لووتیروکسین، مصارف و عوارض آن

لووتیروکسین برای درمان کم کاری غده تیروئید استفاده میشودکه البته نباید برای درمان ناباروری استفاده شود مگر این که ناباروری ناشی از پایین بودن سطح هورمون تیروئید باشد.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لووتیروکسین، مصارف و عوارض آن

موارد مصرف لووتیروکسین

از لووتیروکسین برای درمان کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) استفاده می شود.

این دارو هورمون تیروئید که به طور معمول توسط غده تیروئید تولید میشود، را جایگزین و بیشتر میکند.

سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند به طور طبیعی و یا زمانی که غده تیروئید توسط پرتو درمانی یا داروها آسیب ببیند و یا با عمل جراحی حذف شده باشد، رخ دهد.

داشتن هورمون تیروئید کافی برای حفظ فعالیت ذهنی و جسمی نرمال مهم است. در کودکان، داشتن هورمون تیروئید کافی برای رشد ذهنی و جسمی طبیعی حائز اهمیت است.
 

نحوه مصرف لووتیروکسین

لووتیروکسین از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز با معده خالی، ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از صبحانه مصرف میشود.

این دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما چیزی جز این را دستور داده باشد.

اگر شکل کپسول این دارو را مصرف میکنید، آن را به طور کامل قورت دهید.

از نصف کردن، فشردن یا جویدن آن بپرهیزید. افرادی که نمی توانند کل کپسول را قورت دهند (مانند نوزادان یا خردسالان) باید از شکل قرص این دارو استفاده کنند.

برای نوزادان یا کودکانی که نمی توانند قرص های کامل را قورت دهند، قرص را خرد کنید و آن را در ۱ تا ۲ قاشق چای خوری (۵ تا ۱۰ میلی لیتر) آب مخلوط کنید، و فورا از یک قاشق و یا قطره چکان استفاده کنید.

این مخلوط را از قبل آماده نکنید و یا قرص را در شیرخشک نوزاد مخلوط نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

دوز دارو بر اساس سن، وزن، وضعیت پزشکی و نتایج تست های آزمایشگاهی و پاسخ به درمان شما تعیین می‌شود.

به منظور دستیابی بیشتر به مزایای آن، این دارو را به طور منظم مصرف کنید. برای اینکه مصرف منظم آن را فراموش نکنید، هر روز در همان زمان این دارو را مصرف کنید.

مصرف لووتیروکسین را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. درمان جایگزین هورمون تیروئید معمولا برای ادامه زندگی انجام میشود.

علامت های تجاری مختلفی از لووتیروکسین وجود دارند. بدون اینکه ابتدا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید برند دارو را تغییر ندهید.

برخی داروها (مانند کلستیرامین، کولستیپول، کولسولام، آنتی اسیدها، سوکرالفات، سایمتیکون، آهن، سدیم سولفونات پلی استایرن، مکمل های کلسیم، ارلیستات، سِوِلامر، از جمله این داروها هستند) می توانند میزان هورمون تیروئید که توسط بدن شما جذب میشود را کاهش دهد.

اگر هر یک از این داروها را مصرف میکنید، حداقل ۴ ساعت، مصرف آنها را با این دارو فاصله بیندازید.

علائم سطوح پایین هورمون تیروئید خستگی، درد عضلانی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضربان قلب کند، یا حساسیت به سرما هستند.

اگر وضعیت شما بدتر شد و یا پس از چند هفته از ادامه مصرف این دارو همچنان وضعیت شما ادامه داشت، پزشک خود را مطلع سازید.
 

عوارض جانبی

ریزش مو ممکن است در طول چند ماه اول از درمان رخ دهد. این اثر معمولا موقتی است زیرا بدن شما باید خود را با این دارو هماهنگ کند.

اگر این عارضه همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این خاطر تجویز کرده است که در نظر گرفته است فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است.

بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض بعید، اما جدی از سطح بالای هورمون تیروئید، فورا پزشک خود را مطلع سازید: افزایش تعریق، حساسیت به گرما، تغییرات روانی / خلق و خوی (مانند عصبانیت، نوسانات خلقی)، خستگی، اسهال، لرزش (ترمور)، سردرد ، تنگی نفس.

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر ولی جدی از سطح بالای هورمون تیروئید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع / تپش / نامنظم، تورم دست / مچ پا / پا، تشنج.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل، شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.
 

هشدارها

قبل از مصرف لووتیروکسین، در صورتی که به این دارو حساسیت دارید؛ و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده غیر فعال باشد که می‌توانند موجب واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص از سوابقی همچون: افزایش هورمون های تیروئید (پرکاری تیروئید)، عملکرد نادرست غده آدرنال، بیماری های قلبی (مانند بیماری عروق کرونر، ضربان قلب نامنظم)، فشار خون بالا و دیابت.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

اطلاعات فعلی نشان می دهند که این دارو میتواند در دوران بارداری استفاده شود. اگر باردار هستید پزشک خود را مطلع سازید، چرا که میزان مصرف شما ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

لووتیروکسین به شیر مادر نفود می کند اما بعید است که به نوزاد آسیب برساند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید، و یا دوز آن را تغییر ندهید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از
رقیق کننده های خون (مانند وارفارین)، دیگوکسین، سوکروفریک اکسی هیدروکسید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

لووتیروکسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.