خوردن خربزه در بارداری مفید است؟

خربزه در گرمای تابستان میتواند عطش خانم باردار را برطرف کند. اما بسیاری از خانمها نمیدانند در بارداری چقدر باید خربزه بخورند. این میوه شیرین مقدار زیادی مواد مغذی دارد. براساس مطالعات مختلف زنان باردار باید دو فنجان در روز میوه مصرف کنند.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوردن خربزه در بارداری مفید است؟

آیا میتوان در بارداری خربزه مصرف کرد

بله. میتوان این میوه را مصرف کرد اما باید در حد متعادل باشد. مصرف خربزه در بارداری بسیار مفید است. با توجه به کالری و ارزش غذایی بالایی که خربزه دارد، این میوه برای زنان باردار بسیار مفید است. این میوه میتواند در رشد جنین نیز بسیار کمک کند. با این حال اگر پزشکتان شما را از خوردن خربزه منع کند نباید تعجب کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. بهتر است پوشش بیرونی و پوست خربزه را برش بزنید و آن را قطعات کوچک تقسیم کرده و فقط پالپ داخل آن را مصرف کنید.


میزان مواد مغذی موجود در خربزه

خربزه حاوی اجزای حیاتی برای رشد جنین است. 100 گرم خربزه میتواند مواد مغذی زیر را برای شما فراهم کند:
انرژی: 34 کیلوکالری
کربوهیدرات: 8.6 میلی‌گرم
پروتئین: 0.84 میلی‌گرم
چربی: 0.19 میلی‌گرم
شکر: 7.86 میلی‌گرم
فیبر غذایی: 0.9 میلی‌گرم
تیامین (ویتامین B1): 0.017 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (ویتامین B2):0.026 میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین B3): 0.734 میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک (ویتامین B5): 0.105 میلی‌گرم
پیریدوکسین (ویتامین B6):0.072 میلی‌گرم
فولات: 21 میکروگرمم
کولین: 7.6 میلی‌گرم
ویتامین A: 3382 واحد بین المللی
ویتامین E: 0.05 میلی‌گرم
ویتامین C: 36.7 میلی‌گرم
پتاسیم:267 میلی‌گرم
سدیم: 1 میلی‌گرم
کلسیم: 9 میلی‌گرم
آهن: 0.21 میلی‌گرم
روی: 0.18 میلی‌گرم
منیزیوم: 12 میلی‌گرم
منگنز: 0.041 میلی‌گرم


مزایای مصرف خربزه در بارداری

ارزش تغذیه ای خربزه بسیار زیاد است. این میوه مایعاتو الکترولیتهای داخل بدن و همچنین حرارت آن را کنترل میکند. از جمله مزایای خربزه در بارداری عبارت است از:
افزایش رشد شناختی جنین
ویتامین A برای رشد شناختی جنین و پیشگیری از هرگونه اختلال مادرزادی حیاتی است. این ویتامین به رشد قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، چشم و استخوان جنین کمک زیادی میکند. خربزه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A است. این میوه غنی از اسید فولیک بوده که میتواند از نقص لوله عصبی جلوگیری کند.

کمک به تشکیل استخوانها و دندانها
محتوای کلسیم موجود در خربزه در شکل دادن به ساختار سالم استخوانی و دندانی در جنین کمک می‌کند. کلسیم در دوران بارداری برای مادر و جنین حیاتی است.

پیشگیری از کم خونی دوران بارداری
مقدار آهن موجود در خربزه در تولید هموگلوبین سالم بسیار موثر است. مقدار کافی گلبولهای قرمز خون میتواند مانع از کم خونی خانم باردار شود. همچنین جریان خون به داخل رحم با تولید اکسیژن کافی میتواند برای جنین مفید باشد.

خاصیت ضد انعقادی خربزه
خربزه حاوی مواد ضد انعقادی است که از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند. این لخته ها خطر انسداد رگهای خونی، نارسایی کلیه و سکته قلبی را در مادران کاهش میدهد.

خربزه علیه عفونت
ویتامین C به شما کمک میکند تا در برابر عفونتهای مضر مزاحم در دوران بارداری ایمن بمانید. این ویتامین برای رشد جنین نیز ضروری است. مصرف آب خربزه ویتامین C را در بدن تجدید می‌کند.

درمان یبوست
مقدار بالای آب موجود در خربزه باعث می‌شود بدن آب و الکترولیت از دست ندهد. به این ترتیب گرمای بدن کنترل شده و میتوان از یبوست پیشگیری کرد.
 
خوردن خربزه در بارداری مفید است؟

ویتامین B1 خربزه از بین برنده تهوع صبحگاهی
تیامین در شکل گیری سیستم عصبی مرکزی جنین کمک میکند. این ویتامین از احساس تهوع و ویار صبحگاهی در طول سه ماهه اول نیز پیشگیری میکند.

تیامین موجود در خربزه میتواند همچنین در کیفیت شیر مادر نیز موثر باشد.

تنظیم فشار خون
پتاسیم موجود در خربزه سطح فشار خون را در بارداری تنظیم نگه میدارد.

میوه ایده آل برای زنان باردار دارای اضافه وزن
اضافه وزن در دوران بارداری میتواند باعث خطر سقط جنین، زایمان زودرس و فشار خون بالا شود. کالری موجود در خربزه ناچیز است بنابراین گزینه مناسبی برای جایگزینی با غذاهای چرب است.

خربزه به هضم غذا کمک میکند
خربزه به هضم غذا کمک زیادی میکند. این میوه میتواند از سوزش سردل، اسیدی شدن معده و تشکیل گاز در دستگاه گوارش پیشگیری کند.


عوارض خربزه در بارداری

خربزه عوارض جانبی یا آلرژی ایجاد نمیکند. تنها دلیلی که میتواند باعث پرهیز شما از مصرف خربزه در بارداری شود وجود باکتری لیستریا است. ممکن است این باکتری وارد بدن شده و باعث عفونت در زنان باردار شود. ابتلا به باکتری لیستریا میتواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.


مقدار مصرف خربزه در بارداری

خربزه پیش از مصرف باید شسته شود. شستشوی خربزه میتواند از انتقال توکسوپلاسموز و لیستریوز جلوگیری کند. قبل از بریدن میوه پوست آن را شسته و تمیز کنید. همچنین پس از دست زدن به خربزه دستهای خود را بشویید و بعد از برش آن را میل کنید و از نگهداری آن به مدت طولانی در یخچال خودداری کنید.

خربزه را میتوان در سالاد، به شکل پودینگ یا میلک شیک مصرف کرد. فواید خربزه زیاد است اما احتمال بروز عفونت دارد. بنابراین پیش از مصرف این میوه خوشمزه بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: نی نی سایت


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.