راهکارهایی جهت تشخیص ادویه اصل از تقلبی

مسلما کسی دوست ندارد ادویه نامرغوب و تقلبی بخرد،در این مقاله راههایی برای تشخیص ادویه مرغوب از تقلبی وجود دارد که می توانید آنها را بیاموزید
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی جهت تشخیص ادویه اصل از تقلبی
متأسفانه ما اغلب کالاهای با کیفیت پایین یا تقلبی ارزان قیمت را می خریم و دلیل این ارزانی را نمی دانیم. اما یکی از این دلایل می تواند تقلبی و نامرغوب بودن ادویه ها باشد. هیچکسی حتی در کشورهایی که این ادویه ها تولید می شود، نمی توانند از عرضه تقلبی آنها جلوگیری کند. اما ترفندهای ساده ای وجود دارد که به شما کمک می کند تا کیفیت آنچه را که می خرید، تعیین کنید و از ادویه جات طبیعی لذت ببرید.


1- تشخیص دارچین اصل از تقلبی

ادویه سنا چینی اغلب به جای دارچین به فروش می رسد. آنها یکسان به نظر می آیند، اما برای تشخیص ادویه مرغوب باید بدانید که عطر سنا ضعیف تر است. علاوه بر این، چوب سنا ضخیم تر و درشت تر است و معمولا به یک طرف جمع شده اند.

دارچین را می توان به راحتی با افزودن یک قطره ید به پودر آن از سنا تشخیص داد. اگر ادویه آبی رنگ شود، آن سنا است.


2- روش تشخیص فلفل

فلفل سیاه تازه زمانی که خرد می شود، قطعه های آن بزرگ است و یک رد چربی از خود به جای می گذارد.

محصولی که کیفیت پایین دارد خیلی خشک و یا قدیمی است، و وقتی که خرد شود به قطعات کوچکتر تقسیم می شود.
 
برای تشخیص ادویه مرغوب به رنگ آن توجه کنید، رنگ فلفل سفید باید کرم و کمی قهوه باشد؛ اگر فلفل بیش از حد سفید باشد احتمالا کهنه و نامرغوب است. دانه فلفل سفید پوسته ای ندارد.

همه ادویه ها باید بزرگ باشند و پوست محکم داشته باشند. فلفل با کیفیت بالا در آب فرو می رود.


3- تشخیص زنجبیل با کیفیت

ریشه زنجبیل باید صاف، سفت و بدون چین و چروک باشد و پوست نازکی داشته باشد. اگر زنجبیل چروک شده و یا نرم است، آن تقلبی است.

در تشخیص این ادویه مرغوب باید  توجه کنید که ریشه زنجبیل رشد زیادی نداشته باشد، وبافت داخل آن درشت نباشد.


4- تشخیص زرد چوبه اصل

زردچوبه را می توان با آرد طعم دار رنگی جایگزین کرد. در این مورد، به آسانی میتوانیم به تشخیص ادویه مرغوب از تقلبی بپردازیم: پودر را فقط در آب بریزید. زردچوبه طبیعی بر روی سطح آب لکه های سفید ایجاد نمی کند.

کل ریشه زردچوبه زرد یا نارنجی است. پوست آن نازک است و عصاره آن همه چیز را می تواند رنگی کند. ریشه آن نباید نرم و چروکیده باشد.


5- تشخیص رازیانه با کیفیت

بوی رازیانه ستاره ای شبیه رازیانه معمولی است و رنگ آن قرمز مایل به قهوه ای می باشد. رازیانه اصلی باید دارای  8 قسمت دانه های براق باشد.

رازیانه تازه، در صورت خرد شدن باید اندکی روغن پس دهد. اگر برگ ها  بیش از حد شکننده و یا بیش از حد تاریک باشد، محصول قدیمی و دارای کیفیت پایین است.


6- روش تشخیص هل مرغوب

در تشخیص ادویه مرغوب در مورد هل باید بدانید که غلاف هل باید بزرگ و به رنگ زیتونی یا سبز باشد. رنگ سبز روشن میتواند حضور رنگهای مصنوعی را در آن نشان دهد؛ رنگ زرد یا اخرایی نشان می دهد که آن را به طور نا صحیح خشک کرده اند و یا بسیار کهنه است.


7- جوز هندی مرغوب

جوز هندی واقعی بزرگ و بیضی شکل است و درون آن خیلی شیار دارد. همجنس های این گیاه، اغلب به جای جوز هندی به فروش می رسند، اما وقتی که آنها را برش می دهند، داخل آنها شیارهای کمی وجود دارد.


8- تشخیص میخک مرغوب

جوانه های گل میخک قهوه ای رنگ هستند با کلاهک های روشن تر از ساقه هایشان. آنها هنگام خرد شدن  روغن پس می دهند.

یک دانه آن دارای عطر قوی، تندی و طعم کمی تلخ است.

شما می توانید برای تشخیص ادویه مرغوب و میزان کیفیت آن این ادویه را در آب بریزید. میخک های تازه به صورت عمودی شناور می شوند، در حالی که میخک های قدیمی بر روی سطح آب قرار می گیرند.


9-  روش تشخیص زعفران مرغوب

زعفران طبیعی بسیار گران است هنگام خرید آن با قیمت مناسب، شما ریسک خرید یک نوع  جعلی آن که از زردچوبه، گلرنگ یا چغندر سرخ شده ساخته شده است را به جان می خرید.

زعفران های با کیفیت یک شکل هستند، بدون خرده، و دارای یک رنگ قرمز یا رنگ قرمز تیره.

زمانی که زعفران را خرد می کنید به یک بافت پودری تبدیل می شود. اگر زعفران را در آب حل کنید، پس از 15 دقیقه رنگ آن در کل آب پخش می شود.


نکته قابل توجه در خرید ادویه

بسته بندی ادویه ها باید از گرد و غبار، رطوبت و بوی های دیگر محافظت شوند. شیشه بهترین نگهدارنده برای ادویه محسوب می شود، زیرا اجازه نمی دهد ادویه ها رطوبت داشته باشند و بر عطر آن تأثیری ندارد. نور روی ادویه جات تاثیر می گذارد، بنابراین اگر ظرف ادویه حداقل با یک برچسب کاغذی پوشانده شود بهتر است


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.