برگرداندن رابطه از دست رفته (چطور عشقم را برگردانم؟)

ممکن‌ است برای شما پیش‌ آمده باشد که بعد از اتمام یک رابطه، احساس‌کنید اشتباه‌ کردید و ای کاش رابطه خود را تمام ‌نکرده بودید.
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
برگرداندن رابطه از دست رفته (چطور عشقم را برگردانم؟)
بسیاری از اوقات عواملی مثل سن پایین، تجربه و دانش کم درباره روابط عاطفی و تغییر در روال زندگی مثل دانشگاه رفتن باعث ‌شود شما از یک رابطه بیرون بیایید، اما بعدها متوجه می‏شوید که آن رابطه ویژگی‏های مثبت زیادی داشت که ارزش حفظ و ادامه دادن دارد و به همین دلیل دوست دارید که دوباره رابطه خود را احیا‌کنید و فرد مورد علاقه‏تان را به رابطه برگردانید؛ ولی چطور؟ این مقاله به توضیح مختصری در مورد کارگاه آموزشی سایت مشاوره و آموزش روانشناسی رادیو عشق با عنوان «برگرداندن عشق از دست رفته و رابطه تمام شده با معشوق» پرداخته است (توصیه می شود حتما این مقاله را بخوانید).


مطمئن شوید که دوست دارید به رابطه قبلی برگردید

قدم اول این است که نسبت به برگشتن به رابطه از خودتان مطمئن‌شوید. دلایلی که بار قبل رابطه خود را تمام‌کردید را یادداشت کنید.

غالبا افراد می‌گویند که برگرداندن عشقتان به رابطه اشتباه است چرا که حتما دلیلی برای برهم زدن رابطه‌تان داشته‌اید و بازگشت به رابطه هیچ معنی‌ندارد.

شما به احتمال زیاد خیلی با این نوع نگاه موافق‌نیستید، به همین دلیل است که دارید که این مقاله را مطالعه‌می‌کنید، اما باید قبل از شروع به هرکاری به چند سوال زیر پاسخ‌دهید.

چرا همان بار اول رابطه بهم‌خورد؟
ممکن‌است که فکرکردن به نقاط منفی رابطه‌تان در گذشته دشوار‌باشد اما لازم‌است در مورد آنچه که باعث برهم خوردن ارتباط شما در همان بار اول شد اندکی تامل‌کنید. اگر در فکر بازگرداندن عشقتان‌ هستید احتمالا وجود این مشکلات همان چیزی است که هر دوی شما خواستار برطرف‌کردن آنها هستید.

در مورد اینکه مشکل اصلی برهم خوردن رابطه ی بین شما چه بود از خودتان سوال‌کنید و ببینید که آیا امکان تغییر و یا بهبود و برطرف‌کردن آن هست یا نه. احتمال زیادی وجود دارد که این مشکل برای بار دو هم در رابطه‌تان پیش‌بیاید لذا اگر در خصوص قابل حل بودن آن مطمئن‌نیستید ارزش‌ آن را دارد که حتما قبل از هرگونه تصمیم‌گیری به خوبی راجع به آن فکر‌کنید. اگر تفاوت‌های زیادی باهم دیگر داشتید، شخصیت‌های شما به گونه‌ای بود که در تضاد با یکدیگر بودند و یا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آینده داشتید، فکرکنید و ببینید که آیا این مشکلات برطرف‌ شده‌اند و یا نه؟

سعی‌کنید که علت پایان‌یافتن رابطه‌تان را بخاطربیاورید و از خودتان بپرسید که آیا علت آن چیزی است که بتوان آن را حل‌کرد و یا چیزی‌ است که شما به همراه عشقتان خواستار برطرف‌کردن آن باشید یا نه.

آیا از زمان جدایی تا الان در شخصیت خود رشد داشته‌ام؟
 چه احساس‌کنید که شما در جدایی از عشقتان مقصر‌بوده‌اید و یا تقصیر طرف مقابل‌ بوده و یا تصمیمی دوطرفه بوده است و چه این احساس را نداشته‌ باشید بازهم نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که از خودت بپرسید که آیا از زمان جدایی تا به امروز رشد‌کرده‌ام  یا نه؟ ایده‌ی بسیار خوبی است که پس از جدایی اندکی به خودتان وقت‌بدهید تا بتوانید بر روی شخیصت‌ خودتان کارکرده و آن را بهبودبخشیده و رشد دهید.

اگر در فکر بازگرداندن عشقتان هستید پس بهتراست بدانید که بازگشت به رابطه پس از تامل در مورد اشتباهات گذشته و داشتن شخصیتی رشدکرده می‌تواند واقعا به نفع رابطه‌ی مجددتان باشد.

چنانچه که احساس‌می‌کنید که هیچ تغییر و رشدی نسبت به قبل نکرده‌اید و مثل سابق هستید در این صورت شاید بهتر باشد که به خودتان زمان بیشتری دهید. شاید چنین فکرکنید که لازم‌است مقداری زمان به خودتان بدهید تا بیشتر در مورد گذشته تامل‌کنید و ببینید که آیا توانایی رشد دارید یا نه. تنها‌ماندن شما و متمرکزشدن بر روی خودتان در این زمان منفعت‌های زیادی برای شما به همراه دارد.

از طرفی دیگر، اگر فکر‌می‌کنید که به اندازه‌ی کافی رشدکرده‌اید در این صورت با بازگشت به رابطه می‌توانید بر موانع خاصی غلبه‌کنید. 

آیا طرف مقابل تغییر و رشدی در شخصیت داشته است؟
همچنین اگر می‌خواهید که رابطه‌ی از دست رفته‌ را بازگردانید در این صورت لازم‌است که این سوال را نیز از خودتان بپرسید. اگر شما بعنوان یک انسان عاقل و بالغ به اندازه‌ی کافی رشد‌‌کرده و بهبوده‌ یافته‌اید در چنین شرایطی امیدوارید که عشقتان نیز چنین تغییراتی کرده باشد. از همین رو، اگر هر دوی شما از لحاظ شخصیتی رشدکرده باشید در این صورت به مقداری زمان نیاز دارید تا در خصوص تقصیراتتان بیندیشید زیرا اگر خواهان احیای رابطه‌ی از دست رفته هستید این کار به شدت می‌تواند به شما کمک‌کند.

اما اگر فکرمی‌کنید که طرف مقابلتان از زمان جدایی تاکنون هیچ تغییری‌نکرده است بایستی از خودتان بپرسید که آیا این ممکن‌است باعث بروز مشکلاتی در آینده و به هنگام بازگشت به کنار هم شود یا نه. آیا به نظر شما لازم است که طرف مقابلتان حتما باید قبل از بازگشت به رابطه تغییراتی در شخصیت خود ایجادکند یا نه؟ اگر چنین سوالاتی را در ذهن‌ دارید در این صورت قبل از تصمیم‌گیری عجولانه برای بازگشت به رابطه درصدد یافتن پاسخی برای آنها باشید.

چرا می‌خواهیم رابطه را بازگردانیم؟
احتمال پاسخ به این سوال برای شما راحت باشد. اگر یک رابطه‌ی موفق و سالم دارید در این صورت به احتمال زیاد می‌دانید که شما عاشق هم هستید و یک رابطه به تعهد، حمایت، وفاداری و خیلی چیزهای دیگر نیازدارد.

اگر پاسخ شما به سوال بالا این باشد که هیچکس دیگری شما را دوست نخواهد داشت و یا خانواده و دستانتان معتقدند که بایستی به رابطه‌تان بازگردید بهتراست که بدانید این پاسخ اصلا پاسخ خوبی نیست. بایستی قلبا پاسخی برای اینکه چرا می‌خواهم این رابطه را از سر بگیرم داشته باشید و چنانچه که پاسخ مطمئنی برای آن ندارید بدین معناست که بایستی تغییراتی در زندگی ایجادکنید.

قبل از تصمیم‌گیری ابتدا به دقت به این سوال فکرکنید.

آیا تا به حال به این که چه چیزی شما را خوشحال‌می‌کند، فکرکرده‌اید؟
 دانستن اینکه چه چیزی شما را خوشحال‌می‌کند بسیار مهم است. گاهی برای پی‌بردن به این قضیه به زمان زیادی لازم است لذا برای مدتی دوربودن از معشوق و رابطه‌‌تان به هنگام جدایی زیاد هم بد نیست. اگر شما و عشقتان وقت نکرده‌اید تا به اینکه چه چیزی شما را خوشحال‌می‌کند، فکر‌کنید در این صورت احتمال تکرار اشتباهات به هنگام بازگشت به رابطه وجود دارد.

فاصله‌گرفتن از معشوق و وقت‌گذاشتن برای خودتان می‌تواند به شما کمک‌کند تا در مورد رابطه‌ بین خودتان تامل‌کرده و کشف‌کنید که چه چیزی‌هایی نیاز به تغییردارند تا شما احساس خوشحالی‌کنید. پس از آنکه پی‌بردید که چه چیزهایی باید تغییرکنند و چه چیزی شما را شادمی‌کند، می‌فهمید که آیا عشق‌تان در این چارچوب جدید جایی‌دارد یا نه.


۷ نکته برای متقاعدکردن عشقتان تا به شما فرصتی دوباره‌ بدهد

پس از اینکه به سوالات بالا فکرکردید و تمام جوانب را در نظر گرفتید، وقت آن رسیده‏است که برای آینده‏ی رابطه‏تان تصمیم‌بگیرید و اقدام‌کنید. برگرداندن و احیای رابطه از دست رفته، کار آسانی نیست، اما اگر بخواهید و تلاشتان را انجام‌دهید، امکان‏پذیر خواهید. برای اینکار به شما توصیه‌می‏شود که:

بخاطر نقشی که در رابطه و برهم خوردن آن داشتید، عذرخواهی‌ کنید
عذرخواهی در مورد کارها و نگرش‌هایتان یک راه ساده و موثر برای بدست‌آوردن دوباره‌ی عشقتان است. در زمان جدایی، هر دوی شما در عذاب هستید و هر دو احساس  ترس، سردرگمی و در حالت تدافعی هستید اما یک عذرخواهی صادقانه و بدون عذر و بهانه یا توجیه اولین گام برای متقاعدکردن عشقتان است تا به شما فرصتی دوباره بدهد. گام دیگر را با گفتن آنچه که از جدایی آموخته‌اید، بردارید. آیا عشق شما قوی‌تر است؟چرا؟ آیا نسبت به هر زمان دیگری بیشتر متقاعدشده‌اید که می‌خواهید به رابطه با عشق‌تان بازگردید؟ از چه چیزی در مورد جدایی پیشمان هستید؟ چگونه می‌توانید از خرد و دید جدیدتان برای متقاعد ساختن عشق‌تان برای بازگشت به رابطه استفاده‌کنید؟

به عنوان مثال می‌توانید بگویید:

واقعا از ته دل ازت معذرت‌می‌خوام که تو را اذیت‌کردم. با تمام وجود می‌گم که ای کاش فلان کار را نکرده‌ بودم اما این کار رو کردم و پشیمانم. بهت قول‌می‌دم که دیگه این اتفاق تکرار نمیشه زیرا من از این تجربه  فلان چیز را یادگرفتم.

در مورد علت برهم خوردن رابطه با هم صحبت‌ کنید
اگر شما در رابطه‌تان رابطه‌ی نامشروع با شخص دیگری داشته‌اید در این صورت بایستی به عشقتان پاسخ‌دهید. برای این کار می‌توانید تا حدودی جزئیات چگونگی و دلیل خیانت خود را با او در میان بگذارید. برای مثال می‌توانید چگونه این اتفاق افتاد و دلیل این که مطمئن‌هستید که دیگر این اتفاق تکرارنمی‌شود را برای او توضیح‌دهید. در مورد راه‌هایی که به شما اطمینان‌می‌دهد تا از تکرار دوباره‌ی این ماجراها جلوگیری‌کنید با عشقتان صحبت‌کنید. دلیل جدایی و برهم خوردن رابطه را موشکافی کرده و در خصوص راه‌های محافظت از خود در برابر تکرار دوباره‌ی این قضیه با یکدیگر گفتگوکنید.

از بحث‌های سخت و لحظات دردناک طفره‌نروید. از پاسخ‌دادن به سوالات او طفره‌نروید حتی اگر سوالاتش به شدت باعث معذب‌بودن شما شود. در مورد احساس و آنچه که فکر‌می‌کنید با او صادق‌باشید.

اگر نمی‌دانید که چه چیزی بگویید، حتما این قضیه را با او در میان بگذارید و بگوییدکه نمی‌دانم چه باید بگویم. اگر نمی‌دانید که چطور او را متقاعدکنید تا به شما فرصتی دوباره‌ بدهد آن را هم به او بگویید. در واقع هر چه در دل دارید را با او در میان بگذارید.

اولویت زندگی خود را بر روی برگرداندن رابطه بگذارید
 آیا به وضوح دلیل جدایی را می‌دانید؟ اگر هنوز به علت اصلی جدایی پی‌نبرده‌اید در این صورت به آنچه اطرافیان به شما می‌گویند گوش‌دهید. آیا علت جدایی شما، کارکردن بیش‌ از حد شما، ولخرجی و یا عدم داشتن وقت‌ کافی برای باهم بودن است؟ پس از آنکه دلیل جدایی را پیداکردید، تغییراتی در زندگیتان ایجادکنید تا این مشکلات برطرف‌شود. برای مثال، اگر دلیل جدایی، خیانت شما به به عشق‌تان است اگر می‌خواهید که او پیش شما بازگردد بایستی از این کار دست‌بکشید. البته درست است که دیگر نمی‌توانید به او خیانت‌کنید اما شما آزادی خود برای رفتن به هرجا که می‌خواهید و انجام هر آنچه که دوست‌دارید را نیز از دست دادید. اگر واقعا خواهان این هستید که عشقتان را متقاعدکنید تا فرصتی دوباره به شما بدهد، باید حد و مرزهای جدید را بپذیرید. نباید پسورد گوشی و یا کامپیوترتان را از همسرتان مخفی‌کنید. اگر می‌خواهید که گذشته را جبران‌کنید لازم‌است که زندگیتان همچون یک کتاب باز در اختیار او باشد.

می‌توانید از طریق پذیرش درخواست‌های منطقی در مورد مرزها و رفتارها دوباره اعتماد را در بین خودتان پایه‌ریزی‌کنید. اگر از چنین مسائلی سر در نمی‌آورید بهتر است به مشاوره ازدواج و زناشویی مراجعه‌کنید.

یکی از بزرگترین موانع بازگشت به رابطه عدم برقراری ارتباط است. گاهی پیش‌می‌آید که عشقتان نخواهد راجع به فروپاشی رابطه حرف‌بزند و شما مجبور هستید که این وضعیت را بدون برقراری ارتباط تغییردهید.

در مورد تغییراتی که در سبک زندگی و رابطه‌تان دادید، صحبت‌کنید
الان چه تفاوتی نسبت به قبل کرده‌اید؟ در مورد اینکه زندگی، عادات و دیدگاه‌های شما پس از آشتی دوباره چه تغییراتی خواهد کرد با عشقتان حرف‌بزنید و از او بپرسید که چه تغییراتی دوست‌دارد در رابطه‌تان ایجادشود.
وقتی که سعی‌می‌کنید تا فردی را متقاعد به بازگشت به رابطه کنید در مورد تغییراتی که لازم است هر دو در خود ایجادکنید با یکدیگر حرف‌بزنید اما بسیار مراقب‌باشید که او را برای مشکلات رابطه‌ی قبل مقصر ندانید. اگر می‌خواهید که رابطه‌تان را احیاکنید در این صورت لازم است که هر دوی شما تغییراتی در خود به وجود بیاورید. باید روش‌های برقراری صحیح ارتباط و چگونگی باهم بودن بعنوان یک زوج در کنار هم را بیاموزید.
این بخش را جزئی از عذرخواهی‌تان قرار دهید. وقتی در جستجوی پیداکردن راهی برای راضی‌کردن فردی هستید تا به شما فرصتی دوباره در یک رابطه بدهد لازم است که با او صادق، رو راست و فروتن باشید. بخاطر سهم‌تان در جدایی از او معذرت‌خواهی کنید؛ تحقیقات نشان‌می‌دهد که گفتن "متاسفم" نه تنها برای روح شما خوب است بلکه معذرت‌خواهی باعث ترمیم یک رابطه شده و به تسهیل‌شدن بخشش توسط فرد نیز کمک‌می‌کند.

فقط حرف‌نزنید، عمل‌کنید
بخشی از علت آنکه متقاعدکردن عشق‌تان برای پذیرفتن شما در رابطه‌ی قبلی کار دشواری است این است که صرفا حرف‌زدن بی‌معنی است. می‌توانید آنقدر حرف‌بزنیدتا دیگر کلماتی به ذهن‌تان نیاید، بارها و بارها خودتان را برای وی تکرارکنید و همچنین می‌توانید آنقدر برای او پیام و نامه بنویسید تا میلیون‌ها بار تمامی حروف الفبا را استفاده‌کنید. تمامی این موارد بی‌معنی و بی‌فایده خواهند بود مخصوصا اگر شما و عشق‌تان قبلا این مشکلات را داشته‌اید.

لذا، چگونه می‌توان فراتر از حرف‌زدن عشق‌تان را متقاعدکنید تا شما را در رابطه‌ی قبلی بپذیرد؟

یکی از بهترین کارهایی که می‏توانید انجام‌دهید، کمک‌گرفتن از متخصصین  و مطالعه در این حوزه است. کارگاه آموزشی آنلاین رادیو عشق، با نام KLRS به شما کمک‌می‏کند تا با توجه به ویژگی‏های فردی خود بهترین راه را برای برگرداندن فرد مورد علاقه‏تان انتخاب‌کنید. شما به راحتی می‏توانند به مهم‏ترین مباحث و نکات مربوط به برگرداندن رابطه از ابتدا تا انتها دسترسی پیدا‌کنید. به علاوه، در هر مرحله‏ای که پشت سر می‏گذارید، می‏توانید از کمک متخصصین روانشناس و کوچ (راهنما) بهره‌بگیرید و سوالات و مسائلی که در این زمان برایتان اتفاق‌می‏افتد را با آن‏ها در میان بگذارید.

به دقت به حرف‌های فرد مقابل گوش‌دهید
مهم‌نیست که این کار چقدر دشوار و سخت است، سعی‌کنید که به افکار و دیدگاه‌های طرف‌ مقابلتان تا آخر گوش‌دهید. تلاش‌نکنید تا او را وادار به داشتن تفکر و حسی متفاوت‌ کنید. بدون این که حرف‌های او را قطع‌کنید با دقت به او گوش‌دهید تا تمام حرف‌هایش را تمام‌کند و دیگر حرفی نداشته باشد تا در مورد شما، سبک عشق‌تان و یا رابطه‌ی بین شما بزند. احساس گناه، پشیمانی و غم و اندوه را کنار بگذارید. اگر می‌خواهید که رابطه‌تان را احیاکنید نباید شرم و پشیمانی را در کانون تمرکزتان قراردهید.

متقاعدکردن فردی برای اینکه به شما فرصتی دوباره بدهد یعنی اینکه دیدگاه خود را کنار گذاشته و سعی‌کنید تا رابطه را از دید طرف‌ مقابل ببینید. یک مشاور می‌تواند به شما کمک‌کند تا بر روی مسائل عاطفی خود کارکنید و با طرف مقابلتان صادق و رو راست باشید.

عشق خود را به فرد مقابل نشان‌دهید
دادن دسته‌ای گل تازه از گل‌های آفتابگردان، آلسترومریا و گل میمون یک راه کلاسیک برای گفتن «متاسفم»  و درخواست بخشش از عشقتان است.

یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های راضی‌کردن فرد برای بازگشت به رابطه‌ استفاده از گل‌ است. دادن یک دسته گل در محیط کار و یا خانه بطور غافلگیرانه می‌تواند شیوه‌ای رومانتیک و عاشقانه و حرکتی معقولانه از جانب شما باشد. هدیه‌دادن گل و شکلات از جمله شیوه‌های قدیمی برای معذرت‌خواهی و راضی‌کردن فرد برای دادن فرصتی دوباره به شما تا عشقتان را ثابت‌کنید به حساب‌می‌آید. خرید گل آسان و کم‌هزینه است و دید عشقتان نسبت به شما را تغییر خواهد داد.
 
برگرداندن رابطه از دست رفته (چطور عشقم را برگردانم؟)


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما