عددها، حرف می زنند

«عددها، حرف می زنند» نوشته سیدمهدی هاشمی است که دربرگیرنده اعداد مهمی در رابطه با حضرت مهدی (عج) است.
سه‌شنبه، 17 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
عددها، حرف می زنند
عددها از یک تا بی نهایت، هرکدام می توانند ماجرایی برای خودشان داشته باشند. بعضی شان خاطرات خوب را به یادمان می آورند و بعضی خاطرات بد؛ مثل تاریخ تولد یا فوت عزیزان مان. گاهی اعداد یادآور اتفاقات مهم تاریخی اند و گاهی... .

دقیق تر که نگاه کنیم، بعضی اعداد انگار مهدوی اند؛ زیاد نیستند، همین که بشناسی اش خوب است. بعضی ها می گویند: «دانستن و شناختن این اطلاعات مهم نیست؛ مهم دوست داشتن امام و گوش دادن به حرف های ایشان است.»

 حرف شان درست است، ولی مگر می شود کسی را دوست داشت و مثلاً تاریخ تولد او را ندانست؟ یا...

 

4

در زمان غیبت صغرا (عدد69) چهار نفر نایب امام مهدی علیه السلام بودند که به «نوّاب اربعه» معروف شده اند. آن ها درخواست ها، سؤال ها و نامه های مردم را به حضرت مهدی علیه السلام می رساندند و پاسخ را از ایشان می گرفتند و به مردم بازمی گرداندند. درحقیقت واسطه ی بین مردم و امام بودند. اسم این چهار نایب به ترتیب عبارت اند از: عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان بن سعید عمری، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سَمری.
 

5

امام مهدی علیه السلام در سن پنج سالگی به امامت رسیدند. بعضی ها می گویند: «مگر می شود کسی در سن پنج سالگی امام و پیشوای مردم شود؟» جواب این سؤال، طولانی است و باید به کتاب های مربوطه مراجعه کرد؛ ولی به طور خلاصه: بله، می شود. اگر خدا بخواهد حتما می شود؛ مگر حضرت عیسی علیه السلام در گهواره سخن نگفت؟ عیسی علیه السلام از بدو تولد، «پیامبر» بود. حضرت یحیی علیه السلام هم در کودکی به پیامبری مبعوث شد.
 

7

هفتمین روز هفته، جمعه، آدینه. این روز برای ما مسلمان ها احترام دارد و یکی از عیدهای مهم ماست. یکی از اعمال مؤمنان در روز جمعه، توجه به حضرت مهدی علیه السلام و انتظار فرج آن بزرگوار است. در این روز، زیارت آن حضرت و دعا برای تعجیل در فرج شان مستحب است؛ زیرا طبق برخی روایات و زیارات، امید ظهور آن حضرت در روز جمعه بیش از سایر روزها است. امام صادق علیه السلام فرموده است: «... و قائم ما اهل بیت در روز جمعه خروج می کند.»
 

10

دهمین روز از ماه محرم، طبق برخی روایات، روز قیام حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود. دهم محرم، روز عاشوراست؛ سال روز شهادت سالار شهیدان امام حسین علیه السلام.

ازنظر ما شیعیان، بزرگ ترین فاجعه و ستم و ظلم درباره ی خاندان پیامبرصلی الله علیه و آله روز عاشورا در کربلا انجام گرفته است. امام صادق علیه السلام فرموده اند: «قائم در روز عاشورا قیام می کند» و حتماً انتقام خون امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت، همان گونه که انتقام همه ی مظلومان عالم را خواهند گرفت.
 

15

پانزدهمین روز از ماه شعبان (نیمه ی شعبان)، روزی بود که امام مهدی علیه السلام به دنیا آمدند. این روز برای ما مبارک است و جشن و مراسم شادی برگزار می کنیم. این روز اعمالی هم دارد. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «هرکس شب عید و شب نیمه ی شعبان را با عبادت زنده بدارد، روزی که قلب ها همه بمیرند، قلب او نخواهد مرد.» امام صادق علیه السلام گفته اند: «این شب (نیمه ی شعبان)، برترین شب ها پس از شب قدر است.»
 

255

طبق روایات بسیاری، امام مهدی علیه السلام در سال 255 قمری به دنیا آمدند. الان سال 1436 قمری است. اگر 1436 را منهای 255 کنیم می شود: 1181؛ یعنی امام مهدی علیه السلام ـ که ما شیعیان اعتقاد داریم هنوز زنده و از چشم ها پنهان هستندـ الان 1181 ساله هستند.
 

260

سال 260 قمری سالی بود که امام مهدی علیه السلام به امامت رسیدند. در هشتم ربیع الاول این سال، امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند و فرزندشان امام مهدی علیه السلام ـ که پنج ساله بودندـ به امامت رسیدند.
 

313

تعداد یاران امام مهدی علیه السلام هنگام ظهور و قیام جهانی، 313 نفر است!

در روایات فراوانی گفته شده است که «شمار یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام «313 تن» است. این عدد رمز و رازهایی دارد که بر ما پوشیده و پنهان است. امام صادق علیه السلام در وصف این 313 نفر فرموده است: «گویا به قائم می نگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش ـ که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند ـ اطراف اویند. آنان، پرچم داران و حاکمان خداوند بر خلقش در زمین هستند.» پنجاه نفر از این 313 نفر، زنان هستند.
 

12

امام مهدی علیه السلام دوازدهمین امام معصوم ما شیعیان است.
 

69

غیبت صغرای امام مهدی علیه السلام ، 69 سال طول کشید.
 
 نویسنده: سیدمهدی هاشمی

پی‌نوشت:
شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج2، باب58، ح16.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما