گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین انواع گردشگری می باشد که در این بخش از گردشگری، توریست ها برای دور ماندن از زندگی شهری به مدت مشخصی می توانند از روستاهای کشورهای خود و کشورهای مختلف بازدید داشته باشد. از مهمترین مقاصد گردشگری کشاورزی می توان به روستای کندوان اشاره کرد.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی

آیا شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گردشگری کشاورزی هستید؟ آیا می دانید که بهترین مقاصد جهان برای گردشگری کشاورزی کدام است؟

گردشگری کشاورزی زیر مجموعه گردشگری روستایی می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر کشورهای جهان واقع شده است.

زندگی مدرنیته و شلوغی شهرهای کلان سبب شده است تا بسیاری از گردشگران برای تمدد اعصاب و روان خود به سمت گردشگری کشاورزی روی بیاورند.

گردشگری کشاورزی از دو کلمه agri- tourism تشکیل شده است که در این نوع از گردشگری، علاقه مندان با سفر خود به یک منطقه ی گردشگری می توانند در یک مزرعه زندگی بسیار ابتدایی و ساده ای را تجربه کنند و از نزدیک شاهد مزارع آناناس، کندوهای زنبور عسل، دوشیدن شیر از گاو و تهیه محصولات لبنی از شیر باشند. توجه داشته باشید که میزان علاقه مندی به گردشگری کشاورزی در میان گردشگران کشورهای توسعه یافته و بسیار پیشرفته بسیار بیشتر از دیگر گردشگران می باشد به شکل دیگر هر چقدر زندگی افراد از زندگی روستایی دورتر باشد، علاقه مندی های آنها برای گردشگری کشاورزی نیز بیشتر می باشد. به همین جهت بایستی مسئولان مربوط برنامه ریزی ها و استراتژیک های بسیار هدفمندی را در خصوص توسعه گردشگری کشاورزی داشته باشند تا بتوانند بدون آسیب رساندن به زندگی مردم محلی روستایی، بتوانند نیازهای گردشگران علاقه مند به این حوزه را نیز برطرف کنند.

 در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد بهترین مقاصد گردشگری کشاورزی جهان و عوامل تاثیرگذار در گردشگری کشاورزی توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.
 

گردشگری کشاورزی

بهترین مقاصد گردشگری کشاورزی جهان

گردشگرانی که در گروه گردشگری کشاورزی قرار می گیرند نه تنها می توانند از این طریق به آرامش مورد نظر خود دست پیدا کنند بلکه می توانند در طول سفر خود نیز به یادگیری بسیاری از فعالیت ها پرداخته و از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی نیز آشنا شده و اطلاعات بسیار جالبی را از حقایق زندگی های مختلف به دست بیاورند. از مهمترین و بی نظیرترین مقاصد گردشگری کشاورزی در جهان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-تایوان: کشور تایوان با مزارع کشاورزی مختص گردشگران توانسته است رشد و توسعه چشمگیری را در گردشگری کشاورزی داشته باشد و سالانه هزاران گردشگر به این منظور از این کشور بازدید می کنند.

- توسکانی: کلبه های گردشگری به سبک ایتالیایی کشور توسکانی از شهرت جهانی برخوردار است و این کشور یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشاورزی در دنیا بوده که گردشگران می توانند با سفر به این کشور با شیوه پخت غذاهای محلی از نزدیک شنا شده و به کشت و برداشت محصولات ارگانیک بپردازند.

- کالیفرنیا: کالیفرنیا با داشتن مزارع بسیار سرسبز و بی نظیر خود می تواند بهترین و به یادماندنی ترین لحظات را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. بسیاری از روستاهای این ایالت تمام امکانات و خدمات لازم برای استقبال از گردشگری کشاورزی را دارند و مسئولان گردشگری این کشور توانسته اند با اجرای استراتژی های بسیار هدفمند خود توجه بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان به سوی خود جذب کنند. نحوه ی گذراندن معیشت و استفاده از ابزارهای کشاورزی به شکل کامل به گردشگران علاقه مند آموزش داده می شود.

-هاوایی: از دیگر مقاصد پرطرفدار در گردشگری کشاورزی می باشد که انجمن گردشگری هاوایی با در نظر گرفتن آموزش های بسیار متنوع برای گردشگران، توانسته است این شاخه توریسم را توسعه دهد. بازدید از مزارع قهوه و زندگی در میان مردم بومی روستاهای این کشور میتوانید بهترین تجربه را از گردشگری کشاورزی برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

- فیلیپین: یکی دیگر از مهمترین و مشهورترین مقاصد گردشگری کشاورزی جهان، جزایر و روستاهای بسیار متنوع در آنها می باشد که گردشگران با سفر به این مناطق می توانند درختان آناناس و مزارع ارکیده را از نزدیک تماشا کرده و با عجیب و غریب ترین میوه های این منطقه آشنا شوند. امروزه از سراسر کشورهای جهان تورهای بسیار مختلفی به سوی کشور فیلیپین در حال برگزاری می باشد.


 گردشگری کشاورزی در ایران

توجه داشته باشید که اهمیت گردشگری کشاورزی در کشور خودمان نیز بسیار بالا بوده و امروزه بسیاری از گردشگران را می توانید در جای جای کشورمان مشاهده کنید که به منظور آشنایی نزدیک با زندگی روستایی و کسب تجربیات بسیار فراوان از این نوع زندگی، به دنبال سفر و بازدید از روستاهای مختلف هستند. البته مهمان نوازی مردم بومی روستاها نیز توانسته است تاثیر بسیار زیادی را در جلب توجه این نوع از گردشگران داشته باشد. ایران با داشتن شرایط آب و هوایی بسیار مساعد در بسیاری از مناطق خود، بهترین و بی نظیرترین فرصت را برای گردشگران ارائه می دهد تا به گردشگری کشاورزی پرداخته و مدتی را به دور از زندگی شهری و شلوغی سپری کنند. از مهمترین و مشهورترین روستاهایی که فرصت گردشگری کشاورزی را می توان در آنها مشاهده کرد می توان به روستای کندوان، ابیانه، ماسوله و شاندیز مشهد اشاره کرد. این روستاها با داشتن بافت بسیار مناسب بهترین پتانسیل را برای توسعه و رشد گردشگری کشاورزی دارند و امروزه نیز تبلیغات بسیار زیادی برای بازدید از این مناطق در حال اجرا می باشد. شما نیز میتوانید برای گذراندن بهترین و بی نظیرترین لحظات یکی از این مقاصد گردشگری کشاورزی را انتخاب کرده و اقدام به سفر داشته باشید.
 

گردشگری کشاورزی

 عوامل تاثیر گذار در گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی یکی از جدیدترین انواع گردشگری به شمار می آید که با این حال توانسته است پیشرفت بسیار زیادی را داشته باشد. بسیاری از کارآفرینان نیز از این فرصت به دست آمده بهترین استفاده را به نفع خود برده اند و با مهیا کردن شرایط اقامتی گردشگران علاقه مندان در روستا، توانسته اند سود بسیار خوبی را به دست بیاورند. توجه داشته باشید که عوامل بسیار زیادی می تواند در گردشگری کشاورزی موثر باشد که از مهمترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:
-علاقه مندی گردشگران به زندگی بسیار ساده و به دور از تکنولوژی
-مهمان نوازی و خونگرمی مردم محلی
- قابلیت های مختلف در مناطق روستایی
-شرایط آب و هوایی
- زیرساخت ها و بستر مناسب
-فرهنگ سازی در میان مردم بومی روستاها برای استقبال از گردشگران

هر کدام از این عوامل می توانید تاثیرات مثبت زیادی را بر روی گردشگری کشاورزی ایفا کند که در این میان یکی از مهمترین مسئولیت های مسئولان صنعت گردشگری ایجاد فرهنگ سازی مناسب و مهیا کردن زیر ساخت های بسیار مختلف می باشد که از مهمترین این زیرساخت ها می توان به آسفالت نمودن جاده های بسیاری از روستاهای دور افتاده اشاره کرد. در سراسر جهان سرمایه گذاری های بسیار زیادی را برای گردشگری کشاورزی انجام می دهند تا از این طریق بتوانند به نیاز بسیار مهم گردشگران پاسخ مناسبی را ارائه داده و این بخش از گردشگری را توسعه دهند. 

منبع: www.farmflavor.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما