جشن های نیمه شعبان امسال: نمادی از شور و شعور امت اسلامی ایران

در روزهای قبل از نیمه شعبان، ایران اسلامی شاهد سیل ویرانگر و بی خانمان شدن تعداد زیادی از هموطنان بود. مردمان بسیاری، خانه و کاشانه، یا سرمایه و وسائل زندگی خود را یک شبه از دست دادند. شاید هیچ فردی نباشد که اخبار ناراحت کنندۀ سیل های اخیر را نشنیده باشد؛ اما دراین میان، آن چیزی از آلام و دردهای مردم صدمه دیده تا حدی کاست، احساس مسئولیت دینی و ملی مردم، برای کمک به سیل زدگان بود
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین سعدآبادی
موارد بیشتر برای شما
جشن های نیمه شعبان امسال: نمادی از شور و شعور امت اسلامی ایران
میلاد پر نور و با سعادت حضرت حجت بن الحسن (عج) بهانه ای است تا هر ساله شیعیان از هر قشر و صنف و قومیتی، ارادت و دلدادگی خود را به امام دوازدهم، حضرت مهدی (ع) نشان دهند. مردم ایران اسلامی، از سال های دور به مناسبت نیمه شعبان، جشن های با شکوه ترتیب داده و با برپایی مراسم های مختلف، به توزیع شربت و شرینی می پرداختند و در حد وُسع خود، خیرات و نذوراتی را در این گونه مراسم ها ارائه می کردند.
 

حال و هوای کشور در روزهای منتهی به نیمه شعبان

اما جشن های امسال، تفاوتی خاص با سال های گذشته داشت. در روزهای قبل از نیمه شعبان، ایران اسلامی شاهد سیل ویرانگر و بی خانمان شدن تعداد زیادی از هموطنان بود. مردمان بسیاری، خانه و کاشانه، یا سرمایه و وسائل زندگی خود را یک شبه از دست دادند. شاید هیچ فردی نباشد که اخبار ناراحت کنندۀ سیل های اخیر را نشنیده باشد. اما دراین میان، آن چیزی از آلام و دردهای مردم صدمه دیده تا حدی کاست، احساس مسئولیت دینی و ملی مردم، برای کمک به سیل زدگان بود. صدها، بلکه هزاران گروه جهادی از مناطق مختلف کشور راهی مناطق سیل زده شدند و از هیچ کمکی در یاری رساندن به مردم دریغ نکردند. در شهرها و روستاهای مختلف، چادرهای جمع آوری کمک به سیل زدگان برپا شد و آحاد ملت، درحد توان خود، اقلام یا کمک های مالی خود را برای حمایت و یاری هموطنان اهداء کردند.
 

جشن های متفاوت امسال

در این میان آنچه بیشتر موضوع این نوشتار است، نوع عکس العمل مردم در برپایی جشن های نیمه شعبان و بروز جلوه هایی از شور و شعور وبصیرت عاشقان و دلدادگان حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواحنا فداه) است. مردم دلدادۀ امام زمان (عج) ضمن برپایی مراسم های مختلف و شادی و سرور در سالروز میلاد حضرت حجت، با زمان شناسی صحیح و با تمسک به معارف قرآنی و آموزه های اصیل اهل بیت (ع)، به یاری مردم آسیب دیده شتافتند. در بسیاری از مساجد با اعلام عمومی و هماهنگی با مردم، هدایا و کمک های ایشان به مناسبت نیمه شعبان، راهی مناطق سیل زده شد. نگارنده خود شاهد بود که در یکی از مساجد شهر قم، که هر ساله مراسم های با شکوهی بر پا می شد، امسال با رضایت مردم محل و خیرین، بنا شد شب و شام میلاد حضرت، مراسم جشنی در مسجد بر گزار و هزینه پذیرایی شام و نهار، برای اطعام مردم مناطق آسیب دیده هزینه گردد.
کمک های خالصانه مردم متدین و ولایت مدار در نیمه شعبان امسال، روی دیگر تولّی به راه و رسم و مسلک پیشوایان دینی و عمل به وظایف و تکالیف شرعی است که کارنامه ای درخشان برای ایام نیمه شعبان به یادگار گذاشته و ورقی نورانی از دفتر انتظارِ صحیح را رقم زدهمچنین مراسم های جشن امسال، فرصتی شد تا مردم متدین و موقعیت شناس، به جمع آوری کمک برای هموطنان اقدام نمایند و به این وسیله ضمن ابراز محبت و به نمایش گذاشتن ارادت وافر خود به حضرت ولی عصر (عج)، ثابت کنند که رشد امت اسلامی امری غیر قابل انکار است.
 

ریشۀ دینی نه سلبریتیایی!

نکته حائز اهمیت این است که اقدام اخیرِ هیئات بزرگ و مساجد و حسنیه ها در اهداء بخشی از هزینه جشن های نیمه شعبان به سیل زدگان، ماحصل شعور دینی و فهم صحیح آموزه های اهل بیت (ع) بود. در سال های اخیر شاهدیم که در حرکتی خزنده، برخی از دگر اندیشان با ژستی خیرخواهانه، به مجالس اهل بیت و خیرات و نذورات مردم در این گونه مراسم ها، حمله کرده بودند. جالب این جاست که نوع این به ظاهر منورالفکرها، از زندگی لاکچری برخوردار بوده و برخی از ایشان در جمع آوری کمک های مردم در حوادث پیش از این، نه تنها کارنامه قابل قبولی نداشته بلکه به بهانه جمع آوری اعانه، پول های مردم را به یغما بردند. نوع سلبریتی های پیش گفته نه درکی از مفهوم «تولی» به عنوان یکی از فروع دین داشته و نه اعتقادی به کمک به نیازمندان به عنوان یک «وظیفۀ دینی» دارند و دقیقا تفاوت حرکت های مردمی در جشن های اخیر با تلاش های مذبوحانه برخی چهره های رسانه ای بی بنیاد، در همین نکات خلاصه می شود. کمک های خالصانه مردم متدین و ولایت مدار در نیمه شعبان امسال، روی دیگر تولّی به راه و رسم و مسلک پیشوایان دینی و عمل به وظایف و تکالیف شرعی است که کارنامه ای درخشان برای ایام نیمه شعبان به یادگار گذاشته و ورقی نورانی از دفتر انتظارِ صحیح را رقم زد. 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.