اکوتوریسم پرنده نگری

اکوتوریسم پرنده نگری یکی از مهمترین و پرطرفدارترین اشکال اکوتوریسم می باشد که امروزه در کل جهان و حتی کشور ما نیز مور توجه واقع شده است. از مهمترین مناطق برای اکوتوریسم پرنده نگری می توان به تالاب انزلی ، تالاب فریدون کنار و دریاچه ارومیه اشاره داشت.
پنجشنبه، 18 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
اکوتوریسم پرنده نگری
آیا شما نیز به دنبال شرکت در فعالیت های اکوتوریسم پرنده نگری هستید؟ آیا می دانید که کشور ما یکی از پیشروترین کشورها در زمینه اکوتوریسم پرنده نگری می باشد؟ از شما دعوت می شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات جالبی را در این خصوص به دست بیاورید.

اکوتوریسم یکی از بهترین و پرطرفدارترین قسمت های صنعت گردشگری به شمار می آید که با داشتن اهداف بسیار جالب توانسته است در کل جهان از پیشرفت بسیاری خوبی برخوردار باشد. امروزه می توانید انواع بسیار مختلفی از اکوتوریسم را در کل جهان مشاهده کنید که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-اکوتوریسم پرنده نگری
-اکوتوریسم جنگل
-اکوتوریسم اقلیمی
-اکوتوریسم ساحلی
-اکوتوریسم کوهستان

توجه داشته باشید که با گذشت سال ها بر تعداد و انواع اکوتوریسم افزوده می شود که بی شک این امر کاملا به علاقه و نیازهای گردشگران و توریست ها بستگی دارد. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد اهداف اکوتوریسم پرنده نگری، اکوتوریسم پرنده نگری در ایران و وسایل مورد نیاز در آن توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.


اکوتوریسم پرنده نگری

توجه داشته باشید که پرنده نگری نیازی به تخصص بسیار زیادی ندارد بلکه هر گردشگری می تواند با توجه به علاقه خود می تواند در این فعالیت شرکت کرده و به یکی از بهترین و بی نظیرترین افراد در گروه اکوتوریسم پرنده نگری تبدیل شود. پرنده نگری یکی از بهترین و سرگرمی کننده ترین تفریحاتی می باشد که آرامش بسیار خاص را به گردشگران و توریست ها به ارمغان می آورد. امروزه بسیاری از روانشناسان برای درمان بسیاری از بیماران خود، پرنده نگری را پیشنهاد می کنند که می تواند نه تنها اهداف اکوتوریسم پرنده نگری را دنبال کند بلکه می توانید مزیت های بسیار زیادی را نیز برای گردشگران و توریست ها به ارمغان بیاورد. امروزه طرفداران پرنده نگری به اندازه طرفداری فوتبال بوده و بسیاری از افراد علاقه مندی زیادی را برای این تفریح و فعالیت از خود نشان می دهند.

امروزه در سراسر جهان تورهای بسیار مختلفی در جهت برگزاری فعالیت اکوتوریسم پرنده نگری انجام می شود که هر کدام از این تورها سعی بر آن دارند تا ناشناخته ترین و زیباترین پرندگان را برای گردشگران و توریست ها به نمایش بگذارند و آنها را با دنیای بسیار متفاوتی از طبیعت زیبا آشنا کنند.
 

اکوتوریسم پرنده نگری

اکوتوریسم پرنده نگری در ایران

اکوتوریسم پرنده نگری در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی را در ایران داشته است به طوری که نه تنها گردشگران داخلی، بلکه گردشگران خارجی نیز به دنبال اکوتوریسم پرنده نگری در کشور ما می باشند. ایران یکی از بهترین بستر ها و فرصت ها را برای این انواع اکوتوریسم را دارد که از مهمترین این مناطق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-مرداب انزلی
- آبیک قزوین
-پارک شهر تهران
-تالاب میقان
-تالاب فریدون کنار
-تالاب زریبار در مریوان
-شبه جزیره میانکاله

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای اکوتوریسم پرنده نگری بسته به نوع پرنده و زمان تخم گذاری آن بسیار متفاوت می باشد و گردشگران و توریست های علاقه مند می توانند با توجه به شرایط اقلیمی بسیاری از مناطق کشورمان، یکی از مناطق مذکور در فوق را برای این منظور انتخاب کنند. توجه داشته باشید که در گروه های اکوتوریسم پرنده نگری علاوه بر افراد آماتور، می توان افراد بسیار متخصصی را نیز مشاهده نمود که بی شک گردشگران می توانند از تجربیات این افراد متخصص نهایت استفاده را داشته باشند و بهترین لحظات را در این فعالیت سپری کنند. توجه داشته باشید که شرکت کردن در یکی از تورهای اکوتوریسم پرنده نگری می تواند شما را از نزدیک با محیط های زیست بسیار مختلفی آشنا نموده و از این طریق به راحتی اهداف اکوتوریسم را درک نمایند.


وسایل مورد نیاز برای اکوتوریسم پرنده نگری

شرکت در فعالیت اکوتوریسم پرنده نگری یکی از مهمترین و جالب ترین موضوعاتی می باشد که در چند سال اخیر فکر بسیاری از گردشگران و توریست ها را به سوی خود جذب کرده است. اگر شما نیز قصد دارید تا در فعالیت اکوتوریسم پرنده نگری شرکت نمایید می توانید با به همراه داشتن وسایل مورد نیاز یکی از بهترین و هیجان انگیزترین لحظات را سپری کنید. از مهمترین و اساسی ترین وسایل مورد نیاز برای شرکت در اکوتوریسم پرنده نگری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-دوربین عکاسی: عکاسی و به ثبت رساندن تصاویر بسیار زیبا و ی نظیر از تمام مناظر مورد مشاهده می تواند یکی از بهترین و جذاب ترین فعالیت های در هنگام اکوتوریسم پرنده نگری باشد به همین جهت توصیه می شو که حتما در هنگام بازدید از پرندگان یک دوربین حرفه ای بسیار خوبی را داشته باشید تا بتوانید به شکار لحظه ها بپردازید.

-کتاب راهنمای پرندگان: اگر شما نیز قصد دارید تا در فعالیت اکوتوریسم پرنده نگری شرکت کنید می توانید قبل از سفر خود یکی از معتبرترین کتاب راهنمای پرندگان را تهیه و خریداری کرده و اطلاعات بسیار کاملی را در مورد پرنده گان به دست بیاورید. در این صورت می توانید به راحتی و با آگاهی بیشتر به تماشای آنها پرداخته و از این تفریح نهایت لذت را داشته باشید.

-دفترچه ثبت مشاهده ها: گردشگران می توانند با به همراه داشتن این مورد هر آنچه را که دیده اند را به ثبت برسانند و بتوانند دست اول ترین اطلاعات را در مورد نحوه زندگی و پرواز این پرندگان به دست بیاورند.


کدهای رفتاری در اکوتوریسم پرنده نگری

از مهمترین کدهای رفتاری در اکوتوریسم پرنده نگری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-رنگ لباس های خود را با رنگ طبیعت انتخاب کنید تا استتار بسیار خوبی را در مقابل پرندگان داشته باشید.

-به هیچ عنوان مزاحمت هایی را برای پرندگان به وجود نیاورید چرا که در این صورت با حمله آنها مواجه خواهید شد.

-به هیچ عنوان سعی نداشته باشید که به پرنده ها غذا دهید چرا که شما از نوع رفتارهای این موجودات خبر و اطلاع ندارید و ممکن است آسیب های مختلفی را ببینید.
 

اکوتوریسم پرنده نگری

اهداف اکوتوریسم پرنده نگری

از مهمترین و بارزترین اهداف اکوتوریسم پرنده نگری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-توسعه پایدار
-حفظ منابع طبیعی
-رسیدن به آرامش بسیار نسبی
-مشاهده زندگی موجودات زنده از نزدیک
-پی بردن به تاثیر وجود این موجودات در جهان
-کمک به حفظ نسل های این موجودات

توجه داشته باشید که اگر شما نیز به دنبال شرکت در فعالیت های اکوتوریسم پرنده نگری هستید بایستی به تمام این موارد نهایت دقت را داشته باشید و سعی کنید که گام های بسیار موفقی را در زمینه رسیدن به این اهداف بردارید و نهایت لذت را از این تفریح داشته باشید. 

منبع: ceur-ws.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.