پیامدهای بی غیرتی

در مطلب پیش رو آثار و پیامدهای بی غیرتی را می خوانید.
پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیامدهای بی غیرتی
بی غیرتی پیامدهای بسیاری دارد که به چند نمونه اشاره می شود:


1- فساد اجتماعی

یکی از آثار بی غیرتی فساد اجتماعی است. هر خانواده ای که نگاه و نظارت مردان غیرت مند بر سرشان سایه نیفکند، خود را رها می بینند و به سادگی در مرداب فساد فرو می روند.

همسر عزیز مصر از آنجا جرئت بر هوسرانی پیدا کرد که همسری بی تفاوت و بی غیرت داشت. ناپاکی او نیاز به دلیل و برهان نداشت؛ آن گاه که خود صحنه حمله همسرش به یوسف را دید و به یوسف گفت: ای یوسف!
این مسئله را نادیده بگیر و به همسرش گفت: در برابر گناهت استغفار نما، امّا آن چنان راحت از کنار این صحنه گذشت که همسرش با صراحت گفت: این من بودم که چنین شرایطی را به وجود آوردم و با صراحت می گویم:
اگر یوسف تسلیم هوس من نشود، او را به زندان خواهم افکند[1] و کم نیستند زنانی که بی تفاوتی و بی غیرتی همسرشان آنها را به ابتذال سوق می دهد...

شخص غیوری را می شناختم که از غیرت او همواره افراد آلوده در هراس بودند و از او حساب می بردند، خاطره تلخی را نقل می کرد. او می گفت: از یکی از مناطق تهران عبور می کردم که دیدم چند جوان آلوده به دنبال دختری افتاده اند و در انظار عمومی آزارش می دهند و کسی کوچک ترین احساس مسئولیتی نمی کرد، رفتم تا با آنها برخورد کنم دیدم تنها هستم و آنها چند نفرند و من نمی توانم به نتیجه مطلوب برسم، برخی از رهگذران نیز به جای این که آنها را نصیحت کنند مرا نصیحت کردند که برای خودت درد سر درست نکن. با ناراحتی صحنه را ترک کردم. راستی اگر کار خلاف را همه بد می دانستند آیا کسی جرأت چنین کارهایی را پیدا می کرد؟


2- تزلزل در نظام خانواده

یکی از آثار شوم بی غیرتی، تزلزل در نظام خانواده است. کسانی که بر همسر و خانواده خود نظارتی ندارند و نسبت به مفاسد اخلاقی و اجتماعی آنان بی تفاوتند ضمن این که روز به روز مفاسد اخلاقی و اجتماعی آنان بیشتر می شود، زندگی شان نیز رو به سردی و تزلزل می رود. وضعیت نابسامان خانواده در غرب بهترین شاهد بر این مدعاست.


3- آسیب دیدن ارزش ها

غیرت، همچون سیستم دفاعی بدن است که اگر از کار بیفتد، دین و دیانت آسیب می بیند، زیرا بی تفاوتی و جانب داری نکردن از دین در برابر کسانی که درصدد مخدوش کردن فرهنگ دینی هستند، زمینه جرئت و جسارت بیشتر آنان می شود.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چه می کنید زمانی که زنانتان فاسد و جوانانتان فاسق گردند، و شما امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده باشید.

سؤال شد: یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله و سلم آیا چنین چیزی خواهد شد.

فرمود: آری بلکه بدتر نیز خواهد شد.

سپس فرمود: چه خواهید کرد آن گاه که امر به منکر کنید و نهی از معروف؟

سؤال شد: آیا چنین چیزی خواهد شد؟

فرمود: آری، بدتر از آن هم خواهد شد.

سپس فرمود: چه می کنید آن گاه که معروف را منکر و منکر را معروف بدانید؟[2]

امروزه در اثر بی تفاوتی نسبت به ارزش ها و فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر بسیاری از ارزش ها وارونه شده است و حجاب مورد حمله قرار می گیرد غیرت خشونت محسوب می شود فساد، علنی می شود.


4- مزاحمت های خیابانی

یکی از پیامدهای بی تفاوتی، مزاحمت های خیابانی است که بسیاری از جوان های هرزه و آلوده در کوچه، بازار، خیابان و پارک ها در برابر چشم دیگران به نوامیس مردم توهین می کنند، متلک می گویند، چادر و مقنعه افراد با حجاب را می کشند و متأسفانه زنان نجیب و باوقار باید در حسرت ایستادن در کنار خیابانِ بدون مزاحمت بسوزند، اما افراد اوباش دست به هر کاری بزنند.[3]

در یک گزارش آمده بود: سه جوان شرور با سد کردن راه یک دختر هفده ساله و با حمله به وی قصد ربودن او را داشتند که با فریادهای این دختر، عده ای از بسیجی ها در محل حاضر شدند و پس از درگیری با افراد شرور یکی از آنها را دستگیر کردند و تحویل کلانتری دادند.[4]

اگر آنها چنین احساس مسئولیتی نمی کردند و از خود غیرت نشان نمی دادند معلوم نبود سرنوشت آن دختر بی گناه چه می شد...

آیا با چنین وضعی خانواده ها می توانند امنیت داشته باشند؟!

گفتنی است که طبق ماده 619 مجازات اسلامی؛ هر کسی برای بانوان در ملأ عام ایجادمزاحمت نماید، به حبس از دو تا شش ماه و 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و طبق ماده 4 قانون نیروی انتظامی مصوب تیر ماه 1369 یکی از وظایف نیروی انتظامی، نظارت بر اماکن عمومی و مبارزه با منکرات و پیش گیری از وقوع جرم است؛ اگر نیروی انتظامی وظایف خود را به درستی عمل کند، بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه برطرف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی فرمود:

نوعی برنامه ریزی برای از بین بردن زشتی گناه در انظار عمومی و لطمه زدن به فضای عفت جامعه وجود دارد، باید با هر گونه رفتاری که این اهداف شوم را تعقیب می کند برخورد کرد.

همچنین فرمود:

در موقعیتی که دشمنان ملت ایجاد ناامنی های گوناگون در جامعه را دنبال می کنند باید با حساسیت و جدیت کامل کارهای خوب را توسعه دهید. مردم انتظار دارند در اجتماع و در کوچه و خیابان بدون هیچ دغدغه ای بر اساس اعتقادات دینی خود عمل کنند و شاهد هیچ منظره ای که وجدان دینی آنها را آزرده می کند نباشند، لذا نیروی انتظامی باید با همه مسایلی که از نظر اخلاقی ممنوع است مقابله کند.[5]


پی نوشت ها:
[1] . یوسف/ 29 و 32.
[2] . وسائل الشیعه، ج 11، ص 396.
[3] . فرمانده نیروى انتظامى اعلام کرد در سه ماه اول سال، 1381 بیست هزار مورد تماس مردمى با پلیس در مورد مزاحمتهاى اجتماعى و اراذل و اوباش گزارش شده است. روزنامه جمهورى اسلامى 18/ 4/ 81.
[4] . روزنامه جام جم، 30/ 5/ 81.
[5] . کیهان، 15/ 7/ 81.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.