معرفی پارک پلیس تهران

در این مطلب می خواهیم به معرفی پارک پلیس یکی از جاذبه های گردشگری تهران بپردازیم، همراه ما باشید.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی پارک پلیس تهران
پارک پلیس یکی از بوستان‌های جدید تهران در زمینی به نام باغ مجیدیه واقع در شرق تهران ساخته شده است و در فضایی بسیار بزرگ به وسعت 500 هزار مترمربع قرار گرفته که به دو قطعه بزرگ تبدیل شده و با یک پل به یکدیگر متصل می‌شوند. برای طراحی این بوستان از مدل نقشه باغ‌های ایرانی باستانی الهام گرفته شده است که در آن آبراه‌ها و استخرهای زیبایی وجود دارد و از تنوع گونه‌های گیاهی مختلف و خاص برخوردار است.

قبل از احداث این باغ، زمین‌های بخشی از این بوستان به باغ اناری معروف و محلی برای تجمع افراد خلافکار و معتاد تبدیل شده بود. بخش دیگر باغ فعلی بیابانی بود که به جنگل‌های لویزان ختم می‌شد. در این پارک گونه‌های گیاهی از جمله انار، کاج، سرو تبریزی، اقاقیا، بید مجنون، زیتون، توت، پیراکانتا، یاس زرد، میخک هندی، ترون، زرشک، شیرخشت، بوداغ و شمشاد وجود دارد که به سر سبزی و زیبایی آن افزوده است.
 
وضعیت بد منطقه باعث نگرانی مردم شده بود و سرانجام مسئولان تصمیم گرفتن تا با تبدیل کردن این دو منطقه به یک پارک بزرگ ضمن فراهم کردن یک محیط خوب برای مردم شرق تهران، وضعیت امنیتی آن را نیز بهبود ببخشند.

معرفی پارک پلیس تهران

سرانجام این پارک در سال 1382 در هفته پلیس افتتاح شد و نام پارک پلیس به خود گرفت. همچنین برای امن‌تر کردن این پارک یک پایگاه پلیس در آن مستقر شده است. در این پارک امکانات مناسبی از جمله کتابخانه، بوفه، آمفی تئاتر، وسایل ورزشی، زمین بازی کودکان و آلاچیق برای یک گشت تفریحی آخر هفته برای خانواده‌ها فراهم است. ورودی‌های باغ به شکل رواق‌هایی با ستون‌های گرد مربوط به طراحی‌های ساسانی ساخته شده است که خوش آمد گویی خانواده‌هایی است که برانی لذت بردن از یک باغ ایرانی وارد آنجا می‌شوند.
 
همچنین در این باغ یک ساختمان تاریخی به نام عمارت ارباب هرمز وجود دارد که مربوط به دوران قاجار است. بعد از ساخت پارک پلیس توجه بیشتری به این بنا شد و در سال 1395 مورد بازسازی اساسی قرار گرفت و هم اکنون به عنوان موزه گرافیک ایران از آن استفاده می‌شود.

معرفی پارک پلیس تهران

در طراحی این عمارت از سرستون‌های کرنتی استفاده شده  و در ساخت سقف داخلی آن نیز از هنر گچ بری ایرانی بهره برده شده است. این ساختمان دو طبقه در سال 1384 جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای دیدن این عمارت باید از طریق بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید وارد محوطه شمالی پارک پلیس شوید. در ضمن شما هر روز به غیر از روزهای تعطیل می‌توانید با پرداخت بلیط 1000 تومانی وارد عمارت ارباب هرمز شوید.

معرفی پارک پلیس تهران

 آدرس پارک پلیس: تهران، استخر، خیابان 35 متری استقلال، پارک پلیس


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.