نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

نت‌بوك‌ها، طرفداران زيادي در بازار پيدا كرده‌اند و با قيمت مناسب خود توانسته‌اند خود را در دل بسياري از كاربران جاي دهند. حال اگر در يك نت‌بوك از صفحه نمايش لمسي استفاده كنيم، نتيجه آن چيزي مانند نت‌بوك T91MT شركت Asus خواهد بود كه ابعادي مانند نت‌بوك‌هاي اوليه اين شركت دارد و صفحه نمايش آن نيز لمسي است. ازآنجا كه
سه‌شنبه، 10 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

نت ‌بوك ازنوعي ديگر!
نت ‌بوك ازنوعي ديگر!


 





 
نت‌بوك‌ها، طرفداران زيادي در بازار پيدا كرده‌اند و با قيمت مناسب خود توانسته‌اند خود را در دل بسياري از كاربران جاي دهند. حال اگر در يك نت‌بوك از صفحه نمايش لمسي استفاده كنيم، نتيجه آن چيزي مانند نت‌بوك T91MT شركت Asus خواهد بود كه ابعادي مانند نت‌بوك‌هاي اوليه اين شركت دارد و صفحه نمايش آن نيز لمسي است. ازآنجا كه صفحه نمايش اين نت‌بوك قابليت چرخش داشته و مي‌تواند روي صفحه كليد قرار بگيرد، احتمالاً آن را با iPad مقايسه خواهيد كرد و دوست داريد بدانيد كدام ‌يك از اين دو محصول بهتر است. پس براي پي بردن به اين جواب، بهتر است ادامه متن را بخوانيد.
بررسي
ابعاد صفحه‌نمايش در اين نت‌بوك 8/9 اينچ است و به دليل داشتن صفحه كليد، ضخامت آن به يك اينچ مي رسد كه درنتيجه كمي از iPad ضخيم‌تر خواهد بود. با اين‌حال، وزن 960گرمي آن از بسياري ديگر از نت‌بوك‌هاي امروزي كمتر است كه اين موضوع به عنوان يك مزيت به شمار مي‌آيد.
در T91MT از Windows 7 Home Premium به عنوان سيستم عامل استفاده شده است. با اين‌حال، مشخصات فني اين نت‌بوك ازجمله پردازنده Atom Z520 با فركانس كاري 1/3 گيگاهرتز و يك گيگابايت حافظه براي برخي كارها در اين سيستم عامل كافي به نظر نمي‌رسد. Asus نيز به طور پيش ‌فرض آنقدر برنامه و نرم‌افزار مختلف روي آن نصب كرده كه در زمان شروع Windows، مقدار قابل‌توجهي از حافظه اشغال مي‌شود و درضمن شروع به كار ويندوز را نيز طولاني‌تر مي‌كند. هارد ديسك T91MT ازنوع SSD و با ظرفيت 32 گيگا بايت است. همين نكته باعث مي‌شود تا هنگام روشن بودن دستگاه بدون نگراني از آسيب ديدن هارد ديسك، بتوان به سادگي آن را جا به جا كرد. همچنين برخلاف هارد ديسك‌هاي معمول، اين هارد ديسك گرماي بسيار كمي دارد. به همين‌ دليل در اين دستگاه با مشكل گرما روبرو نخواهيد شد. با تمام اين موارد، بازهم كار با T91MT مي‌تواند در برخي كاربردها ازجمله جست‌ و جو در اينترنت و انجام كارهاي روزمره (يعني همان مواردي كه نت‌بوك‌ها برايش طراحي شده‌اند) تجربه جالبي باشد. اين نت‌بوك به كارت شبكه بي سيم با قابليت پشتيباني از استاندارد 802.11n مجهز است كه امكان ارتباط مناسب را با انواع مودم‌هاي ADSL فراهم مي‌كند (در ادامه به صورت مصور نگاهي به مشخصات كلّي اين محصول خواهيم داشت).

نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

1. صفحه نمايش 8/9 اينچي با دقت تصوير 600×1024 پيكسل براي كاربردهاي عادي كافي به نظر مي‌رسد. لمسي بودن صفحه نمايش امكان كار با اين دستگاه را راحت‌تر كرده است. Windows 7 نيز قابليت‌هاي مختلفي را براي صفحه نمايش‌هاي لمسي فراهم كرده كه صفحه كليد روي صفحه نمونه‌اي از آن است. اگر از طرفداران iPad هستيد و به Multi Touch اين دستگاه مي‌باليد، بايد بگويم T91MT نيز از Multi Touch پشتيباني كرده و اين كار را به خوبي انجام مي ‌دهد. بالاي صفحه‌نمايش، دوربين اينترنتي و دو ورودي صداي ميكروفون قرار گرفته است. دكمه روشن و خاموش نيز پائين صفحه ‌نمايش قرار دارد.
2. اين لولا براي چرخاندن صفحه‌نمايش به كار مي‌رود. دقت كنيد در زمان چرخاندن، به جهت چرخش آن روي نت‌بوك دقت كنيد. با چرخاندن صفحه‌ نمايش، اين نت‌بوك به يك Tablet تبديل مي‌شود (تصوير1).

نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

3. كليد هاي صفحه ‌كليد چندان بزرگ نبوده و به همين‌ دليل نمي‌توان براي مدّت طولاني با آن تايپ كرد. البته براي نرم‌افزارهاي چت و موارد مشابه، مشكلي نخواهيد داشت. درضمن صفحه كليد روي خود صفحه ‌نمايش نيز همواره در دسترس شما است. اندازه Touch Pad نيز با توجه به ابعاد اين نت‌بوك مناسب است (تصوير2).
4. در كنار اتصال شارژر و يك پورت USB 2.0، بخشي براي نصب يك كارت حافظة SD قرار گرفته كه مي ‌توان از آن به عنوان يك فضاي ذخيره‌سازي استفاده كرد. يك روكش پلاستيكي روي اين قسمت را پوشانده و براي آنكه نيازي به خارج كردن كارت حافظة نصب شده در اين قسمت نباشد، يك كارت‌خوان جداگانه نيز جلوي نت‌بوك در نظر گرفته شده است (تصوير3).

نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

5. كارت‌خوان دستگاه در قسمت جلو قرار گرفته است. بلند گوها نيز در قسمت جلو و زير نت‌بوك قرار دارند.
6. پورت دوم USB 2.0 در سمت راست قرار دارد. اتصال شبكه، خروجي هدفون و ورودي صدا نيز در اين سمت قرار گرفته‌اند. همچنين يك قلم براي استفاده روي صفحه نماش در گوشه سمت راست بدنه نت‌بوك قرار دارد. البته مي‌توانيد با استفاده از انگشت نيز با صفحه نمايش لمسي كار كنيد‌(تصوير4).

نت ‌بوك ازنوعي ديگر!

7. پشت نت‌بوك خروجي تصوير VGA تعبيه شده است (تصوير5).
تستT91MT
كار با صفحه لمسي، آن هم به صورت Tablet واقعاً لذت‌بخش است. اولين‌چيزي كه ممكن است به ذهنتان برسد، استفاده از اين دستگاه و برنامه فتوشاپ براي ويرايش تصاوير يا كارهاي ديگر با استفاده از قلم آن است. اما زياد روي اين پروژه فكر نكنيد، زيرا مشخصات فني T91MT توانايي چنين كاري را ندارد. يك قلم نوري مانند آنچه شركت Wacom ارائه مي ‌كند، با يك صفحه لمسي ساده قابل ‌مقايسه نيست. سرعت پاسخ ‌دهي كلي در حد مناسبي است، اما به هرحال، اين نت‌بوك از مدل‌هايي كه از پردازنده‌هاي 1/6 گيگاهرتزي استفاده مي‌كنند، ضعيف‌تر است و ممكن است به اين فكر بيفتيد كه رابط كاربري Aero در Windows 7 را از كار بياندازيد تا منابع سيستمي بيشتري در اختيار داشته باشيد. همان‌طور كه اشاره شد، صفحه كليد كوچك بوده و نمي‌توان به مدّت طولاني با آن تايپ كرد. عمر باتري دستگاه نيز در بهترين حال ممكن به پنج ساعت مي‌رسد كه باتوجه به مشخصات فني، زمان قابل ‌قبولي است. پشت صفحه ‌نمايش و اطراف صفحه‌ كليد از پلاستيك شفاف ساخته شده و به همين‌ دليل اثر انگشت به سادگي روي آن باقي مي‌ماند.
متأسفانه اين نت‌بوك براي مدّت كافي در اختيارمان نبود و مجبور بوديم آن را به سرعت بازگردانيم، به همين دليل نتوانستيم تست‌هاي زيادي روي آن اجرا كنيم. كمترين امتيازي كه Windows 7 به اين نت‌بوك داده، 1/9 است كه به پردازنده مربوط مي‌شود. اين امتياز در نت‌بوكي با پردازنده N270 كه فركانس كاري آن 1/6 گيگاهرتز است، به 2/2 مي‌رسد (تصوير6). تست Everest نيز نتايج مربوط به كارايي حافظه و حافظه‌هاي نهان پردازنده را نشان مي‌دهد (تصوير7). باتوجه به فركانس DDR2 533 اين حافظه و تك‌ كاناله بودن آن، انتظار بيشتري نمي‌توان از اين محصول داشت. در مجموع مي‌توان گفت، نت‌بوك T91MT محصولي است كه جا براي بهبود و ارتقا دارد و هنوز تا رسيدن به يك محصول مناسب به زمان نياز دارد.
منبع: نشريه عصر شبكه- ش110




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.