آثار اصالت خانواده

قرآن کریم به خانواده ها و اقوام و گروه‌هایی که حاصل عمرشان جز نکبت و بدبختی برای خود، فرزندان و دیگر افراد جامعه انسانی به بار نیاورده، اشاره های معناداری کرده است.
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار اصالت خانواده
آثار شوم بی اصالتی خانواده‌هایی که شئون اسلامی را در ابعاد فردی و اجتماعی مراعات نکنند و نوع خوراک، پوشش، گفتار و رفتارشان با موازین دینی و اخلاقی هماهنگ نباشد، همه اعضای خانواده، به ویژه فرزندانشان از این اوضاع به شدت متأثر خواهند شد؛ آثاری چون:
 
1. آسیب های روحی و روانی: انسان افزون بر خواسته‌های زیستی، مجموعه ای از تمایلات و نیازهای روحی و روانی دارد. این تمایلات، بنا بر حکمت خداوندی و به جهت کمک به حرکت تکاملی انسان، در مسیر رسیدن به کمالات انسانی و الهی در وی نهاده شده است. در خانواده‌هایی که اصل و نسب درستی نداشته باشند، این امور نادیده گرفته می شود و به درستی به آنها پاسخ داده نمی شود. نتیجه این اوضاع نامناسب، فشارهای روحی و سپس آسیب های شدید روانی اعضای خانواده خواهد بود.
 
۲. سوءظن اجتماعی: زوج های جوانی که در خانواده های بی اصل و نسب پرورش یافته باشند، به دیگران سوء ظن دارند و این بدگمانی موجب تیره شدن روابط اجتماعی شان خواهد شد.
 
٣. بی اعتمادی: به این خانواده ها و اعضای آنها نمی توان اعتماد کرد و ارتباطات اجتماعی دیگران با آنان بسیار محتاطانه خواهد بود.
 
4. فضای ناسالم خانوادگی: در چنین خانواده‌هایی، فضا برای رشد و پرورش بسیاری از رذایل اخلاقی و رفتارهای انحرافی آماده خواهد بود. مکر و حیله، دروغ، دورویی، آزار دیگران، و..، از ویژگی‌های این خانواده هاست. افزون بر اینکه در آنها از صفا و صمیمیت نیز خبری نیست.
 
5. افت معنوی: دور شدن از فضایل و آلودگی به انحرافات اخلاقی و رفتاری، موجب از دست دادن فرصت ها در جهت رشد کمالات انسانی خواهد شد. در چنین خانواده‌هایی، افراد نه تنها رشد مثبتی در این جهت نخواهند داشت، بلکه به افت و سقوط معنوی دچار خواهند شد.
 
6. عقب ماندگی: تربیت یافتگان خانواده های ناسالم در اثر تربیت نادرست، رشدی ناقص می یابند و بسیاری از توانمندی هایشان شکوفا نمی شود. به همین دلیل، در قیاس با دیگر افراد جامعه توان کمتری دارند و از غافله پیشرفت عقب می مانند. آنان حتی اگر از زیبایی های ظاهری بهره مند باشند، توان اداره یک زندگی سالم و آبرومند را ندارند. به تعبیر پیامبر مکرم اسلام .قرآن کریم که با هدف پرورش، سازندگی و هدایت نوع بشر نازل شده است، این مسئله را نیز چون دیگر مسائل به طور دقیق و موشکافانه بیان کرده است. درباره اصالت، پاکی، نجابت و درستی خاندان و دامن های پاک و تأثیر آن در تربیت فرزندان، مسائل بسیاری به شکل های گوناگون، در قرآن بیان شده است. مانند گلی به ظاهر زیبایند که میان زباله دانی روییده باشند. بی شک چنین گلی همه شیرازه اش از کثافات و خباثت های زباله های آن فضا تأثیر پذیرفته و چون سمی مهلک، کشنده است.
 
۷. بدنامی: پیوند با این گونه خانواده ها موجب خواهد شد تا بدنامی آنان تا همیشه به همراه انسان باقی بماند.
 
8. ناسازگاری اجتماعی: ناهماهنگی و ناسازگاری افراد جامعه با این گونه خانواده ها و افراد تربیت شده در آنها موجب رنجش روحی و روانی انسان می شود و انسان پیوسته احساس بیماری و کسالت روحی خواهد کرد.
 
9. کشمکشها و درگیری ها: درگیری های خانوادگی و فامیلی، درگیریهای روحی و روانی، درگیری ها و برخوردهای فیزیکی، جدایی ها، طلاق، و.... از پیامدهای بد پیوند با این خانواده هاست.
 
قرآن کریم که با هدف پرورش، سازندگی و هدایت نوع بشر نازل شده است، این مسئله را نیز چون دیگر مسائل به طور دقیق و موشکافانه بیان کرده است. درباره اصالت، پاکی، نجابت و درستی خاندان و دامن های پاک و تأثیر آن در تربیت فرزندان، مسائل بسیاری به شکل های گوناگون، در قرآن بیان شده است. برخی از این آیه‌های شریف، شرح حال و توصیف خانواده ها، پدران و مادرانی است که حاصل تلاش آنان در ازدواج، تشکیل خانواده و تربیت فرزند، انسان‌هایی فوق العاده بوده است. نازنینانی که در عالم بشریت به خوبی و نیکی شهره اند و همیشه از آنان به منزله الگویی برای همه خوبی‌ها یاد شده است؛ خانواده های پرافتخاری چون «آل ابراهیم»، «آل یس»، «آل عمران»، «آل یعقوب» و «آل داوود».
 
همچنین قرآن کریم به خانواده ها و اقوام و گروه هایی که حاصل عمرشان جز نکبت و بدبختی برای خود، فرزندان و دیگر افراد جامعه انسانی به بار نیاورده، اشاره های معناداری کرده است. پیرو قرآن، روایات و منابع تاریخی نیز از این خانواده ها به بدی یاد کرده اند و از اشخاص پست و رذلی که جز رذالت و سبعیت چیزی از آنها برجای نمانده، نام برده اند؛ اقوام و خانواده‌هایی چون «آل فرعون»، بنی امیه»، «خانواده ابی لهب»، «آل ابی سفیان»، «آل زیاد» و «بنی مروان».
 
از جمله آیه‌های شریف قرآن که در آن به مسئله مهم خانواده و اصالت و نجابت آن اشاره شده، این آیه شریف است: آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زد؟ سخن نیک همانند نهال نیک است که ریشه اش در زمین و شاخه اش در آسمان است. میوه اش را هر دم به اذن پروردگارش می دهد. خداوند برای مردم این گونه مثل می زند تا شاید پند و اندرز بگیرند و متذکر شوند. و مثل سخنی ناپاک چون درختی ناپاک است که از روی زمین کنده شده و قراری ندارد. خداوند کسانی را که ایمان آورده اند در زندگی دنیا و در آخرت با سخن استوار ثابت می گرداند و ستمگران را بی راه می گذارد، و خدا هرچه بخواهد انجام می دهد.( ألم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت وفرعها فی السماء تؤتی أکلها کل حین بإذن ربها ویضرب الله الأمثال للناس لعلهم یتذگرون * ومثل کلمة خبیثه کشجرة خبیثة اجت من فوق الأرض ما لها من قرار)(1)
 
 نتیجه تصمیم درست در انتخاب همسر و رعایت همه جوانب، به ویژه اصالت خانوادگی، طهارت و پاکدامنی و..، بهترین اهل بیت (علیهم السلام) و خانواده ای است که خداوند تبارک و تعالی از آن به منزله شجره طیبه یاد می کند. درخت پاک و پربرکتی که نخست ریشه ای الهی و ثابت و پایدار دارد؛ دوم، آنکه همه شاخ و برگ های آن سالم و بی نقص است و سوم، آنکه محصولی پرثمر و همیشگی میدهد.
 
پی‌نوشت:
1. (أبراهیم، ۲۶-۲۷).
 
منبع: همسران شایسته، اسد الله طوسی، چاپ اول، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)، قم ۱۳۹۱


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.