آشنایی با محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده اهل مشهد است. اغلب ما او را به‌خاطر سروده هزاره دوم آهوی کوهی که یکی از بهترین اشعار وی در ادبیات فارسی معاصر است، می‌شناسیم.
جمعه، 3 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی

زاده ۱۹ مهر سال ۱۳۱۸ از نویسندگان و شاعران امروز ایران است. تخلص وی در شعر م. سرشک است.

زندگی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در سال ۱۳۱۸ در شهر کدکن شهرستان تربت حیدریه چشم به جهان گشود.

شفیعی کدکنی دوره‌های دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند، و چندی‌ نیز به‌ فراگیری‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب, فقه،‌ کلام‌ و اصول‌ سپری کرد.

او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات پارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت.

او اکنون استاد ادبیات دانشگاه تهران است. او از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث شاعر خراسانی به شمار می رود و دلبستگی خود را به اشعار وی پنهان نمی کرد.

کتاب ها واشعار وی سرودن شعر را از جوانی به شیوه کلاسیک آغاز کرد. ولی پس از چندی به سوی سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد .

او با نوشتن در کوچه باغ های نیشابور به نام‌آوری رسید. آثار شفیعی را می‌توان به دو گروه انتقادی و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد.

آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می‌شود، که بخشی از آن‌ها در زیر آورده شده‌اند.

در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسیقی شعر جایگاهی ویژه دارد و در میان مجموعه اشعار در کوچه باغ‌های نشابور آوازه بیشتری دارد.

بررسی آثار شفیعی کدکنی را باید در زمره شاعران اجتماعی بدانیم. او در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دهه ی ۴۰ و ۵۰ خورشیدی را بازتاب می دهد، و با رمز و کنایه آن دوران را به خواننده می نمایاند. دلبستگی و گرایش فراوان به آیین و فرهنگ اسلامی و بخصوص خراسان نشان می دهد.

  نمونه اشعار شعر سفر به خیر که از مجموعه در کوچه باغ‌های نیشابور گزیده شده است:
 
« به کجا چنین شتابان؟» / گون از نسیم پرسید

« دل من گرفته زاین جا / هوس سفر نداری / زغبار این بیابان؟»

« همه آرزویم اما / چه کنم که بسته پایم.»

« به کجا چنین شتابان؟ »

« به هر آن کجا که باشد، به جز این سرا، سرایم »

« سفرت به خیر اما تو و دوستی، خدا را / چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی، / به شکوفه ها، به باران، / برسان سلام ما را».

 
کتاب شناسی 

 
مجموعه اشعار
شبخوانی، زمزمه‌ها، از زبان برگ، درکوچه باغ های نیشابور، هزاره‌ دوم‌ آهوی‌ کوهی، از بودن‌ و سرودن، مثل درخت‌ در شب‌ باران و بوی جوی مولیان.
 
آثار نظری و انتقادی صور خیال در شعر فارسی
موسیقی شعر، اسرارالتوحید (تصحیح)، تاریخ نیشابور (تصحیح)، مختارنامه (تصحیح)، منطق‌الطیر (تصحیح)، نقد مفلس، کیمیا فروش، نقد تازیانه‌‌های سلوک، آن سوی حرف و صوت، بیدل، سبک هندی، میراث عرفانی ایران (سه جلدی):، دفتر روشنایی ( در شرح سخنان و افکار بایزید بسطامی)، نوشته بر دریا ( در بیان میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی)، چشیدن طعم وقت ( در شرح عرفان و افکار ابوسعید ابوالخیر) و ادوارشعرفارسی ازمشروطه تاسقوط سلطنت


منبع: مرکز مطالعات شیعه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما