بهره مورد نظر چیست؟

تلاش و مجاهدت در راه خدا باعث می شود که انسان بتواند حق بندگی خداوند را به بهترین صورت به جا بیاورد و قدم در راهی بگذارد که در آن راه از هدایت الهی بهره مند شوند.
سه‌شنبه، 15 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
بهره مورد نظر چیست؟
برادران عزیز! تلاش، جهاد و مجاهدت، از همه پسندیده و زیباست؛ بخصوص از کسى که ابزارِ این کار در اختیار اوست و مى‏ تواند این جهاد را در بهترین جایگاه خود قرار دهد و از آن بهره ببرد. بهره مورد نظر چیست؟ آن بهره دو بخش دارد: یک بخشِ شخصى دارد که این اصلِ قضیه است. (این را توجّه کنید!) قسمت اعظمِ مجاهدت در راه خدا، براى شخصِ خودِ شماست. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذ اهدیتم» اصل قضیه این است که ما باید به عنوان یک بنده خدا، از عهده بندگى خدا برآییم. یا مى ‏توانیم که در این صورت، سربلند و سعادتمند خواهیم شد؛ یا نمى‏ توانیم که در این صورت، شقاوت است. تلاش و جهادى که مى‏ کنیم، سازندگى، خودسازى و دیگر سازى، که به دنبالشان مى‏ رویم، خدمتى که به خلق مى ‏کنیم، اقامه عدلى که مى‏ کنیم، حکومتى که به‏راه مى ‏اندازیم، همه در درجه اوّل، براى این است که پیشِ خداى متعال به عنوان یک بنده بتوانیم عرض کنیم: «پروردگارا! ما حقّ بندگى تو را تا حدّى که توانستیم به‏ جا آوردیم.» در دعا هست که «و جعل من ظنَّ به على عباده فى کفاء لتعزیة حقّه.» دعاى خوبى هم هست. احتمال این‏که صادر از معصوم باشد، زیاد است. (حالا سند دعا را درست نمى‏ دانم.) «وجعل من ظنّ به على عباده فى کفاء لتعزیة حقّه.» یعنى «اگر آنچه را خدا منّت گذاشته و به ما داده است، به‏ کار بیندازیم، کافى است که بتوانیم حقى را که برگردن ماست، ادا کنیم.» پس در درجه اوّل، تلاش مورد نظر است.

در درجه دوم، مسائل دیگر مورد نظر است؛ مثل نجات بشریّت، اقامه حکومت عدل و حق و ایجاد راهى که بشر بتواند از آن راه به خدا و هدایت برسد. این تلاش ها که اسم آوردم، مقدّمه‏ اند براى این‏که ما بتوانیم پیش خداى متعال، حقِ‏ّ بندگى را ادا کنیم. البته حقّ بندگى هم جز با همین کارها ادا نمى‏ شود. این‏که کسى برود، درِ اتاق را ببندد و فقط عبادت شخصى بکند، حقّ خدا را ادا نخواهد کرد. آن وظیفه و هدف شخصى، با فداکارى، تلاش، به فکر بندگانِ خدا بودن، خدمت به خلق خدا و اداى وظایف اجتماعى تحقّق پیدا مى‏ کند و برآورده مى ‏شود. توجّه کنید که این دو مطلب، با هم خَلط نشود.
 
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار فرماندهان رده ‏هاى مختلف «سپاه پاسداران»
1373/06/29


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.