اهمیت و فضیلت سلام در روایات

در حدیث معتبر منقول است که حضرت رسول (ص)اصحاب خود را امر فرمود به هفت خصلت؛ عیادت بیماران،مشایعت جنازه مردگان،قبول کردن گفته کسی که این کس قسم دهم،دعا کردن براى کسی که عطسه کند،یارى کردن مظلوم و به هر کس سلام کردن. در ادامه به آیاتی درباره فضیلت سلام کردن می پردازیم.
شنبه، 17 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت و فضیلت سلام در روایات

قال تعالی: فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عندالله مبارکه طیبه. . یعنی: وقتی که داخل خانه شدید پس سلام کنید بر خودتان (به اینکه شما بر اهل خانه سلام کنید و اهل خانه که جواب سلام شما را دادند، چون شما سبب سلام ایشان شدید، پس بر خودتان سلام کردید). و این سلام تحیتی است از جانب خدا مبارک (یعنی بابرکت ) و طیب (یعنی باعث پاکیزگی شما است. )

پس به حسب این آیه شریفه با روایات وارده در تفسیر برهان، سلام تحیت است از جانب خدا که مبارک و طیب است. پس وقتی که سلام کردی بر کسی، یعنی تحیت مبارک و طیب از جانب خدا بر تو باد. و این مصداق دعاست برای غیر.

و شاهد دیگری برای اینکه سلام تحیت است کلام خداوند تبارک و تعالی که فرمود: دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام. یعنی: گفتار مؤ منین در بهشت ((سبحانک اللهم )) می باشد و تحیت آنها در آنجا سلام است.

در کتاب بحار و وسائل از کتاب علل شیخ صدوق نقل کرده اند که: خداوند به آدم (علیه السلام ) فرمود: برو نزد این جماعت ملائکه و بگو: السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. پس سلام کرد بر آنان. پس ملائکه عرض کردند: و علیک السلام و رحمه الله و برکاته. وقتی که برگشت، ذات مقدس حق فرمود: این سلام تحیت تو و تحیت اولاد تو است بعد از تو تا روز قیامت.

و مضمون این خبر را در کتاب مستدرک از کتاب تحفه الاخوان از ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است.

در مستدرک از تفسیر ابوالفتوح رازی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده که فرمود: سلام تحیت است برای ملت ما، و امان است برای ذمه ما.

از کتاب تحفه الاخوان از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود: افشا نشود سلام در میان قومی مگر آنکه ایمن شوند از عذاب. پس اگر شما آن را انجام دهید، داخل بهشت شوید.

از کتاب روضه الواعظین از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمود: سلام از اسماءالله است. پس افشا کنید بین خودتان؛ که مرد مسلمان وقتی که مرور می کند بر جماعتی و بر آنان سلام می کند، اگر آنان رد سلام نکردند، رد می کند بر سلام کننده آن کسی که بهتر و پاکیزه تر است از آنان.

و در چند روایت وارد شده که سلام مستحب و جواب آن واجب است.

در کتاب وسائل از شیخ کلینی از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که فرمود: کسی که بگوید: ((السلام علیکم )) ده حسنه به او داده شود. و کسی که بگوید: ((سلام علیکم و رحمة الله )) بیست حسنه برای او می باشد.
و اگر گفت: ((سلام علیکم و رحمة الله و برکاته )) پس سی حسنه برای او می باشد.

و چند روایت در کتاب مستدرک به این مضمون نقل کرده است. و در بعضی از آن روایات تصریح شده که ثواب جواب دهنده سلام نیز همین طور است.

از تفسیر ابوالفتوح رازی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است که فرمود: بین سلام کننده و جواب دهنده صد حسنه است. 99 حسنه برای سلام کننده، و یکی برای جواب دهنده سلام می باشد.

از کتاب محاسن از امیرالمؤ منین صلوات الله علیه نقل شده که فرمود: برای سلام هفتاد حسنه است. 69 عدد آن برای ابتدا کننده به سلام، و یکی برای جواب دهنده است.

در کتاب وسائل از کتاب کشف الغمه از کتاب دلائل عبدالله بن جعفر حمیری از اسحاق ابن عمار از امام صادق (علیه السلام ) است که در ضمن حدیثی فرمود: مؤ من که مرور می کند بر مؤ منین و بر آنان سلام می کند، پس ملائکه رد می کنند و می گویند: سلام علیکم و رحمه الله و برکاته اءبدا.

در کتاب قرب الاسناد از هارون بن مسلم از مسعده بن صدقه از امام صادق (علیه السلام ) از امام باقر صلوات الله علیه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمود: کسی که از میان مجلس حرکت می کند، رفقایش را وداع کند به سلام، پس اگر آنان داخل در کار خیری شدند، شریک آنان خواهد بود، و اگر در باطل وارد شدند، باکی بر او نیست.

در کتاب وسائل از شیخ طوسی در کتاب مجالس خود به سندش از جابر از امام باقر صلوات الله علیه نقل کرده است که فرمود: ملکی از خداوند تعالی سوال کرد که خدا به او قوه شنیدن تمام کلمات بندگان را عطا فرماید، پس خداوند به او عطا فرمود. پس نیست احدی از مؤ منین که بگوید: ((صلی الله علی محمد و آله و سلم )) مگر آنکه آن ملک می گوید: ((و علیک السلام )) و عرض می کند خدمت پیغمبر (علیه السلام ) یا رسول الله، فلانی بر تو سلام رسانیده. پس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: و بر او باد سلام.

در کتاب وسائل هشت روایت از کتاب کافی و تهذیب و غیره نقل کرده که: سلام بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از راه دور به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می رسد.

در کتاب مستدرک ده روایت نقل کرده است که صلوات و سلام از هر جا باشد، به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می رسد. و همچنین نسبت به ائمه دین صلوات الله و سلامه علیهم روایات زیاد نقل کرده اند که سلام از دور به آنان می رسد. و این از جمله واضحات معارف حقه است.
 
پس وقتی که می گوید: السلام علیک اءیها النبی و رحمه الله و برکاته. - یعنی: سلام و تحیت و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد ای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - پس به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می رسد و جواب سلام می دهد، و ملک هم بر او سلام می کند.

و وقتی که می گوید: السلام علینا و علی عباد الله الصالحین. یعنی: سلام بر ما و بر بندگان خوبان خداوند باد - پس سلام کرده بر جمیع مؤ منین و مؤ منات که صالحان و خوبانند.

و وقتی که بگوید: ((السلام علیکم و رحمه الله و برکاته )). یعنی: سلام بر شما باد و رحمت خدا و برکات او - پس اگر امام جماعت باشد، در قلب خود خطور می دهد که سلام و تحیت باد بر دو ملک که بر او موکلند و بر ماءمومین. و ماءموم خطور می دهد: سلام بر دو ملک و امام و ماءمومین راست و چپ باد. و منفرد، خطور می دهد: سلام بر دو ملک باد.

و در السلام علینا و علی عباد الله الصالحین. خطور می دهد: سلام بر ما و بر پیامبران و ائمه (علیهم السلام ) و ملائکه و سایر خوبان از بندگان خداوند تعالی.

شیخ صدوق در کتاب شریف من لا یحضر نقل کرده که: مردی عرض کرد به امیرالمؤ منین صلوات الله علیه: چیست معنای بلند کردن پای راست و گذاشتن پای چپ بر زمین در حال تشهد؟ حضرت فرمود: تاءویلش این است که: خدایا، بمیران باطل را و به پا دار حق را. عرض کرد: چیست معنای قول امام جماعت: ((السلام علیکم ))؟ فرمود: امام از جانب خدای تعالی ترجمه می کند به اهل جماعت می گوید: امان و سلامتی برای شما باد در روز قیامت از عذاب خدا.

در کتاب بحار و وسائل از کتاب علل شیخ صدوق به سند خود از مفضل نقل کرده است که گفت: سوال کردم از امام صادق (علیه السلام ) از علت سلام نماز. تا آنکه گفت: عرض کردم خدمت امام (علیه السلام ) برای چه سلام ختم نماز و تحلیل آن (یعنی حلال شدن مبطلات نماز) شده است؟ فرمود: برای آنکه سلام تحیت ملکین است، و در انجام دادن نماز با حدود مقرره و رکوع و سجود و سلام، سلامتی بنده است از آتش، و در قبولی نماز قبولی سایر اعمال حاصل است.

و وقتی که نماز سالم شد، جمیع اعمال سالم است، و اگر سالم نشد و رد شد، تمام اعمال رد می شود. 


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.