که می‌توانند به زمین کمک کنند. به عنوان مثال  وسیله‌ای هوشمند همچون ترموستات یا تنظیم کننده هوا، دمای اتاق را تنظیم کرده و از به هدر رفتن هوا یا گرما در زمانی که خانه نیستید جلوگیری می‌کند، که این خود نوعی صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود. اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌هایی که به شما امکان می‌دهند در صورت فراموشی، چراغ‌های روشن خود را از راه دور خاموش کنید نیز به معنای مصرف کمتر انرژی است.

این فناوری‌ها نه تنها برای راحتی و آسایش شما بوجود آمده‌اند بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنند.
شاید فناوری این طور به نظر برسد که بیشتر برای معرفی جدیدترین مدل‌های گوشی هوشمند بکار می‌آیدشاید فناوری این طور به نظر برسد که بیشتر برای معرفی جدیدترین مدل‌های گوشی هوشمند بکار می‌آید، اما می‌تواند جهت ساخت دنیایی بهتر و حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت حتی استفاده از آن گوشی‌های هوشمند راهی جهت کاهش مصرف کاغذ و حفظ تماس با نزدیکان بدون نیاز به ساعتها رانندگی خواهد بود.


منبع: digitalcare


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.