آسیب شناسی هیئت های مذهبی با نگاهی به عملیات روانی رسانه های دشمن

پذیرایی حسینی

رسانه ها و افرادی که از فرهنگ عاشورایی و عزاداری مردم رنج می برند توان دیدن جلوه های بی شمار ایثار و زیبایی این مراسمات را ندارند. بنابر این به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف ولو اندک و کوچک می گردند تا با استفاده از ابزار عملیات روانی این مشکلات را چند برابر نشان دهند
جمعه، 15 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: غلامرضا جهانگیری
موارد بیشتر برای شما
پذیرایی حسینی
این روز ها هوای حی علی العزا‬‎ بر آسمان داغدارشهر سایه افکنده است  در گوشه و کنار این مرز و بوم خادمان  حسینی  سرگرم استقبال از عزاداران و هم چنین آماده سازی مکان های هستند که محل عزاداری است. همچنین حسینیه ها و مساجد توسط عزاداران حسینی آماده می شوند تا به استقبال عزاداران حضرت ارباب بروند در این میان به جز مساجد و حسینیه ها مکان هایی  در سراسر شهر درست شده و در دهه های اول تا اربعین امام حسین ع از مردم پذیرایی می کنند.


هم زمان با همه این کار ها چشم هایی پلید و ناپاک در گوشه و کنار به صورت شبانه روز مشغول رصد این مراسمات هستند .چشم هایی که اوج عظمت فرهنگ حسینی آزارشان می دهد توان دیدن همدلی، بخشش، و ایثار را در این ایام ندارند. و از همه این ها گذشته چشم هایی که بزرگترین ضربه را از فرهنگ حسینی دیده و چهل سال پیش به واسطه این فرهنگ و توسط مردم از کشور رانده شده اند. رسانه های مزدور همچون بی بی سی، صدای امریکا ، من و تو،  ایران اینتر نشنال و ...ابزار و نماینده پلید این چشم های ناپاکند.

 بی شک صاحب این پذیرایی خود امام حسین ع است و دیگران تنها خدمتگزاران حضرت ش اما خدمتگزاران آستان عزای حسین ع باید نکاتی را رعایت کنند تا ضمن ارائه بهترین پذیرایی که از آن تعبیر به پذیرایی حسینی می کنیم راه هرگونه بهانه و ایراد را از شگردهای رسانه ای دشمن بگیرند.


نخست

محل بر پایی این موکب هاست گاه مشاهده می شود که این موکب ها در خیابان هایی با عرض کم و حجم ترافیکی بالا برپا می شوند خیابان های که در مواقع عادی نیز از مشکل تردد رنج می برند حال تصور کنید در چنین خیابانی موکب پذیرایی بر پا شده است چه اتفاقی می افتد حجم انبوهی از ماشین ها در مکان های نامناسب توقف نموده تا از آن ها پذیرایی شود این مسئله قطعا باعث به وجود آمدن مشکلاتی از جمله ترافیک و اخلال در نظم می شود در این میانه ممکن است فردی برای رسیدن به بیمارستان عجله داشته باشد ممکن است کودک مادری در خانه تنها و چشم انتظار رسیدن مادرش باشد و چه بسا این حرکت خدای ناکرده موجب ناخشنودی برخی  افراد جامعه از برپایی مراسمات مذهبی شود .

 همگان  باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حفظ نظم در اسلام و همچنین رعایت حقوق عامه مردم از اساسی ترین ارکان دین است.در نظر گرفتن زمان و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب برای پذیرایی از عزاداران حسینی از خود پذیرایی قطعا مهم تر است.
 

دوم

رعایت نظافت و پاکیزگی مکان های است که در آنجا از مردم پذیرایی می شود متاسفانه این مطلب در سال های اخیر موجب فراهم شدن خوراک تبلیغی بسیار برای رسانه های ضد انقلاب و بیگانه و افراد مغرض شده است.
 رسانه ها و افرادی که از فرهنگ عاشورایی و عزاداری مردم رنج می برند توان دیدن جلوه های بی شمار ایثار و زیبایی این مراسمات را ندارند. بنابر این به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف ولو اندک و کوچک می گردند تا با استفاده از ابزار عملیات روانی این مشکلات را چند برابر نشان دهند .

گاه ممکن است انباشته شدن ظروف یک بار مصرف به خصوص لیوان های پلاستیکی و همچنین ظروف غذا در اطراف محل پخش نذری خوراک رسانه ای معاند را فراهم کند کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاده و بیگانگان مغرض، با تکنیک عملیات روانی بزرگ نمایی، کل مراسم عزاداری را زیر سوال برده اند .

با چند کار ساده و کوچک می توان از بروز چنین اتفاقات نامبارکی جلوگیری کرد .تهیه یک سطل زباله مناسب در نزدیکی محل توضیع نذری نصب تابلو یا بنری که رعایت نظافت را یاد آوری کند و علاوه بر آن مشخص کردن افرادی از هیئت مذکور  بر عهده خادمان موکب است باید عده ای را مسئول راهنمای عزاداران کرد تا اگر خدای نکرده کسی ظرف یا لیوان استفاده شده را در گوشه ای از خیابان رها کرد آنها را  جمع نموده و در مکان مناسب مانند سطل یا کیسه زباله قرار دهند .
 

سوم

سومین مطلب که یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری می باشد مسئله محتوای مداحی است که توسط مداحان محترم ارایه می شود معظم له در این خصوص می فرمایند:

«امروز دشمنان به زوایای زندگی من و شما ملّت انقلابی، با دقّت دارند نگاه میکنند که شاید نقطه ضعفی پیدا کنند و از آنجا نفوذ کنند؛ این مناطق نفوذ دشمن را شناسایی کنید، در مقابل آنها صف‌آرایی کنید؛ وقت را هدر ندهیم. امروز همه موظّفیم، همه مسئولیم؛ جامعه‌ی مدّاحان هم جزو جوامع مسئول کشور است. معارف اسلامی را تبیین کنید»[1]

 حاصل فرمایش ایشان اینکه ممکن است یک مداحی ولو بدون غرض و اندیشه قبلی موجب خوراک رسانه ای دشمن شود کما اینکه در سال های گذشته این اتفاق افتاده و محتوای نامناسب یک مداحی  با شانتاژ خبری رسانه های بیگانه و توسط عوامل ناآگاه یا مزدور داخلی در فضای مجازی دست به دست گشته است.

« قمه زدن توسط افراد ناآشنا با فرهنگ عاشورا، عدم اشراف و حضور روحانیت متعهد در برخی از هیات های عزاداری در ماه محرم و ایجاد طبقه جدیدی از مداحان که از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند، باعث پدید آمدن شبهاتی در عزاداری های محرم و صفر شده است»[2]

آسیب شانسی مذهبی در این زمینه واجب می کند نگاهی به عملکرد صدا و سیما نیز داشته باشیم متاسفانه با اینکه در گوشه و کنار ایران مراسمات مذهبی بسیار و با حضور ذاکرین مختلف اهل بیت برگذار می شود اما رسانه ملی در طول این سالیان تنها چند مراسم محدود را پوشش داده است.

  مراسمی که با حضور چند مدّاح شناخته شده برپا می شوند و ایراد اساسی این کار شخصیت پردازی بی مورد و بی اساسی است که باعث می شود تمام مراسمات مذهبی در چند مجموعه  کوچک خلاصه شود دوم اینکه جامعه گسترده ذاکر ین اهل بیت در چند چهره خلاصه می شود حال اگر در این میانه خطایی عمدی یا سهوی  از یکی از این افراد سر زند نتیجه مطلوب و آماده بهره برداری رسانه ای غربی است .

در نوشته های آتی موضوع آسیب شناسی مذهبی در زمینه عزاداری حسینی به تفصیل بررسی می شوند از جمله بررسی نگاه غلط عده ای از افراد مشهور هم چون سلبریتی ها به مسله عزا و عزاداری، کج فهمی عده ای که در زمینه برپایی مراسمات مسئول هستند و هم چنین بررسی دقیق شگرد های رسانه ای دشمن جهت ضربه زدن به فرهنگ و فکر حسینی در کشور

پی نوشت:
[1] بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 7/12/97
[2] روایتی دیگر از آسیب شناسی هیات های مذهبی در ماه محرم خبرنگاری جمهوری اسلامی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.