پوسیدگی دندان در کودکان و علل آن

یکی از مشکلات شایع دردندان پزشکی کودکان، پوسیدگی های زودرس دندان های شیری است. این مشکل با ایجاد پوسیدگی در دندان های شیری سبب تخریب ساختار و درد دندانی می گردد که تبعاتی چون مشکلات تغذیه و ظاهر نا زیبا را برای کودک در پی دارد.از آنجا که این مشکل در سنین خیلی پایین شروع می شود، درمان این پوسیدگی ها هم برای بیمار و هم برای دندان پزشک یک معضل محسوب می گردد.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوسیدگی دندان در کودکان و علل آن

چه عاملی موجب پوسیدگی دندان در کودکان می شود؟

باکتری استرپتوکوک موتانس به راحتی می تواند در مقابل غذا و حتی شیر، اسیدی خاص تولید کند و سبب پوسیدگی دندان در کودکان شود.

اگر کودک شما عادت کرده است که شب ها نیز شیر بنوشد، این عادت غلط تغذیه ای را اصلاح کنید.

زمانی که کودک در خواب شیر می خورد، مقداری از آن روی دندان ها باقی می ماند که می تواند به ساختار دندان آسیب برساند.

پوسیدگی ها آن قدر پیشرفت می کنند که مینا و عاج را نیز درگیر کرده و به عصب خواهند رسید و این درد زیادی را ایجاد می کند.

این درد ها می تواند برای کودکان بسیار طاقت فرسا باشند. در صورتی که نسبت به درمان بی اعتنا باشید، ممکن است عفونت هایی نیز در پس آن ایجاد شده و کودک را درگیر نماید.


اقدام مناسب در خصوص پوسیدگی دندان

همان طور که می دانید کودکان طاقت نشستن بر روی صندلی دندان پزشکی را ندارند، برای این منظور می توانید به اورژانس های دندانپزشکی مراجعه نمایید.

اورژانس های دندان پزشکی با توجه به سن کودک، از بیهوشی کامل استفاده کرده و مشکلات دندانی را رفع می کنند. بنابراین استفاده از مسواک را از همان روزهای اول دندان درآوردن، فراموش نکنید.

دو بار در روز تمیز کردن دندان های شیری کافی است.پس از آن که کودک شیر خورد، حتما مقداری آب به او بدهید تا شیر از روی دندان ها برداشته و پاک شود.

حال می توانید با استفاده از گاز استریل و یا مسواک های انگشتی دندان های وی را تمیز کنید. در سنین بالاتر به کودکتان هویج و یا خوراکی های بدون قند که نیاز به جویدن زیاد دارند، بدهید تا مواد غذایی از روی دندان ها پاک شوند.

بهتر است بدانید که کودک شما پس از یک سالگی نیازی به خوردن شیر در وقت شب ندارند و این مسئله می تواند موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان شود.
 
نکته
در صورتی که کودک شما از مشکلات تغذیه ای و رشدی رنج می برد، در خصوص قطع شیر شبانه می بایست با پزشک مربوطه مشورت نمایید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.