روزهای به یادماندنی

تعدادی از روزهای به یادماندنی که در تاریخ حک شده اند را با هم می خوانیم و به یاد می سپاریم.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزهای به یادماندنی

سیزدهم رجب، میلاد حضرت علی علیه السلام

در تاریخ است شبی در مسجد کوفه، عدّه ای از اصحاب دور حضرت علی علیه السلام جمع بودند. ابولاسود دوئلی آمد. مردم شنیده بودند امروز صبح به عنوان قاضی تعیین شده بود و به شب نکشیده‏ حضرت عزلش کرده بود
.
ابوالاسود نزدیک آمد، گفت: «قاضی یک روزه هم داشتیم؟»! امام علی علیه السلام فرمود: «گزارش دادند تو در برخورد با مردم خشن هستی و تُندخو.»

 
پانزدهم رجب وفات حضرت زینب سلام الله علیها

حضرت زینب کوچک بود که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و با همان زبان کودکانه گفت: « دیشب در خواب دیدم باد سختی وزید که بر اثر آن دنیا در تاریکی فرورفت و من از شدّت آن باد به این سو و آن سو میافتادم تا اینکه به درخت بزرگی پناه بردم؛ ولی باد آن را ریشه کن کرد و من بر زمین افتادم. دوباره به شاخه ی دیگری از آن درخت پناه بردم که آن هم دوام نیاورد. برای سومین مرتبه به شاخه ی دیگری روی آوردم، آن شاخه نیز از شدّت باد درهم شکست. در آن هنگام به دو شاخه ی به هم پیوسته ی دیگر پناه بردم که ناگاه آن دو شاخه نیز شکست و من از خواب بیدار شدم.» پیامبرصلی الله علیه و آله با شنیدن این خواب بسیار گریست و فرمود: «درختی که اولین بار به آن پناه بردی جدّ تو است که به زودی از دنیا میرود و دو شاخه ی بعد مادر و پدر تو هستند که آنها هم از دنیا میروند و آن دو شاخه ی به هم پیوسته، دو برادرت حسن و حسین علیهما السلام هستند که در مصیبت آنان دنیا تاریک میگردد.
 

10 اردیبهشت (روز ملّی خلیج فارس)

دشمنان ایران خواستند نامش را عوض کنند و نامی از خودشان روی آن بگذارند؛ اما تاریخ، این نام را در دل خود حَک کرده است و نام پُرافتخار فارس تا همیشه در کنار خلیج آبی و زیبایش میماند.
 

12 اردیبهشت (شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم)

معلمی شغل و حرفه نیست؛ بلکه ذوق و توانمندی است تا آن جا که خداوند نیز در قرآن از آن به نیکویی یاد کرده است. خداوند در نخستین آیات قرآن می فرماید: «بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید و پروردگارت کریم ترین است؛ همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.)، سوره ی علق، آیه 1-5.

بیست وپنجم رجب شهادت امام موسی کاظم علیه السلام

از تو آموختم مراقب خشمم باشم. خشم مرا به نابودی میکشاند. تو مرا با دشمن درونی ام آشنا کردی. قول میدهم مثل شما کاظم باشم؛ مثل شما خشمم را کنترل کنم.
 

بیست و هفتم رجب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

خدا تو را مبعوث کرد تا مهربانیاش را بر زمین و زمان به کمال برساند. خدا تو را مبعوث کرد تا مهربانیاش را برای همیشه در دلها زنده و جاویدان نگه دارد.

سوم شعبان تولد امام حسین علیه السلام

 خبر ولادتش به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید، به خانه‏ ى حضرت على علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها رفت و  فرمود تا کودک را بیاورد.  او را در پارچه‏ اى سفید پیچیدند و خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بردند، ایشان در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپش اقامه گفت. در روزهاى اول یا هفتمین روز ولادت با سعادتش، جبرئیل به زمین آمد و گفت:

- «اى رسول خدا! این نوزاد را به نام ‏پسر کوچک هارون‏ «شبیر» که به عربى‏«حسین‏» خوانده مى‏شود، نام بگذار.

 
 چهارم شعبان تولد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

برادری را همه از تو آموختند که برادر را تنها نگذاشتی. دستهایت بالی شدند برای پرواز کسانی که خدا را آرزو میکنند.
 

پنجم شعبان تولد امام سجاد علیه السلام

امام سجّاد صحیفه ی کامله ی سجّادیه را به جهان عرضه داشت؛ صحیفه ای که چون آن نیامده و نخواهد آمد؛ صحیفه ای که در ضمن دعا، یک دوره ی معارف اسلامی را آموزش می دهد؛ صحیفه ای که محققان آن را «اُخت القرآن»، «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» نام نهاده اند.
                               

یازدهم شعبان تولّد حضرت علی اکبر علیه السلام

جوانها با نام تو آشنایند و با آن زندگی میکنند. تولّدت تولّد جوانی است، تولّد بودن، تولّد با خدا بودن و جاودانه شدن.

نویسنده: فاطمه بختیاری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.