برای جلب محبت همسرمان چه کنیم؟

در مطلب پیش رو به راه های جلب محبت همسر اشاره شده است.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برای جلب محبت همسرمان چه کنیم؟
برای ایجاد محبّت و توجّه بیشتر زن و شوهر به یکدیگر، راههایی وجود دارد که با توجّه به شرایط گوناگون روحی و اخلاقی افراد، مختلف است و ما به برخی از آنها اشاره می کنیم:


1- برخورد نیکو

در فراز و نشیب زندگی و در محیط کار و خانواده، با گشاده رویی و خوش اخلاقی و برخورد نیکو، می توان محیطی سالم و آکنده از محبّت و صمیمیت به وجود آورد. امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
«بِحُسْنِ الْعِشْرَةِ تَدُومُ الْوُصْلَةُ»[1]
برخورد شایسته، مایه تداوم پیوند است.

برای جلب محبّت همسر باید هر کار معقول و پسندیده ای را انجام داد. به عنوان مثال، از ابتدای ورود به خانه، زن و شوهر با سلام و احوالپرسی و گشاده رویی با یکدیگر برخورد کنند. در بعضی از روایات، رفتار شایسته زن در هنگام ورود شوهر به خانه، از جمله حقوق مرد بر زن شمرده شده است، چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«حَقُّ الرَّجُلِ عَلَی الْمَرْأَةِ. .. انْ تَسْتَقْبِلَهُ عِنْدَ بابِ بَیتِها فَتُرَحِّبَ»[2]
حق مرد بر زن این است که. .. هنگام ورود تا درِ خانه استقبالش کند و به وی خوش آمد گوید.

بدیهی است که چنین برخوردی، محبّت به زن را در قلب شوهر افزایش داده، خستگی کار روزانه را برطرف کرده و زندگی را دلپذیر و جذّاب می سازد.


 2- سپاسگزاری

زن که تمام تلاش خود را وقف زندگی خانوادگی کرده است، سزاوار تقدیر و تشکر از سوی شوهر می باشد. در این صورت، با دلگرمی بیشتر به تلاش خود ادامه داده، لطف و احسان خود را با حرارت زیادتری تقدیم همسر و فرزندانش می کند، ولی اگر زحماتش نادیده گرفته شود، بتدریج شور و نشاطش به دلسردی و پژمردگی تبدیل خواهد شد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:
«مَکتُوبٌ فِی التَّوْراةِ: اشْکرْ مَنْ انْعَمَ عَلَیک وَ انْعِمْ عَلی مَنْ شَکرَک فَانَّهُ لا زَوالَ لِلنَّعْماءِ اذا شُکرَتْ وَ لا بَقاءَ لَها اذا کفِرَتْ. ..»[3]
در تورات نوشته است: سپاسگزاری کن از کسی که به تو احسان کرد و احسان کن به کسی که از تو سپاسگزاری کرد، زیرا نعمتها با سپاسگزاری پایدارند و با ناسپاسی ناپایدار.


3- هدیه دادن

هدیه دادن که نشانگر محبّت و ارادت قلبی افراد نسبت به یکدیگر است، در زندگی مشترک خانوادگی از اهمیت بیشتری برخوردار است و موجب افزایش محبّت زن نسبت به شوهرش می شود و کینه ها و دشمنیها را از بین می برد. از این رو، شایسته است که شوهر به تناسب امکانات خود، هدایای مناسبی تهیه کرده، بویژه در مناسبتهای گوناگون و نیز پس از بازگشت از مسافرت- که بطور معمول همسر در انتظار او نشسته است- به او تقدیم کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
اخلاق خانواده، ج 1، ص: 84
«الْهَدِیةُ تُورِثُ الْمَوَدَّةَ وَ تَجْدِرُ الْاخُوَّةَ وَ تَذْهَبُ الضَّغینَةَ، تَهادُوا تُحابُّوا»[4]
هدیه موجب مودّت و پایداری برادری می شود و کینه ها را از بین می برد، به یکدیگر هدیه دهید تا رشته محبّتتان استوار شود.[5]


 پی نوشت ها:
[1] - همان، ص 220
[2] - مستدرک الوسائل، ج 14، ص 254
[3] - اصول کافى، ج 2، ص 149
[4] - بحارالانوار، ج 77، ص 166
[5] فاخرى، علیرضا، اخلاق خانواده، 2جلد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نمایندگى ولى فقیه، اداره آموزش هاى عقیدتى سیاسى - ایران - تهران، چاپ: 1، 1378 ه.ش.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.