آثار و نتایج زهد

در مطلب پیش رو به برخی از ثمرات زهد اشاره شده است.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار و نتایج زهد
در اینجا به بیان اجمالی برخی از آثار و نتایج زهد اشاره می کنیم:


1- علم و حکمت

یکی از ثمرات زیبای زهد و پرهیز از دنیا گزینی، اعطای حکمت و دانش از سوی خداوند به زاهد است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در بیاناتش خطاب به ابوذر می فرماید:
یا اباذر، ما زَهَدَ عَبْدٌ فی الدُّنیا الّا انْبَتَ اللَّهُ الْحِکمَةَ فی قَلْبِهِ وَ انْطَقَ بِهِ لِسانَهُ، وَ یبَصِّرُهُ عُیوُبَ الدٌّنیا وَ داءَها وَ دَواءَها، وَ اخْرَجَهُ مِنْها سالِماً الی دارِ السَّلامِ.[1]
اى ابوذر، بنده‏اى در دنیا زهد نورزید، مگر اینکه خداوند حکمت را در دلش رویانید و زبانش را به آن به سخن آورد، و عیب‏هاى دنیا و درد و درمان او را به او نشان داد، و او را سالم و بى‏گناه از دنیا به سوى دار خوشبختى انتقال داد.


2- حلم و صبر

صبر در مقابل ناملایمات، بلاها، فقر، مصائب و نیز صبر در برابر معصیت از برجسته ترین ویژگی های اخلاقی می باشد، واین موهبتی است که به زاهد هبه شده است.
قال زین العابدین علیه السلام: مَنْ زَهَدَ فِی الدُّنْیا هانَتْ عَلَیهِ مَصا ئِبُها وَ لَمْ یکرِهْها.[2]
آنکه در دنیا زهد ورزد، گرفتارى‏ها بر او آسان مى‏شود و هرگز آنها را مکروه نمى‏شمارد.


3- واقع بینی

از آثار مهم زهد برداشته شدن حجاب دل و نگریستن به حقیقت اشیاست. گاهی اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن حضرت عرض می کردند، ما می ترسیم منافق شده باشیم، چون هرگاه نزد شما هستیم و شما ما را به یاد آخرت می اندازید، به دنیا بی رغبت می شویم به طوری که گویا قیامت را با چشم خود می بینیم، ولی وقتی بیرون می رویم و بوی فرزندان و زنان را استشمام می نماییم از آن حال جدا می شویم، حضرت در پاسخ آنان می فرمود: این نفاق نیست این وسوسه شیطان است که شما را به طرف دنیا تشویق می کند و سپس می افزود:
وَ اللَّهِ لَوْ تَدوُموُنَ عَلَی الْحالَةِ الَّتی وَصَفْتُمْ انْفُسَکمْ بِها لصافَحَتْکمُ الْمَلائِکةُ وَ مَشَیتُمْ عَلَی الْماء.[3]
به خدا سوگند اگر به حالتى که توصیف کردید مى‏ماندید، ملائک دست در دست شما مى‏گذاردند و بر آب راه مى‏رفتید.


پی نوشت ها:
[1] بحارالأنوار، ج 77، ص 80.
[2] همان، ج 78، ص 140.
[3] همان، ج 70، ص 56.

منبع: حوزه نت


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.