بوم گردی ساحلی

بوم گردی ساحلی یکی از مهمترین جنبه های بوم گردی می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران و توریست ها واقع شده است. بوم گردی ساحلی در کشور ایران نیز توانسته است رشد فراوانی را داشته باشد توجه گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب نماید.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
بوم گردی ساحلی

بوم گردی ساحلی

آیا شما به دنبال بازدید از سواحل بسیار بکر و بی نظیر ایران و جهان هستید؟ آیا می دانید که بوم گردی ساحلی یکی از مهمترین جنبه های اکوتوریسم به شمار می آید؟ از شما دعوت می شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات بسیار جالبی را از این طریق به دست بیاورید.

بوم گردی یکی از جنبه های بسیار مهم در صنعت گردشگری به شمار می آید که امروزه بسیاری از گردشگران و توریست ها علاقه مندی زیادی را به این موضوع نشان می دهند به طوری که بوم گردی توانسته است اهداف بسیار مهم و حیاتی را در جهان دنبال نموده و یکی از مهمترین عامل برای توسعه پایدار به شمار بیاید. بوم گردی یا اکوتوریسم را می توان به انواع بسیار مختلفی از جمله زیر تقسیم بندی نمود:
-بوم گردی جنگلی
-بوم گردی بیابان
-بوم گردی ساحلی
-بوم گردی روستایی

هر کدام از این موارد علاقه مندان به خصوص خود را دارد که بی شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین آنها بوم گردی ساحلی می باشد. توجه داشته باشید که بسیاری از کارآفرینان نیز به خوبی از این موقعیت به وجود آمده نهایت استفاده را دارند به طوری که با تاسیس انواع اقامتگاه های مختلف در بخش ها ساحلی کشور توانسته اند توجه بسیار از گردشگران و توریست ها را به سوی خود جذب کنند.

در ادامه مقاله نیز سعی بر آن داریم تا در مورد رشد بوم گردی ساحلی و بوم گردی ساحلی در ایران توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.
 

بوم گردی ساحلی

رشد بوم گردی ساحلی

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، یکی از مهمترین بخش های اکوتوریسم، بوم گردی ساحلی می باشد که در این جنبه از گردشگری، گردشگران و توریست ها می خواهد از مناطق و سواحل دست نخورده و بکر بازدید داشته باشند و با توجه به تمام اهداف بوم گردی یک سفر بسیار هیجان انگیز و منحصر به فردی را تجربه کنند. توجه داشته باشید که امروزه بسیاری از سواحل در کشور ما و همچنین در کل جهان دچار تخریب و آسیب های بسیار زیادی واقع شده اند که همین امر نیز سبب شده است تا شاهد از بین رفتن صد ها گونه گیاهی و جانوری در بسیاری از مناطق جهان باشیم به همین جهت، مسئولان اجرای بوم گردی سعی بر آن دارند تا علاوه بر استفاده بهینه از سواحل جهان، گام های بزرگی را نیز در جهت حفظ و نگهداری آنها بردارند. در سال های اخیر شاهد رشد بوم گردی ساحلی در بسیاری از کشورهای جهان هستیم که بی شک اگر مسئولان مربوط به صنعت گردشگری نتوانند پیشگیری های لازم را انجام دهند بی شک در کوتاه ترین زمان ممکن تمام سواحل جهان با خطر از بین رفتن مواجه خواهند بود. شما می توانید نمونه های مختلف از سواحل تخریب شده را در شهرهای شمالی و جنوبی کشور ما مشاهده نمایید.


بوم گردی ساحلی در ایران

بوم گردی ساحلی هدف خود را مبنی بر حفاظت از محیط زیست و سواحل نهاده است به این شکل که گردشگران و توریست ها بدون رساندن کوچکترین آسیب به دریا و ساحل آن بتوانند از زیبایی های بهره مند شوند. در کشور ما نیز تبلیغات و فرهنگ سازی های بسیار زیادی در حوزه بوم گردی ساحلی صورت گرفته است به طوری که همین فرهنگ سازی ها سبب شده است تا بسیاری از گردشگران و توریست ها علاقه مندی زیادی را برای شرکت در بوم گردی ساحلی از خود نشان دهند. امروزه شما می توانید اقامتگاه های بوم گردی ساحلی بسیار زیادی را در شهرهای بندری مشاهده کنید که در بسیاری از روزهای سال مملو از گردشگران داخلی و خارجی می باشند. مدیریت برنامه ریزی بوم گردی ساحلی نیز سعی بر آن دارد تا با پیاده کردن استراتژی های بسیار صحیح و به جای خود توجه گردشگران را از سراسر کشور و جهان به سوی سواحل بکر و دست نخورده جذب کرده و از پتانسیل های موجود نهایت بهره مندی را داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل دیگر که می تواند آُسیب جدی را به سواحل وارد کند ساخت و سازهای بی رویه می باشد که سازمان شهرسازی و شهرداری بایستی به این موارد رسیدگی کامل را داشته باشند.
 

بوم گردی ساحلی

بوم گردی ساحلی در جهان

بوم گردی ساحلی در سایر کشورهای جهان نیز به سرعت در حال رشد میباشد به طوری که امروزه شاهد برگزاری انواع تورهای بوم گردی ساحلی در تمام کشورهای جهان هستیم. از مهمترین و دنج ترین سواحل جهان که بهترین گزینه برای بوم گردی ساحلی به شمار می آیند می توان به موارد زیر اشاره داشت:
-خلیج اسماگلرز در کشور یونان
-جزیره فوکوک در کشور ویتنام
-جزیره لردهاوو در استرالیا
-ساحل بومن در فلوریدا
-ساحل همپستید در دومینیکا
-ساحل هال بکس در کشور مکزیک
- پاتر نوستر در آفریقای جنوبی

همانطور که ملاحظه می فرمایید، با وجود بکرترین و دست نخورده ترین سواحل در کشورهای مختلف جهان، رشد و توسعه بوم گردی ساحلی نیز امری بسیار مشهودی می باشد و گردشگران بسیار زیادی علاقه مند به شرکت در بوم گردی ساحلی هستند تا از این طریق بتوانند مناطق کشف نشده در کشورهای جهان را پیدا کرده و از آنها بازدید لازم را داشته باشند. بوم گردی ساحلی می توانید سهم بسیار زیادی را در رشد و توسعه اقتصاد محلی نیز داشته باشد و بهترین اشتغال زایی ها را برای منطقه به وجود بیاورد که البته این امر نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت و اجرای آن بستگی دارد.


 پرطرفدارترین بوم گردی ساحلی ایران

همان طور که در بخش های قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، کشور ایران می خواهد به یکی از پیشرو ترین کشورهای در زمینه بوم گردی ساحلی تبدیل شود و برای این منظور نیز گام های بسیار موثری را برداشته است. کشور ما از سمت شمال و جنوب با دریاهای مختلفی هم مرز بوده و اگر بتواند به شکل درست برنامه ریزی و اجرا داشته باشد قطعا خواهد توانست در کوتاه ترین زمان ممکن رشد خوبی را در بوم گردی ساحلی تجربه نماید. از مهمترین و پر طرفدارترین بوم گردی ساحلی می توان به اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم اشاره کرد که این اقامتگاه بوم گردی ساحلی در 55 کیلومتری مرکز جزیره قشم تاسیس شده است و از سال 1396 نیز به شکل کامل مورد بهره برداری واقع شد. تمام امکانات خدماتی و رفاه برای گردشگران بوم گردی ساحلی در این مکان فراهم و تعبیه شده است.

توجه داشته باشید که خون گرمی مردم قشم و طراحی بسیار حرفه ای اقامتگاه ها در این مکان توانسته است علاوه بر جلب توجه گردشگران بوم گردی ساحلی ایران، گردشگران خارجی را نیز به سوی خود جذب نماید. بسیاری از گردشگرانی که از این اقامتگاه های بوم گردی ساحلی فردیس قشم بازدید می کنند، می توانند از زیبایی های دریا و ساحل بهره مند شده و لحظات بسیار آرام و دنجی را در این مکان سپری نمایند.

منبع: www.coastalwiki.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.