آیا شما چیزی از استفاده از رایانه‌ها در کشاورزی می‌دانید؟

استفاده از رایانه‌ها در کشاورزی

رایانه‌ها و برنامه‌های کاربردی آنها چهره بیشتر مشاغل سنتی از جمله کشاورزی را تغییر داده است. از جمع آوری شیر رایانه‌ای و برآوردگرهای بذر گرفته تا پیش بینی آب و هوا و ارزیابی خودکار زمین‌های کشاورزی، رایانه‌ها شیوه‌های کشاورزی را متحول کرده‌اند. بگذارید با استفاده از این مقاله در مورد کاربرد رایانه‌ها در کشاورزی کاوش کنیم.
شنبه، 27 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
استفاده از رایانه‌ها در کشاورزی
پیشرفت‌های فن آوری باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در کشاورزی و دامداری و در نتیجه افزایش چشمگیر ظرفیت تولید در این صنایع شده است. بیشترین کاربرد رایانه در جایگزینی تلاش و مداخله انسان در ماشین آلات کشاورزی سنتی و سایر تجهیزات بوده است. علاوه بر این، حتی عملکردهای پشتیبانی برای کشاورزی مانند تحویل ماشین آلات، کود و تولید محصولات خام نیز با موفقیت خودکار شده است. اما همه این‌ها صرفاً تقلیل دهنده زحمت کارگر، و کاربردهایی اساسی بوده است که حتی قبل از ورود به این قرن وجود داشته است. اگر رایانه‌ها روش‌های کشاورزی را تغییر داده‌اند، اینترنت فقط سرعت آن را دو برابر کرده است.
 

کاربردهای فن آوری‌های محاسباتی در کشاورزی

در دوران امروز، کشاورزی فقط مربوط به تولید محصولات زراعی یا دامداری و فعالیت‌های مرتبط نیست. چالش‌های ناشی از عوامل زیست محیطی مؤثر بر محیط زیست، باید مورد توجه عمده‌ای برای هر نوع فعالیت کشاورزی باشد. به دلیل تغییر اوضاع، کشاورزان باید از تأثیرات زیست محیطی جلوگیری کنند و این جایی است که فناوری نوین برای نجات وارد می‌شود. به طور خلاصه، استفاده از رایانه‌ها در کشاورزی شامل موارد زیر است:
 
- نرم افزاری وجود دارد که به پیش بینی شرایط آب و هوایی و تخمین تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند.
 
- از رایانه‌ها برای ضبط اطلاعات مربوط به هزینه‌های مربوط به تولید، حمل و نقل، فرآیندهای کشاورزی و تخمین و محاسبه سود و یا ضرر استفاده می‌شود.
 
- اینترنت به برقراری ارتباط بین کشاورزان و بین کشاورزان و کارشناسان کشاورزی کمک می‌کند. این منجر به تبادل دانش می‌شود و به عنوان راهنمایی برای کشاورزان برای بهبود تولید و کسب سود عمل می‌کند.
 
- به لطف استفاده از فن آوری نرم افزار، شیوه‌های کشاورزی به مواردی تبدیل شده‌اند که نیاز به تلاش کمتری دارند و منجر به تولید بیشتر می‌شوند. مکانیزاسیون باعث کاهش تلاش انسان و حیوان و افزایش سرعت و کیفیت تولید شده است.
 
ارزیابی زمین‌های مزرعه
از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای توسعه سیستم‌های رتبه بندی که زمین را ارزیابی می‌کند و ارزیابی یک سایت برای کمک به آنچه اکنون به عنوان کشاورزی دقیق شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. این سیستم‌های تعاملی، اطلاعات سلامتیِ مبتنی بر عوامل مختلفی از جمله شرایط خاک، شرایط زهکشی و شیب،pH  خاک و وضعیت مواد مغذی و... را ارائه می‌دهند. تصور کنید که از قدرت اینترنت برای ارتباط با کشاورزان دیگر، و دانشمندان کشاورزی و سایر متخصصان در سراسر جهان استفاده می‌کنید. پیش از استفاده از این سیستم‌ها، کشاورزان غالباً در مورد اطلاع از خروجی‌های خاک و شرایط غیرقابل پیش بینی آب و هوا که بر کیفیت محصول و سود آوری محصول تأثیر می‌گذارد در تاریکی بودند.
 
کشاورزی دقیق با پیش بینی اطلاعات حیاتی از جمله کاربرد کود و مشکلات زهکشی، حشرات و علف‌های هرز، کشاورزان را مدیریت می‌کند. اکثر وب سایت‌های دولتی این نوع اطلاعات را بدون هزینه در سراسر توده‌های زمین‌های کشاورزی در سراسر ایالات متحده پوشش می‌دهند. فن آوری‌های مبتنی بر سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)  همچنین به نظارت بر آبیاری، نقشه برداری از مزارع، نمونه برداری از خاک، هدایت تراکتور و پیمایش محصولات کمک می‌کنند. این نوع فناوری، کشاورزان را به داشتن اطلاعات کافی برای افزایش عملکرد محصول به روشی که سازگار با بهترین شیوه‌های زیست محیطی برای کشاورزی پایدار باشد، مجهز می‌کند.
 
تجهیزات کشاورزی و تراکتورهای خودکار
نیازی به گفتن نیست که تجهیزات خودکار مزرعه از نظر قوام و قابلیت اطمینان، نسبت به تجهیزات کنترل شده توسط انسان ارجحیت دارند. عملکرد موتور و دستگاه در مواردی مانند انتقال نیرو و هیدرولیک با استفاده از میکروچیپ‌های داخلی موجود در تجهیزات کنترل می‌شود. فناوری راهنما قبلاً در تجهیزات خودران برای کمک به بذر پاشی محصول و کاربرد کود مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم‌های تغذیه خودکار، جمع آوری شیرهای رایانه‌ای و کنترل ماشین‌های شیردوشی از اواخر قرن 20 وجود داشته است که منجر به بازده اقتصادی بهتر برای صنعت لبنیات و همچنین تولید دام شده است. استفاده از تراکتورهای خودکار احتمالاً خیلی دور نیست.
 
نرم افزار مزرعه
در مورد دامپروری، برنامه‌های رایانه‌ای آماده برای ردیابی حیوانات، ذخیره و ارزیابی اطلاعاتی از قبیل سن، سوابق بهداشتی، تولید شیر، بهره وری فرزندان و وضعیت چرخه تولید مثل در دسترس است. این اغلب ضبط گله نامیده می‌شود. به طور مشابه، بیشتر نرم افزارهای حسابداری مزرعه و سایر برنامه‌های رایانه‌ای در کشاورزی، خدمات لازم برای نگهداری سوابق و شبیه سازی مدل‌های مبتنی بر پیش بینی را با استفاده از آن داده‌ها و برآورد درآمد و بهره‌وری ارائه می‌دهند. بیشتر فروشندگان نرم افزارهای مزرعه گزینه‌ای را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید برنامه‌های خود را با نیازهای خاص مزرعه‌ی خود تنظیم کنید.
 
انجمن‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های دانش آنلاین
هر شغلی در دنیا که می‌توانید به آن فکر کنید، از پیشرفت و دسترسی جهانی اینترنت و فناوری‌های ارتباطی مرتبط (کامپیوتر، موبایل، تجارت الکترونیکی و غیره) سود برده است. این در مورد کشاورزی نیز صادق است. تصور کنید که از قدرت اینترنت برای ارتباط با کشاورزان دیگر، و دانشمندان کشاورزی و سایر متخصصان در سراسر جهان استفاده می‌کنید. چندین تالار گفتگو و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در اینترنت وجود دارد که کشاورزان می‌توانند از طریق آنها با دیگر کشاورزان و کارشناسان کشاورزی ارتباط برقرار کنند و دانش را به تبادل بگذارند. علاوه بر این، چندین منبع یادگیری وجود دارد که اطلاعات مربوط به طیف گسترده‌ای از مباحث کشاورزی را ارائه می‌دهند. این راه‌ها برای کاهش شکاف دیجیتالی روستاها، تأثیر گذاری بر سیاست‌های عمومی، تقویت مشارکت و اتصال همه ذینفعان در زنجیره ارزش کشاورزی در خدمت هستند. به عنوان مثال، یک کشاورز به راحتی می‌تواند یک کارآفرین کشاورزی را جستجو کند و با او پیوند برقرار کند و مبادله ایده یا پیشنهادات تجاری را آغاز کند. اطلاعاتی از قبیل بررسی قیمت دانه و دام، اطلاعات آفات، اطلاعات آب و هوا به صورت بلادرنگ (بارندگی، دما، رطوبت، تابش خورشیدی، سرعت باد، رطوبت خاک و دمای خاک) در هر نقطه از جهان به معنای واقعی کلمه در دسترس است.
 
منبع: پریتی سونیل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.