روش های کاربردی برای تمیز کردن اتو

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن اتو وجود دارد، اما از درست کار کردن آن‌ها مطمئن هستید؟ در اینجا روش‌های موثر و کارآمدی برای تمیز کردن اتو با استفاده از موادی مثل جوش شیرین، نمک، سرکه و خمیر دندان یاد داده شده است.
دوشنبه، 26 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های کاربردی برای تمیز کردن اتو
با گذشت زمان، در اثر تبخیر آب رسوب‌های آن روی اتو باقی می‌ماند و یا ممکن است اتو در اثر سوختن لباس کثیف بشود. اگر از اسپری جوش شیرین یا سایر محصولات استفاده کنید، می‌توانید رسوب‌ها و لکه‌های مانده روی صفحه اتو را تمیز کنید. خوشبختانه، روش‌های آسانی برای تمیز کردن اتو وجود دارد، به خصوص اگر به طور منظم آن‌ها را تمیز کنید.


روش اول: تمیز کردن اتو با جوش شیرین

۱- یک چهارم قاشق غذا خوری آب و دو چهارم (نصف)  قاشق غذا خوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. این خمیر باید کمی نرم و آبکی باشد، یعنی به راحتی بتوانید آن را روی صفحه اتو بمالید اما نباید چکه کند یا از روی صفحه سر بخورد.

توجه: بهتر است از آب تصفیه شده  یا آب مقطر استفاده کنید.

۲- اکنون خمیر جوش شیرین و آب را بر روی صفحه اتو بمالید. اگر کف اتو فقط یک لکه کثیف دارد، لازم نیست خمیر را به طور کامل روی صفحه آن پخش کنید، تنها کافی است مقداری خمیر روی لکه بزنید. اما اگر می خواهید همه صفحه اتو را تمیز و براق کنید، می‌توانید خمیر جوش شیرین را کاملا روی صفحه اتو پخش نمایید.

برای پخش کردن خمیر روی صفحه اتو می‌توانید از انگشتان خود یا یک کاردک استفاده کنید.

اگر اتو خیلی کثیف است می‌توانید مقدار زیادی خمیر روی آن بمالید.

 اگر کثیفی و رسوب روی صفحه اتو خیلی زیاد است بهتر است اجازه دهید خمیر چند دقیقه بیشتر روی اتو بماند.

۳- برای پاک کردن خمیر از یک پارچه تمیز استفاده کنید. پارچه را مرطوب کرده سپس خمیر را از روی اتو پاک کنید.

۴- برای تمیز کردن سوراخ‌های بخار روی اتو باید از چوب پنبه استفاده کنید. چوب پنبه یا همان گوش پاک کن را با مقداری آب تصفیه شده یا آب مقطر بشویید. سپس تک به تک سوراخ‌های بخار را با استفاده از چوب پنبه پاک کنید.

توجه: ممکن است بیش از یک چوب پنبه برای این کار لازم باشد. اگر کثیفی و رسوب زیادی روی سوراخ‌ها وجود دارد می‌توانید با چوب پنبه و مقداری صابون یا مایع ظرفشویی سوراخ‌ها را به خوبی تمیز کنید.

۵- در صورتی که از قبل در مخزن اتو آب وجود داشته باشد، حتما آن را خالی کنید. پس از خالی کردن اتو، حدود یک سوم مخزن آن را با آب مقطر پر کنید.

همچنین می‌توانید مخزن را با مخلوطی از ۳/۴ فنجان آب و ۱/۴ فنجان سرکه سفید پر کنید تا بتوانید بهتر آن را تمیز کنید. اما برای این کار ابتدا دفترچه راهنمای اتو را بخوانید تا مطمئن شوید که سرکه به اتوی شما آسیب نمی‌رساند.

۶- اتو را روشن کنید و دمای آن را روی بالاترین درجه ممکن تنظیم کرده و مطمئن شوید که اتو روی بخار تنظیم است. در این مرحله با استفاده از بخار و حرارت می‌توان، کثیفی‌ها و چربی و رسوب‌های موجود در سوراخ‌های بخار را به خوبی تمیز کرد.

توجه: هنگام کار با اتوی داغ مراقب باشید که بخار داغ آن موجب سوختن دست یا صورت شما نشود.

 ۷- یک پارچه تمیز بردارید و چند دقیقه اتو را بر روی آن بکشید. اگر روی اتو کثیفی و رسوب وجود داشته باشد، ممکن است روی پارچه شما رده‌های قهوه‌ای نمایان شود. اگر اتو دارای دکمه بخار دستی است آن را فشار دهید تا بخار موجب تمیزی بیشتر اتو شود. 

۸- اتو را خاموش کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود. حتما اتو را بر روی یک سطح مطمئن قرار دهید (مثلا یک دستمال آشپزخانه یا یک حوله). همان طور که اتو سرد می‌شود، رسوب‌های مانده و قدیمی‌تر ممکن است از اتو خارج شود و روی دستمال بریزد.

توجه: اگر در مخزن اتو آب وجود دارد، قبل از سرد شدن اتو را وارانه کنید تا آب مانده در آن خالی شود.


روش دوم: تمیز کردن اتو با سرکه و نمک

۱- دو پیمانه سرکه سفید و یک پیمانه نمک را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط را تا زمانی که نمک حل شود روی اجاق گاز گرم کنید، اما مواظب باشید که سرکه به جوش نیاید.

۲- اجازه دهید مخلوط به دست آمده خنک بشود. اگر می‌خواهید دست های شما بوی سرکه نگیرد دستکش بپوشید.

۳- یک دستمال تمیز را در مخلوط سرکه و نمک، خیس کنید سپس آن را بر روی صفحه اتو بکشید. برای انجام این کار، می‌توانید از یک فرچه نرم یا یک مسواک قدیمی هم استفاده کنید اما اگر صفحه اتو شما از جنس تفلون است از فرچه استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب خراشیدگی سطح آن شود.

این مخلوط یک راه عالی برای خلاص شدن از قسمت‌های سوخته شده، رسوب گرفته و کثیف اتو است.

۴- تا جایی که ممکن است باید کثیفی‌های مانده روی اتو را با دستمال آغشته به مخلوط سرکه و نمک پاک کنید. اگر لکه‌ها به صورت کامل پاک نشده است دوباره دستمال را آغشته به مخلوط کرده و کار پاک کردن را تکرار کنید. سپس می‌توانید اتو را روشن کرده و با یک پارچه تمیز صفحه آن را پاک کنید. این کار کمک می‌کند که هر گونه کثیفی باقی مانده نیز از اتو پاک بشود.


روش های دیگر برای تمیز کردن اتو

۱- یک ورق خشک کن تمیز را بر روی صفحه اتو قرار دهید. اتو خود را در پایین‌ترین حالت دما تنظیم کنید. ورق خشک کن را به آرامی بر روی صفحه اتو بکشید تا زمانی که تمام کثیفی و رسوب روی آن از بین برود.
هنگامی که کار شما به پایان رسید، اتو را خاموش کرده و با یک دستمال تمیز خرده‌های ورق خشک کن باقی مانده روی صفحه اتو را پاک کنید.

۲- مخزن اتو را با مخلوط سرکه سفید و آب مقطر یا آب تصفیه شده پر کنید، دقت کنید که سرکه به اتو آسیب نرساند. اتو را روی بالاترین درجه گرما تنظیم کنید و به مدت پنج دقیقه آن را با بخار روی  پارچه پنبه‌ای بکشید. محلول سرکه را از مخزن خالی کنید و صفحه اتو را با یک حوله تمیز پاک کنید.

توجه: کتابچه راهنمای اتو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سرکه به مخزن اتو آسیب نمی‌رساند.

۳- کمی خمیر دندان را با یک پارچه تمیز بر روی صفحه اتو خود بمالید و اتو را در محیطی خنک مانند یخچال قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه  خمیر دندان را با یک پارچه تمیز از روی صفحه اتو پاک کنید، سپس اتو را به مدت پنج دقیقه بخار دهید.

۴- تمیز کردن اتو چسبناک با روزنامه؛ اگر اتو به تازگی کثیف شده و سطح آن چسبناک شده است، دمای اتو را روی بالاترین درجه قرار دهید و بخار را خاموش کنید. اتو داغ را روی یک تکه روزنامه بکشید تا چسبندگی روی اتو از بین برود.

توجه: اگر بعد از این کار هنوز اتو چسبنده است، می‌توانید کمی نمک روی روزنامه بپاشید و این کار را تکرار کنید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.