فناوری بلوتوث: خلاصه‌ای از مزایا و معایب آن

فناوری بلوتوث امکان تبادل اطلاعات میان دو یا تعداد بیشتری وسایل الکترونیکی را برای کاربران فراهم ساخته مشروط بر اینکه ‏این وسایل در فاصله کوتاهی از یکدیگر قرار داشته باشند. این فناوری با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس پایین اطلاعات را به ‏صورت بی سیم میان دستگاه‌های مجهز به بلوتوث انتقال می‌دهد.‏
پنجشنبه، 8 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
فناوری بلوتوث: خلاصه‌ای از مزایا و معایب آن
آندسته از افرادی که جهت انتقال داده‌ها یا به اشتراک گذاری اطلاعات خود از فناوری بلوتوث استفاده گسترده می‌کنند، از مزایا و معایب آن کمابیش اطلاع دارند. بلوتوث می‌تواند میان هر دو دستگاه مجهز به آن کار کرده و نیازی به تجهیزات شبکه‌ای اضافه مانند مودم یا روتر یا مسیریاب ندارد به همین دلیل به گزینه‌ای محبوب جهت ارسال اطلاعات میان ادوات الکترونیکی همراه در فاصله نزدیک به هم تبدیل شده است.
بلوتوث نوعی فناوری بی سیم جهت انتقال اطلاعات میان دو دستگاه با فاصله نزدیک از یکدیگر است و حقیقتاً جهان را دگرگون ساخته است. این فناوری با شبکه‌هایی تحت عنوان شبکه‌های شخصی با نام اختصاری PAN کار کرده و اتصالات ایجاد شده توسط آن از امنیت مطلوبی برخوردار بوده و هیچ گونه نفوذ و سرقت اطلاعات کاربران را تهدید نمی‌کند. بزرگترین مزیت این فناوری آن است که نیازی به هیچگونه سیم و کابلی ندارد، اما تنها محدودیت بلوتوث آن است که می‌تواند در حداکثر فاصله 100 متری به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

راه‌های متعددی جهت استفاده از فناوری بلوتوث وجود دارد که از جمله آن می‌توان به اتصال هدست یا هدفون بی سیم با تلفن همراه شما به منظور برقراری ارتباط تلفنی در حین رانندگی، متصل ساختن پرینتر با کامپیوتر جهت حذف سیم و کابل اضافی و از این دست اشاره کرد.
اکثر گوشی‌های تلفن همراه مجهز به فناوری بلوتوث بوده و از این طریق دستگاه قادر خواهد بود با دستگاه‌های متعدد دیگری که در مجاورت یکدیگر قرار دارند تبادل اطلاعات نماید.متداول‌ترین استفاده آن در بازار تلفن همراه دیده شده است. اکثر گوشی‌های تلفن همراه موجود در این چرخه مجهز به فناوری بلوتوث بوده و از این طریق دستگاه قادر خواهد بود با دستگاه‌های متعدد دیگری که در مجاورت یکدیگر قرار دارند تبادل اطلاعات نماید. این فناوری همچنین در تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، نت بوک‌ها، هدست‌های بلوتوث جهت ارتباط با تلفن‌های همراه، پرینترها، کنسول‌های بازی و دی وی دی پلیرها بسیار محبوب است. حوزه‌های دیگری نیز وجود داشته که از این فناوری استفاده می‌کنند.


مزایا و معایب بلوتوث

افرادی که به طور منظم از این فناوری استفاده می‌کنند اعتقاد زیادی به آن دارند به ویژه به دلیل سرعت انتقال داده‌ها  در آن که بسیار تحسین برانگیز است. از آنجا که چندین دستگاه می‌توانند از این طریق به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار سازند، به ندرت مشکلات همسازی در حین استفاده از آن پیش می‌آید و این امر موجب جذابیت بیشتر آن شده است. با این حال، علی‌رغم تمامی این موارد، چند محدودیت کوچک نیز در آن وجود دارد و تعداد کمی از افراد احساس می‌کنند در نواحی خاصی می‌تواند بهبود یابد.


مزایای بلوتوث

بلوتوث فناوری بلوتوث بی سیم، با کاربری ساده و بدون تحمیل هزینه بر روی کاربر می‌باشد.

 جهت برقراری اتصال یا همگام سازی میان دستگاه‌ها، بلوتوث نیازی به محدوده یا راستای دید مشخصی ندارد این بدان معناست که دستگاه‌ها نیازی به قرار گرفتن مقابل یکدیگر ندارند و همچنین این امکان وجود دارد که در صورت قرار داشتن دو دستگاه‌ در اتاق‌های مجزا باز هم انتقال اطلاعات انجام شود.

این واقعیت که فناوری بلوتوث بی نیاز به کابل و سیم است موجب محبوبیت زیاد آن شده است.

 کمابیش تمامی تلفن‌های هوشمند قادر به اتصال با وسایل مجهز به بلوتوث هستند. بسیاری از پرینترهای جدید دارای قابلیت بلوتوث بوده و می‌توانند به طور بی سیم در سوی دیگری از اتاق اطلاعات شما را چاپ نمایند.

حداکثر محدوده‌ی عملکرد آن 100 متر است اما این محدوده برای تمام اتصالات مشابه، یکسان نیست. بلکه به ماهیت دستگاه‌ها و نسخه‌ای که در آن عمل می‌کنند بستگی دارد.

قدرت پردازش و میزان انرژی مورد نیاز آن جهت برخورداری از عملکرد مناسب بسیار پایین است. این امر موجب شده است بلوتوث به ابزاری ایده‌آل برای بسیاری از وسایل الکترونیکی تبدیل شود، به این دلیل که این فناوری می‌تواند تقریباً در هر مکانی اجرا شود.

یکی از مزایای اصلی بلوتوث سادگی استفاده از آن است. هر کس می‌تواند نحوه تنظیم اتصال و همگام سازی دو دستگاه را به راحتی یاد بگیرد. علاوه بر آن، استفاده از این فناوری کاملاً رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه به هیچ مرکز ارائه خدمات ندارد.

احتمال تداخل سایر شبکه‌های بی سیم با شبکه شما بسیار پایین است. که این امر به دلیل در اختیار داشتن سیگنالهای بی سیم کم توان و همچنین به دلیل شیوه‌ای تحت عنوان پرش فرکانسی می‌باشد.

فناوری بلوتوث در سیستم‌های ورودی بی سیم بکار رفته به طوریکه می‌توانید قفل خانه یا اتومبیل خود را با فشردن یک دکمه بر روی تلفن همراه خود باز نمایید. بدین ترتیب دیگر هرگز نیازی به جستجوی کلیدهای گمشده خود نیستید.

بسیاری از اتومبیل‌های مدرن مجهز به فناوری بلوتوث بوده بطوریکه برای شما امکان برقراری اتصال میان تلفن همراه‌تان و اتومبیل را در حین رانندگی فراهم می‌سازد. سیستم پخش برخی تلفن‌ها و اتومبیل‌ها به شما اجازه داده به هنگام اتصال به تلفن از طریق بلوتوث موسیقی مورد نظر خود را از طریق دستگاه استریوی اتومبیل گوش کنید.


معایب بلوتوث

فناوری بلوتوث در مقایسه با وای فای دایرکت یا وای فای مستقیم (Wi-Fi Direct ) از سرعت کمتری برخوردار است

با وجود آنکه سرعت انتقال در بلوتوث شگفت انگیز و در حدود 25 مگابایت در ثانیه است، اما برخی فناوری‌های دیگر مانند وای فای مستقیم می‌توانند سرعتی برابر با 250 مگابایت در ثانیه ارائه دهند. بنابراین بلوتوث بایستی در آینده‌ای نزدیک در این حوزه خود را بهبود بخشد.

میزان مصرف باتری در طول یک انتقال ناچیز است، اما بعضی افراد این وسیله را در دستگاه‌های خود روشن باقی می‌گذارند. این امر به ناچار باتری این دستگاه‌ها را مصرف کرده و عمر باتری را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با وجود مطلوب بودن وضعیت امنیت در فناوری بلوتوث، اما در وای فای مستقیم این وضعیت حتی بهتر هم هست. این امر می‌تواند به محدوده‌ی (نسبتاً) بزرگتر بلوتوث و همچنین فقدان یک راستای دید نسبت داده شود. شخصی که از نحوه هک کردن چنین شبکه‌هایی اطلاع داشته باشد، در نهایت می‌تواند دستگاه شما را هک نماید.

بالاخره آنکه ویژگی‌های نسبت داده شده به آن نابرابر بوده و مزایای این فناوری از جنبه‌های منفی آن بیشتر است. میلیونها نفر در سراسر جهان از فناوری بلوتوث به طور گسترده استفاده می‌کنند و قطعاً با گذشت زمان  این فناوری حتی بیش از پیش گسترش می‌یابد. سهولت استفاده و فوائد آن بی نظیر است و بکار بردن این فناوری در خانه توسط هر نوع گجت و وسیله الکترونیکی صرفاً مستلزم گذشت زمان است.
 
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 
منبع: techspirited


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.