معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور

معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور در این مقاله برای شما به صورت دقیق و با جزئیات صورت می گیرد. شما می توانید مهم ترین موارد از آسیب های جامعه ایران را در این مقاله با جزئیات مشاهده کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
چهارشنبه، 22 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور
معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور در ایران مقاله برای شما به صورت کامل صورت می گیرد. ایران یکی از کشورهای با سابقه و با قدمت ترین کشور منطقه است که از لحاظ فرهنگی غنای بسیار خوبی داشته و دارای شرایط مناسبی از نظر فرهنگی و اجتماعی در تاریخ خود بوده است. این روند در سال های معاصر رو به افول گذاشته است و این افول دلایل خاصی دارد. 

کشور ما در سال های گذشته به دلایل مختلف درگیر عواملی همچون جنگ و انقلاب بوده است که در این زمان ها به دلیل شرایط ویژه پیش آمده و ضرورت تغییر شرایط کشور از عادی به فوق العاده، نمی توان تحلیل خاصی را بر روی آسیب های اجتماعی موجود در جامعه انجام داد. اما پس از این تحولات و در سال های اخیر بر اثر عوامل مختلف و متعدد، ایران درگیر آسیب های اجتماعی متفاوت و گوناگونی بوده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور بپردازیم. در ادامه مطلب و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 
 

آسیب اجتماعی چیست؟ چه چیزهایی در کشور ما آسیب اجتماعی شناخته می شوند؟

در تعریف علمی و جامعه شناسی، آسیب اجتماعی به هر فرآیند و پدیده ای گفته می شود که یک جامعه را از اهداف خود دور می سازد و هنجارهای آن را زیر پا می گذارد. با توجه به این تعریف شاید شما نیز دقت کرده باشید که این آسیب ها ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشند. ممکن است پدیده ای که در کشور ما آسیب است، در کشور همسایه ما آسیب نباشد! پس باید بدانیم که هر جامعه و کشوری طبق شرایط فرهنگی و اجتماعی خود دارای انواع خاصی از آسیب های اجتماعی است. 

در کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان، این آسیب ها وجود دارند. اما نوع برخی از آن ها با توجه به شرایطی که دارند، متفاوت است. برای مثال پدیده مهاجرت در کشورهای دیگر جهان یک امر عادی به حساب می آید؛ اما در کشور ما و در اثر تحولات اخیر، شرایطی به وجود آمده است که مهاجرت را باید به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ جدی گرفت. اعتیاد، فقر، طلاق، بیکاری و فساد جنسی و مالی، سرقت و خودکشی از جمله معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور ما یعنی ایران هستند. 
 

معرفی آسیب ‌های اجتماعی مهم در کشور

در این قسمت از مطلب قصد داریم تا به صورت موردی و به صورت جزئی، هر یک از موارد مطرح شده برای آسیب های اجتماعی در ایران را به صورت دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید. 

•اعتیاد: یکی از آسیب های اجتماعی مهم که امروزه جامعه ایران درگیر آن است، اعتیاد است. اعتیاد اشکال خاص و مختلفی در ایران دارد. اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به مصرف دارو! شاید از عبارت دوم تعجب کرده باشید اما بررسی ها نشان داده است که طیف عظیمی از مردم ایران، اعتیاد به مصرف دارو دارند. این داروها ممکن است از قرص های استامینوفن شروع شوند و تا داروهای پیشرفته تر ادامه پیدا کنند و هزینه های سنگینی را روی خانواده های ایرانی بگذارند. 

از سوی دیگر اعتیاد به مصرف مواد مخدر نیز در ایران رو به گسترش است. تحقیقات نشان داده است که سن مصرف برخی از مواد مخدر مانند ماری جوانا در ایران به نوجوانان رسیده است. در این شرایط تاسف بار، شبکه های اجتماعی و اینترنت و همچنین خانواده ها مقصرهای اصلی اعتیاد جدید در ایران هستند. 

•سرقت و فساد مالی: در سال های منتهی به دهه پایانی 1300 و در اثر تغییرات شدید و منفی در اقتصاد ایران، سطح زندگی رفاهی مردم ایران به شدت کاهش یافته است و متعاقبا تعداد فقره های دزدی ثبت شده در کلانتری ها و دادگاه ها افزایش یافته است. افزایش تعداد و نوع سرقت ها در حالی انجام شده است که فساد مالی در مدیران دولتی و غیر دولتی نیز رو به افزایش بوده و روز به روز شاهد باز شدن پرونده های جدیدی از فساد مالی در دادگاه ها در ایران هستیم. این مورد به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مهم در کشور همچنین نقش ویژه ای در کاهش اعتماد بین مردم و دستگاه اجرایی کشور دارد. 

•طلاق: شاید اگر 20 سال پیش کسی طلاق را به عنوان یکی از  آسیب های اجتماعی مهم در کشور مطرح می کرد، کسی حرف او را جدی نمی گرفت اما امروزه شاهد افزایش روزمره آمار طلاق در ایران هستیم. این افزایش نیز در اثر عوامل مختلفی ایجاد شده است که از مهمترین موارد آن می توان به تمایل به زندگی های لاکچری و اشرافی، شرایط بد اقتصادی و همچنین فساد و بی بند و باری جنسی در اثر استفاده غلط از شبکه های اجتماعی، ماهواره و اینترنت اشاره کرد. 

•روابط نامشروع جنسی: یکی دیگر از پدیده هایی که در سال های اخیر به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مهم در کشور مطرح است، فساد جنسی گسترده است. در آمارهای منتشر شده از روابط نامشروع در ایران، امروزه سن شروع این روابط به زیر 16 سالگی می رسد و اگر فکری برای این مسئله نشود، به زودی با پدیده بلوغ زودرس و مشکلات بسیار گسترده آن مواجه خواهیم بود. یکی از مهم ترین عوامل به وجود آمدن چنین شرایطی در ایران، گرایش به فرهنگ غربی در اثر استفاده غلط از شبکه های اجتماعی و اینترنت است. اینستاگرام، تلگرام و سایر برنامه های محبوب ارتباطی، در کنار مزایایی که برای گسترش ارتباطات و بهبود فضای کسب و کار داشته است، باعث رشد قابل توجه روابط نامشروع جنسی شده است. البته سخت شدن شرایط ازدواج در رشد این آمار موثر بوده است. 

•خودکشی: یکی دیگر از آسیب های اجتماعی مهم در کشور که در سال های اخیر با آن درگیر بوده ایم، خودکشی است. این مورد البته از جمله آسیب های قدیمی در کشور شناخته می شود که طبق تحقیقات انجام شده در شرایط کنونی ایران بیشتر به دلیل فشارهای ناشی از فقر، بیکاری و عدم فراهم بودن شرایط زندگی انجام گرفته است. 

•مهاجرت: شاید عجیب ترین موردی که در این مقاله خوانده باشید، مهاجرت بوده باشد! این مورد در سایر کشورها اصلا یک آسیب نیست و یک فرآیند عادی در زندگی افرادی است که خواهان تغییر هستند. اما در ایران با توجه به جمعیت بالای 4 میلیون نفری مهاجران و البته افزوده شدن روزانه افراد به این تعداد، باید گفت که با یکی از جدید ترین آسیب های اجتماعی مهم در کشور رو به رو هستیم. مهم ترین دلایل مهاجرت در این سطح، شرایط بد اقتصادی و عدم امیدواری به آینده در ایران است. 

•اینترنت و فضای مجازی: مهم ترین و آخرین مورد از آسیب های اجتماعی مهم در کشور، اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند که به دلیل عدم آموزش صحیح استفاده از این ابزار، هر روز شاهد بروز معضلات جدیدی از این سمت هستیم. این مورد خود به تنهایی توانسته باعث تشدید چند مورد دیگر از آسیب های اجتماعی مهم در کشور باشد.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.