ولبوترین، مصارف و عوارض آن

ولبوترین یک داروی ضد افسردگی است که میتواند برای درمان اضطراب در افراد مبتلا به افسردگی نیز استفاده شود.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ولبوترین، مصارف و عوارض آن

موارد مصرف ولبوترین

ولبوترین برای درمان افسردگی استفاده می شود.

همچنین میتواند برای جلوگیری از اختلال عاطفی فصلی (SAD)، مورد استفاده قرار گیرد (نوعی افسردگی که هر سال در همان زمان رخ می دهدبه عنوان مثال، در طول زمستان).

این دارو می تواند خلق و خوی و احساسات خوب شما را بهبود بخشد.

این دارو با بازگرداندن تعادل مواد طبیعی خاص (دوپامین، نوراپی نفرین) در مغز اثر میگذارد.
 

سایر کاربردها ولبوترین

این بخش شامل موارد استفاده این دارو که در برچسب‌های حرفه‌ای تأیید شده برای دارو فهرست نشده‌اند اما ممکن است توسط افراد حرفه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی تجویز شوند، می‌باشد.

از این دارو تنها در صورتی برای بیماری‌هایی که در این بخش ذکر شده استفاده کنید که توسط فردی حرفه‌ای در زمینه مراقبت‌های بهداشتی تجویز شده باشد.

 ولبوترین میتواند برای درمان اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) استفاده شود، و یا با کاهش میل و اثرات ترک نیکوتین، برای کمک به افرادی که در حال ترک سیگار هستند مورد استفاده قرار گیرد.
 

چگونگی مصرف ولبوترین XL

قبل از شروع مصرف و هر زمان که قصد داشتید دوباره آن را مصرف کنید، راهنمای دارو و در صورت وجود، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید.

اگر هرگونه سوالی داشتید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

ولبوترین از طریق دهان همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک و یا دیگر افراد مربوط به حرفه پزشکی، معمولا یک بار در روز در صبح مصرف میشود.

اگر ناراحتی معده دارید این دارو بعد از غذا یا بعد از میان وعده مصرف شود. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است موجب مشکلات خواب (بی خوابی) شود.

برای دریافت بیشترین سود از ولبوترین آن را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک برای فراموش نکردن مصرف دارو، آن را هر روز در زمان معین مصرف کنید.

نوع قرص این دارو را خرد نکنید و نوع کپسول آن را باز نکنید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یک باره آزاد کند، و این مسئله خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد.

همچنین، قرص را تقسیم نکنید مگر اینکه خط تقسیم داشته باشد و دکتر یا داروساز به شما بگوید این کار را انجام دهید.

تمام قرص را بدون خرد کردن و جویدن قورت دهید.

مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی، عملکرد کبد و پاسخ به درمان تعیین میشود.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک شما ممکن است این دارو را با دوز پایین شروع کند و به تدریج آن را افزایش دهد.

میزان مصرف دارو و دفعات مصرف آن را از آنچه تجویز شده است افزایش ندهید. با این کار وضعیت شما سریع تر بهبود نخواهد یافت، و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش خواهد یافت.

مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. دوز شما ممکن است نیاز باشد به تدریج کاهش یابد.

ممکن است ۴ هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما به طور کامل فایده ولبوترین را ببینید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا اگر بدتر شد، پزشک خود را مطلع سازید.
 

عوارض جانبی بوپروپیون

با مصرف این دارو خشکی دهان، گلو درد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، صدای زنگ در گوش، سردرد، کاهش اشتها، کاهش وزن، یبوست، مشکلات خواب، افزایش تعریق، و یا لرزش (ترمور) ممکن است رخ دهند.

اگر هر یک از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

پوسته کپسول خالی ممکن است در مدفوع شما دیده شود. این اثر بی ضرر است زیرا بدن شما قبلا این دارو را جذب کرده است.

در صورتی که پزشک شما استفاده از این محصول را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که وی این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که منافع آن را از خطر عوارض جانبی آن بیشتر در نظر گرفته است.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

ولبوترین میتواند فشار خون را بالا ببرد. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید و اگر نتایج بالا بود پزشک خود را مطلع سازید.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: ضربان قلب سریع / تپش / نامنظم، تغییرات / خلق و خوی روانی (مانند اضطراب، سردرگمی، رفتار / تفکر غیر عادی، از دست دادن حافظه)، کاهش وزن و افزایش وزن غیر معمول، فورا به پزشک اطلاع دهید.

در صورتی که هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی ، از جمله: تشنج، درد / تورم / قرمزی چشم، بزرگتر شدن مردمک، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب، تاری دید) داشتید، مصرف بوپروپیون را متوقف و فورا زیر نظر کمک پزشکی قرار گیرید.

واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، زخم های دردناک در دهان / دور چشم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس شدید، فورا کمک پزشکی دریافت کنید.
 

هشدار

ولبوترین یک داروی ضد افسردگی مورد استفاده برای ترک سیگار و درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی / خلق و خوی است.

داروهای ضد افسردگی می توانند به جلوگیری از افکار /تلاش برای خودکشی و ارائه سایر منافع مهم کمک کنند.

با این حال، تعداد کمی از افرادی که از داروهای ضد افسردگی برای هر نوع بیماری استفاده میکنند (به خصوص افراد جوان تر از ۲۵) ممکن است دچار افسردگی یا بدتر شدن آن، دیگر علائم روانی / خلق و خوی، و یا افکار/تلاش برای خودکشی را تجربه کنند.

بنابراین، صحبت کردن با پزشک در مورد خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی اهمیت بسزایی دارد، حتی اگر درمان برای بیماری روانی / خلق و خوی نباشد.

اگر متوجه افسردگی جدید یا تشدید آن یا دیگر شرایط روانی، تغییرات غیر معمول رفتار (از جمله افکار /تلاش برای خودکشی)، و یا دیگر تغییرات ذهنی / خلق و خوی (از جمله بدتر شدن اضطراب یا اضطراب جدید، حملات هراس، مشکلات خواب، تحریک پذیری، احساسات خشم/خصمانه، اقدامات تکانشی، بی قراری شدید، حرف زدن بسیار سریع) شدید، فورا پزشک خود را مطلع سازید.

به خصوص زمانی که مصرف یک داروی ضد افسردگی جدید را آغاز میکنید و یا زمانی که دوز آن را تغییر میدهید، مراقب این علائم باشید.

اگر از ولبوترین برای ترک سیگار استفاده میکنید و هر یک از این علائم را تجربه کردید مصرف آن را متوقف و فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین، اگر در صورت بروز هر یک از این علائم پس از قطع درمان با  فورا پزشک خود را مطلع سازید.
 

موارد احتیاط

قبل از مصرف ولبوترین ، اگر به این دارو حساسیت دارید یا هر گونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز بگویید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعال باشد، که می توانند واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از ولبوترین، پزشک و یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به ویژه سوابقی همچون: دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، بیماری کبد، استفاده / سوء استفاده از مواد مخدر / الکل، تشنج و یا شرایطی که خطر ابتلا به تشنج را افزایش می دهند ( از جمله صدمه به مغز / سر، تومور مغزی، اختلالات خوردن مانند پرخوری / بی اشتهایی عصبی)، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته).

این دارو در صورتی که به طور ناگهانی استفاده منظم از آرام بخش ها (از جمله بنزودیازپین ها مانند لورازپام)، یا داروهای مورد استفاده برای درمان حملات صرع را متوقف کردید، نباید استفاده شود. انجام این کار ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه شود. بنابراین از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که مطمئن نیستید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید، پرهیز کنید.

قبل از عمل جراحی، دکتر یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) آگاه سازید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه و از دست دادن حافظه حساس تر باشند. سرگیجه می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. از آنجا که مشکلات روحی و روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند افسردگی، اختلال خلقی فصلی، اختلال دو قطبی) می توانند موجب یک بیماری جدی شوند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر نفوذ می کند و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی یک کودک شیرخوار داشته باشد. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید.

بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با ولبوترین تداخل ایجاد کنند عبارتند از
پیموزاید، تاموکسی فن.

مصرف مهار کننده های MAO با این دارو ممکن است موجب تداخل جدی دارویی شود (احتمالا منجر به مرگ).

از مصرف مهار کننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن آبی، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید.

اکثر مهار کننده های MAO نیز باید دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف نشوند. از دکتر خود بخواهید که چه زمانی مصرف این دارو را شروع و یا چه زمانی آن را قطع کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات پزشکی / آزمایشگاهی خاصی (از جمله اسکن مغز برای درمان بیماری پارکینسون، غربالگری ادرار برای آمفتامین) تداخل داشته باشد و احتمال ایجاد نتایج نادرست را در پی دارد. پرسنل آزمایشگاه و پزشکان خود را از مصرف این دارو مطلع سازید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

 ولبوترین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.