10 گیاه ضد خستگی

اگر به طور مداوم احساس خستگی میکنید ما در این مقاله برای شما دوستان 10 گیاه معجزه آسا برای رفع خستگی معرفی میکنیم.
شنبه، 30 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 گیاه ضد خستگی

۱۰ گیاه آداپتوژن یا سازش زا

 
رودیولا
رودیولا روزیا (Golden Root، Roseroot، Rod Aaron) برای بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی مؤثر است. اثرات آن به طور بالقوه با تغییرات در سطوح سروتونین و دوپامین عمل می‌کند.

در حالی که رودیولا برای قرن‌ها در آسیا و اسکاندیناوی استفاده شده است، در بازار کشورهای غربی هنوز نسبتاً جدید است، اما محبوبیت آن، به طور عمده به دلیل خاصیت فوق العاده همه کاره  و قیمت نسبتاً ارزان در حال افزایش است.
 
ماکا
ماکا یا جنسینگ پرویی (Lepidium meyenii) گیاه یک ساله‌ای است که بومی کوه‌های آند پرو و بولیوی است. این گیاه در طول قرن‌ها توسط انسان‌ها در کوه‌های آند کشت و استفاده شده است.

ریشه‌های ماکای رنگی تیره‌تر (قرمز، بنفش، سیاه) حاوی مقادیر قابل توجهی از ید طبیعی است. به طوری که در هر ۱۰ گرم ماکا خشک به طور کلی ۵۲ میکروگرمید وجود دارد.

این گیاه برای کاهش خستگی، افزایش انرژی و استقامت، و همچنین به عنوان گیاهی سازش زای بسیار مؤثر برای زندگی روزمره بسیار مفید است.

ماکا حاوی ۵۵ فیتو شیمیایی است که برای تاثیرات حیات بخش آن در بدن، و علاوه بر این مقادیر فوق العاده مواد معدنی و مغذی شناخته شده است.

ماکا دارای توانایی افزایش میل جنسی و بهبود کیفیت اسپرم است. اثرات مطلوب آن بر خلق و خوی ممکن است اضطراب را کاهش دهد و میل جنسی را بهبود بخشد.

اثرات ماکا به دلیل مشخصات تغذیه‌ای منحصر به فرد ریشه است که مقادیر مناسب مواد مغذی مورد استفاده توسط سیستم اندوکرین بدن (سیستم غدد درون ریز) را فراهم می‌کند. حتی ممکن است اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی را کاهش دهد.
 
اشواگاندا
اشواگاندا یا جنسینگ هندی ((Withania somnifera یکی از گیاهان مقوی برتر در طب آیورودا است.

این گیاه برای خاصیت آن در کمک به تثبیت خلق و خو و حمایت از تندرستی جسمی و عاطفی بهینه، همچنین برای بهبود حافظه و تمرکز و استقامت شناخته شده است.

دانشمندان معتقدند که اشواگاندا اثرات استرس بر روی بدن را کاهش می‌دهد. دانه‌ها و برگهای آشواگاندا به صورت موضعی برای ورم، غده تیروئید، کاربانکل (کفگیرک) و زخم‌ها استفاده می‌شود.
 
شیزاندرا
شیزاندرا ((Schisandra chinensis تاک چوب دار برگریزی است که بومی جنگل‌های شمال چین و شرق دور روسیه است.

دانه‌های این گیاه در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به عنوان یکی از ۵۰ گیاه اساسی از آن یاد می‌شود. آن‌ها اغلب به شکل خشک شده استفاده می‌شوند و برای تهیه چای جوشانده می‌شوند.

از نطر پزشکی این گیاه به عنوان گیاه سازش زای ترمیم کننده و نیروبخش با اثرات حفاظت از کبد ثابت شده بالینی قابل توجه استفاده می‌شود. این گیاه سیستم ایمنی را پشتیبانی می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد، انرژی را افزایش می‌یابد، و می‌تواند وضوح روانی را بهبود بخشد.

بعضی اوقات این گیاه” توت پنج طعم ” نامیده می‌شود زیرا طعم ترش، تلخ، شیرین، شور و تند همه را با هم دارد.
 
سرچماقی ها
سرچماقی ها یا جینسنگ قارچ‌ها، ((Cordyceps sinensis اثری واقعاً عالی بر سطح تحمل و استقامت دارند.

تحقیق نشان داده است که سرچماقی ها در درمان بیماری‌های تنفسی، افزایش عملکرد هوازی، افزایش نیروی جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر هستند و همچنین خواص ضد استرس دارند.

محققان نیز اشاره کردندکه یک پلی ساکارید جدا شده از سرچماقی ها، اثری هیپوگلیسمی دارد و ممکن است برای افراد دارای مقاومت به انسولین سودمند باشد.
 
جنسینگ پانکس (جنسینگ آسیایی)
ریشه‌های جینسنگ پانکس به صورت خوراکی به عنوان سازش زا ها، تقویت کننده‌های نیروی جنسی، محرک‌های مغذی مصرف می‌شوند.

این گیاه یکی از انواع گیاهان دارویی در دنیا است که شاید بیشترین تحقیق و بررسی روی آن انجام شده است و شاید یکی از پر مصرف‌ترین گیاهان باشد.

خواص ضد التهابی این گیاه ثابت شده است، می‌تواند قند خون را تنظیم و حتی برخی از ویژگی‌های مرتبط با سرطان را مهار کند.

جنسینگ پانکس به طور معمول برای ارتقای احساس تندرستی و استقامت، به عنوان یک عامل ضد افسردگی،برای حافظه و آرامش، برای کسب انرژی (این گیاه یکی از مواد تشکیل دهنده اکثر نوشیدنی‌های انرژی زا است) استفاده می‌شود.
 
ریحان مقدس
در بسیاری از مطالعات ثابت شده است ریحان مقدس (Ocimum tenuiflorum) اثری همچون بسیاری از داروهای ضد درد امروزی دارد.

همچنین این گیاه برای محافظت از مسمومیت ناشی از اشعه شناخته شده است.

این گیاه در سنت طب آیورودیک، برای کاهش استرس، سردرد، سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و التهاب استفاده می‌شود.

مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که این گیاه آنتی اکسیدان قدرتمندی است و حتی ممکن است قادر به کاهش میزان قند خون و کلسترول باشد.
 
آستراگالوس
آستراگالوس سابقه مصرف به عنوان یک داروی گیاهی را دارد و در طب سنتی چینی استفاده می‌شود.

این گیاه خواه به تنهایی مصرف شود و یا در ترکیب با سایر گیاهان، دارای مزایای بالقوه برای سیستم ایمنی بدن، قلب و کبد است و به عنوان درمانی کمکی برای سرطان به شمار می‌رود.

ثابت شده است این گیاه به بازگردانی و ترمیم پاسخ ایمنی در معرض خطر به دلیل استرس بیش از حد و سمیت ناشی از محیط زیست کمک می‌کند. این گیاه برای کسانی که با کمبودهای سیستم ایمنی مزمن مواجه هستند، بسیار سودمند است.

مصرف این گیاه بیشتر از اکیناسه توصیه شده است که این امر به دلیل توانایی آن در ارائه کمک‌های عمیق‌تر به کسانی است که در معرض خطر مصرف مقادیر زیادی از آنتی بیوتیک ها هستند و به عفونت‌ها حساس شده‌اند.

استراگالوس از طریق کپسول، تنتور و یا به صورت چای مصرف می‌شود. برای کسب بهترین نتایج، این گیاه برای چند هفته تا چند ماه در یک زمان استفاده می‌شود.
 
هو شو وو یا فوتی
فوتی ((Fallopia multiflora به عنوان polymogonum multiflorum نیز شناخته شده است و عمدتاً به این صورت در موتورهای جستجو گر به آن اشاره شده است.

این گیاه در طب سنتی چینی به عنوان تونیک برای کاهش سرعت فرآیند پیری استفاده می‌شود.

فوتی گیاهی‌ترمیم کننده است که برای سیستم عصبی آرام بخش است و همچنین نشان داده شده است که در افزایش رشد مو و کاهش بی خوابی مؤثر است و ممکن است به یادگیری و حافظه کمک کند.
 
قارچ ریشی یا جان افزا
طب سنتی چینی از قارچ ریشی برای “آرام کردن روح” استفاده می‌کند.

ریشی، (به طور تحت اللفظی “قارچ‌های فراطبیعی”) برای بیش از ۲۰۰۰ سال استفاده شده است که شاید قدیمی‌ترین قارچ‌های استفاده شده در پزشکی باشند.

این قارچ‌ها می‌توانند برای کاهش اضطراب، کاهش بی خوابی، کاهش خستگی و کاهش فشار خون مفید باشند.

در عصر مدرن امروز، با استرس و سمیت بی نظیر، از هر زمان دیگری است مهمتر است که بدن خود را از آسیب احتمالی محافظت کنید.

در حالی که رژیم غذایی، ورزش و استراحت، اجزای کلیدی در حفظ سلامت عالی هستند، استفاده از گیاهان تقویت کننده حیاتی ضروری است.

توانایی آنها در افزایش انرژی، پاسخ ایمنی، وضوح ذهنی، میل جنسی و هموستاسیس کلی بدن، این گیاهان را تبدیل به سرمایه گذاری واقعاً ارزشمند در زمان و پول کرده است.

استفاده از این قارچ‌ها ایمن و آسان و بدون عوارض جانبی و موارد منع مصرف مانند داروهای شیمیایی است.

با توجه به ارزش قارچ‌های ریشی، این قارچ‌ها انتخابی آشکار برای هر کسی است که می‌خواهند قدمی فراتر از سلامتی بردارند و زندگی طولانی‌تر داشته باشند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.