مزایا و معایب تجارت الکترونیکی که باید بدانید

ظهور اینترنت باعث شده است که ادراک بشر بدون پایان به نظر رسد. تجارت الکترونیکی، مطمئناً سودمند است. با این حال، محدودیت‌های آن را نیز باید پذیرفت. در این جا به جوانب مثبت و منفی تجارت الکترونیکی می‌پردازیم.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب تجارت الکترونیکی که باید بدانید
تجارت الکترونیکی یک اصطلاح وسیع الاطراف است که شامل فرایندهای مختلف تجاری است که هدف آنها ادغام فروشندگان یا تجار با مصرف کنندگان و تأمین کنندگان با استفاده از اینترنت است. کل مراحل راه اندازی وب سایت، کمک به مشتریان بالقوه از طریق وب سایت، نشان دادن محصولات موجود به آنها، ارائه تخفیف و کوپن و انجام هر کار ممکن برای جلب رضایت مشتری‌های بالقوه و تبدیل آنها به مشتری واقعی، تحت موضوع تجارت الکترونیکی قرار می‌گیرد.
 
داد و ستد الکترونیکی از طرف دیگر زیرمجموعه تجارت الکترونیکی است و به معاملات آنلاینی اطلاق می‌شود که با اصطلاحات پولی می‌توان در مورد آنها صحبت کرد. به عنوان مثال، پذیرش پرداخت با کارت اعتباری برای محصولاتی که به مصرف کنندگان فروخته می‌شوند یا انجام پرداخت‌هایی برای خرید آنلاین، نمونه‌هایی از داد و ستد الکترونیکی هستند. به عبارت دیگر، داد و ستد الکترونیکی به آخرین مرحله تجارت الکترونیکی اطلاق می‌شود که شامل جمع آوری پرداخت‌ها برای کالاهای فروخته شده توسط شرکت تجاری است.
 

مزایا

حضور جهانی
این بزرگترین مزیت انجام تجارت آنلاین است. بنگاه اقتصادی‌ای که مشغول تجارت الکترونیکی است می‌تواند در سراسر کشور یا در سراسر جهان حضور داشته باشد. IBM از نخستین شرکت‌هایی بود که از اصطلاح تجارت الکترونیکی برای اشاره به خدمات به مشتریان و همکاری با شرکای تجاری در سراسر جهان استفاده کرد. شرکت Dell  نیز تا سال 2007 با فروش رایانه‌های شخصی‌اش در سراسر ایالات متحده فقط از طریق تلفن و اینترنت، تجارت شکوفایی داشت.
 
Amazon.com  داستان موفقیت دیگری است که به افراد کمک می‌کند تا از طریق اشخاص ثالث در سطح بین المللی خرید انجام دهند. از این رو، اگر شرکت‌ها با توجه به اینترنت به دوباره اندیشی در مورد تجارت خود بپردازند، حضور آنها در سراسر جهان تضمین می‌شود.
 
بازاریابی مقرون به صرفه و تبلیغات
استفاده از وب برای بازاریابی محصولات، دستیابی به بازار سراسر دنیا را با قیمت اسمی تضمین می‌کند. تکنیک‌های تبلیغاتی، مانند تبلیغات به ازای هر کلیک، اطمینان می‌دهند که تبلیغ کننده فقط برای تبلیغاتی که در واقع مشاهده می‌شود هزینه پرداخت می‌کند.
 
بازاریابی وابسته - جایی که مشتریان به دلیل تلاش شرکت‌های وابسته، که به نوبه خود برای موفقیت در تلاش‌هایشان پول دریافت می‌کنند، به پورتال تجاری هدایت می‌شوند - به دلیل تجارت الکترونیکی ظهور پیدا کرده است. بازاریابی وابسته هم به مشاغل و هم به شرکتهای مادر کمک کرده است. شرکت‌ها موفق شده‌اند از مزایای استراتژی‌های تبلیغاتی آنلاین مقرون به صرفه استفاده کنند.
 
توسعه یک استراتژی رقابتی
شرکت‌ها برای اطمینان از داشتن مزیت رقابتی باید استراتژی رقابتی داشته باشند. بدون داشتن یک استراتژی مؤثر، آنها حفظ مزیت و کسب سود را غیرممکن خواهند یافت. استراتژی‌ای که بنگاه‌ها می‌توانند دنبال کنند، می‌تواند یک استراتژی هزینه یا یک استراتژی تمایز باشد.
 
به عنوان مثال، تا سال 2007، شرکتDell  فقط از طریق اینترنت و تلفن، رایانه می‌فروخت. این شرکت با فروش رایانه‌های خود به صورت آنلاین و سفارشی کردن لپ تاپ‌های خود متناسب با نیاز مشتری، استراتژی تمایز را اتخاذ کرد. بنابراین، تجارت الکترونیکی منجر به این شد که شرکت Dell موفق شود با استفاده از استراتژی تمایز، بخش فربهی از بازار را به خود جلب کند.
 
خدمات بهتر مشتری
تجارت الکترونیکی منجر به بهبود خدمات مشتری شده است. بسیاری اوقات، در بازدید از وب سایت، از مشتری در یک پنجره چت پاپ آپ استقبال می‌شود. خدمات مشتری در دسترس ممکن است به ترغیب مشتری به کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول یا خدمات کمک کند. علاوه بر این، پرداخت‌ها می‌توانند بصورت آنلاین انجام شوند و محصولات بدون آن که مشتری مجبور به ترک خانه شود، می‌تواند به مشتری ارسال شود.
 
کم کردن هزینه انجام معامله
ماهیت تجارت آنلاین به گونه‌ای است که، هزینه‌ها برای انجام یک معامله صاف و سالم است، و دلال و واسطه انسانی وجود ندارد. برای تسهیل معاملات بدون استرس، وب سایت‌ها به اندازه کافی هدایتگر هستند. زبانه‌های آموزشی ساده و موجز، به طور کلی، خریدار بالقوه را از هر نوع مخمصه‌ای نجات می‌دهد.
 
حالت پرداخت از پیش تعیین شده است و نوید امنیت را به مشتری می‌دهد. تمام آنچه شما به عنوان صاحب شغل آنلاین خود باید انجام دهید، بارگیری سفارش انجام شده و ارسال آن است. این نیز تلاش می‌طلبد. با این حال، رنج آن بسیار کمتر از یک پروفایل تجاری ملموس است.
 
هزینه‌های سرباری کاهش می‌یابد
تجارت الکترونیکی، اساساً، مستقل از هزینه‌هایی است که به دلیل داشتن یک تجارت فیزیکی به وجود می‌آید. قبض‌های آب و برق و سایر هزینه‌ها برای تعدیل، قابل مدیریت هستند. شما همچنین هزینه‌های متحمل شده برای استخدام پرسنل و حفظ آنها با انگیزه‌های رقابتی را همراه با امکانات و تسهیلات فراوان مورد نیاز، کاهش می‌دهید. اجرای یک تجارت الکترونیکی بسیار راحت است زیرا مالک نیازی به اجاره جای دیگری برای انجام تجارت ندارد.
 

معایب

محدودیت‌های بخشی
اصلی‌ترین نقطه ضعف تجارت الکترونیکی عدم رشد برخی از بخش‌ها به دلیل محدودیت محصول یا بخش است. بخش غذایی از نظر رشد فروش و متعاقباً درآمدهای حاصل از آن به خاطر چند دلیل عملی، مانند این که محصولات غذایی کالاهای قابل فساد شدنی هستند، فایده‌ای در بر نداشته است. داد و ستد الکترونیکی به آخرین مرحله تجارت الکترونیکی اطلاق می‌شود که شامل جمع آوری پرداخت‌ها برای کالاهای فروخته شده توسط شرکت تجاری است. مصرف کنندگان به دنبال کالاهای غذایی در اینترنت نیستند، زیرا آنها ترجیح می‌دهند برای خرید این نوع از کالاهای مورد نیاز خود، در هنگام نیاز به سوپر مارکت مراجعه کنند.
 
راه حل‌های پر هزینه تجارت الکترونیکی برای بهینه سازی
برای بازتعریف خطوط محصول به منظور فروش آنلاین، منابع قابل توجهی لازم است. به روزرسانی سیستم‌های رایانه‌ای، آموزش پرسنل و به روزرسانی وب سایت‌ها به منابع قابل توجهی نیاز دارد. علاوه بر این، مدیریت داده‌های الکترونیکی (EDM) و برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) لازم برای اطمینان از بهینه سازی فرآیندهای تجاری داخلی، ممکن است توسط برخی از شرکت‌ها به عنوان یکی از معایب آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
امنیت داده‌ها
برای انجام معاملات آنلاین، وب سایت‌ها آدرس ایمیل شما و سایر اطلاعات تماس را درخواست می‌کنند. با توجه به ارائه جزئیات شخصی، مشتریان ترمز می‌کنند. علاوه بر این‌، سایت‌های خاص دارای ساختار عملیاتی پیچیده هستند. به برکت وجود آنها، هکرها شغلی دارند! آنها با حساب‌های کاربری افراد کار می‌کنند، در پرونده های مهم ورود می‌کنند، و داده‌ها را خراب می‌کنند. مطمئناً این را نمی‌توان فقط هک اخلاقی نامید! ویروس‌ها در هر ثانیه به پایگاه‌های داده آسیب می‌رسانند و گاهی اوقات پیامدهای فاجعه آمیزی نیز به بار می‌آورند.
 
منبع: Aparna Iyer


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.