چرا گاهی رشد گفتاری کودکان به تاخیر می افتد؟

نباید تأخیر در رشد گفتاری را با تأخیر در یاد گرفتن صحبت کردن به طور قابل فهم اشتباه کرد. تأخیر در رشد گفتاری به معنی تأخیر در شروع بیان کلمات با معنی به صورت تکی و پس از آن کنار هم گذاشتن دو یا سه کلمه بامعنی است.
يکشنبه، 5 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا گاهی رشد گفتاری کودکان به تاخیر می افتد؟

تاخیر در رشد گفتاری کودکان

تاخیر در رشد گفتاری کودکان یعنی تاخیر کودکان در شروع بیان کلمان با معنی چه به صورت تکی و چه در کنار هم است که با یکدیگر معنا پیدا کنند. بدین صورت تکلم قابل فهمی از سوی آن ها اتفاق نمی افتد و لذا والدین نگران خواهند شد.
 

علل تاخیر در رشد گفتاری چیست؟

یکی از شایع ترین تاخیر در شروع صحبت کردن کودکان، نوک زبانی صحبت کردن کودکان است. بسیاری از آن ها هنگام شروع صحبت خود را به این شکل آغاز می کنند.

یکی دیگر از علل تاخیر در رشد گفتاری کودکان این است که والدین برای آن ها آواز نمی خوانند. توجه داشته باشید که کودکان نیاز دارند تا با آن ها بازی کنید، برایشان کتاب بخوانید و برایشان آواز سر دهید.

سعی کنید کودک خود را در فعالیت های بزرگسالان شرکت دهید تا او در گفت و گوها حاضر باشد. اینگونه آن ها جمله بندی های مختلفی را می شنوند و می توانند رفته رفته بهتر جمله سازی کنند.

از سویی، تاخیر در رشد گفتاری کودکان می تواند موروثی باشد. پس خوب است از پدر و مادر خود و همسرتان درباره شروع صحبت کردن خود سوال بپرسید.

از طرفی حتما این را مد نظر قرار دهید که پسرها دیرتر از دخترها زبان باز می کنند پس خوب است این دو را با یکدیگر مقایسه نکنید.

لازم به ذکر است که اغلب کودکانی که در خانواده هایی با بی ثباتی عاطفی زندگی می کنند، دیرتر زبان باز می کنند.

والدینی که میل به کمالگرایی در آن ها زیاد است، فعالیت ها استقلال کودک را محدود می سازند، تنش را در کودکان تقویت می کنند. از طرفی انتقاد مکرر والدین از کودکان، سبب تاخیر در صحبت کردن کودکان می شود.

برای شروع حرف زدن کودک خود، به سایر فرزندانتان اتکا نکنید، چرا که آن ها از والدین خود بیشتر خواهند آموخت.

البته مواردی مانند کم شنوایی هم می تواند منجر به تاخیر در شروع به صحبت کردن کودکان شود.

به همین دلیل در صورتی که موارد بالا پاسخگو نبود، می بایست کودک خود را برای تست شنوایی و سایر آزمایش ها به دکتر برده تا مشکلات احتمالی در آن ها بررسی شود.

در نهایت باید بگوییم که رشد کودکان در هر زمینه ای کاملا بستگی به رفتار والدین دارد. خوب است محیطی امن برای کودک خود فراهم سازید تا در بستری مناسب رشد کرده و تکامل یابد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.