چالش خطرناک مومو چیست؟

هرازگاهی شنیده می‌شود که چالش‌هایی محیط شبکه‌های اجتماعی را پر کرده و افرادی که در این شبکه‌ها قرار دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما زمانی که این چالش‌ها افراد کم سن و سال را هدف بگیرد باید کمی نگران باشیم؛ چرا که ممکن است با سوء نیت نفس چالش، کودکان و نوجوانان ما را به انجام امور بسیار خطرناکی تحریک کند. «چالش مومو» یکی از این موارد است که در ادامه در مورد آن با هم صحبت خواهیم کرد.
چهارشنبه، 22 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چالش خطرناک مومو چیست؟

مومو چیست؟

همانطور که در گذشته نیز گفته ایم، مومو یک اکانت در محیط فیس بوک بوده که به تازگی در واتس اپ نیز در حال فعالیت است.

تصویر پروفایل این اکانت بسیار زشت و ترسناک طراحی شده است که تصویری از یک مجسمه در نمایشگاه توکیو می باشد.

این چالش به محض اینکه کاربر به آن پیام دهد آغاز به کار خواهد نمود و ممکن است تا مدت ها روی کاربر تاثیرات منفی بگذارد.

کاربر می تواند با جستجوی عبارت “Momo” در واتس اپ، به این حساب کاربری دسترسی پیدا کند و پس از آن با ارسال یک پیام، به گفتگو با مومو بپردازد.

پس از اینکه گفتگو آغاز شد، حال مومو اطلاعات کاربری شما را در اختیار خود دارد و می تواند حتی بدون اینکه شما خواسته باشید، برایتان پیام های مختلف که عمدتا حاوی ویدیوها، تصاویر و متون ترسناک و تهدید آمیز است، ارسال کند.

شما نمی توانید پایانی برای این پیام ها در نظر بگیرید و مومو تا هر زمانی که بخواهد می تواند به شما پیام ارسال کند.

حتی در زمانی که شما اپلیکیشن واتس اپ خود را پاک کنید و یا به طور کلی حذف اکانت داشته باشید نیز، همچنان مومو به ارسال پیامک و یا تماس با شما خواهد پرداخت. چرا که از طریق ایجاد ارتباط واتس اپ، توانسته به شماره تلفن شما دست پیدا کند.

اما سوالی که ما در اینجا قصد پاسخگویی به آن را داریم این است که خطرات مومو چیست و اگر ناخواسته خود یا فرزندمان در این چالش شرکت کرده است، برای مقابله با آن چه راهکار هایی وجود دارد؟
 

خطرات مومو (آنچه باید والدین بدانند)

قبل از هر چیز باید بدانید که واتس اپ یک اپلیکیشن کاملا رمزنگاری شده است و اکانت ها می توانند در آن به صورت ناشناس ثبت شوند.

این بدان معنی است که والدین و حتی پلیس باید برای شناسایی و تعقیب اکانت ها، زمان زیادی را صرف کنند.

اما همانطور که می دانید در واتس اپ آی دی هر فرد شماره تلفن اوست و بدون شماره تلفن نمی توان با فردی ایجاد ارتباط نمود.

پس چگونه می توان با مومو شروع به ارتباط نمود؟

شماره های مجازی راهکاری است که مومو برای فعالیت در واتس اپ در نظر گرفته است.

کاربر با وارد کردن شماره مومو در لیست مخاطبین خود، عملا شماره خود را نیز به مومو خواهد داد و به این ترتیب خطرات مومو آغاز می شوند.

با توجه به این که کودکان ذهن کنجکاوی دارند، این شماره را در واتس اپ خود ذخیره کرده و اولین پیام را به مومو ارسال می کنند. سپس مومو نیز در پاسخ به آن ها، پیامی را ارسال می کند.

پس از آغاز ارتباط، مومو کم کم شروع به ارسال تصاویر و ویدیوهایی خشونت آمیز و وحشتناک به کودک می کند و حین ارسال این پیام ها، آن ها را تهدید نیز می کند و از آنان می خواهد تا وظایفی را انجام دهند.

این وظایف عمدتا شامل انجام کارهای خطرناک که به خود یا دیگران آسیب می زند می باشد. مومو آنقدر این کار را ادامه می دهد تا کودک را کاملا عصبی و افسرده نماید.

کودکانی که درگیر این بازی بوده اند، عنوان می کنند که اگر به دستورات مومو عمل نکنند، نفرین می شوند و یا توسط خود مومو دزدیده خواهند شد.

فراموش نکنید که کودکان ذهن کنجکاو و ساده ای دارند و ممکن است این تهدیدات خیلی زود روی آن ها اثرات منفی بگذارد و تهدیدات مومو را باور کنند.

در نهایت این همه فشار و تهدید باعث می شود تا فرد کم کم دچار افسردگی شدید شده و در نهایت تنها راه فرار را خودکشی بداند.
 

مقابله با خطرات مومو

اما برای مقابله با خطرات مومو و رهایی از این چالش خطرناک، خانواده ها باید بسیار هوشیار عمل کنند.

بسیاری از کارشناسان این چالش را همچون چالش اسلندرمن (Slanderman) می دانند که در گذشته باعث شده بود کودکی تا مرز کشتن یکی از دوستان خود پیش برود. با این حساب به هیچ وجه نباید این چالش را نادیده گرفته و از آن به راحتی عبور کنید.

بزرگسالان به اینگونه چالش ها می خندند و آن را صرفا یک حرکت مسخره می دانند اما فراموش نکنید که ذهن کودکان بسیار حساس تر از آنچه که ما تصور می کنیم بوده و ممکن است با همین حقه های ساده، گول بخورد.

برای مقابله با خطرات مومو باید همواره اطلاع کاملی از فعالیت های فرزند خود در فضای مجازی داشته باشید.

چالش مومو، بازی نهنگ آبی، بازی مریم، دارک وب، دیپ وب، رد روم ها، سایت های غیر اخلاقی، افراد سودجو، هکر ها، کودک آزارها و سایر موارد این چنینی، می توانند آزادانه و بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشند در این فضا به فعالیت بپردازند و این خطر همواره وجود دارد که فرزند ما توسط این عوامل تهدید شود.

فرقی نمی کند فرزند ما درگیر چالشی نظیر مومو شده باشد یا در فضای مجازی با یک فرد سودجو یا کودک آزار، آشنا شده باشد.

در هر صورت خطری کودک ما را تهدید می کند که باید هر چه سریع تر آن را رفع نماییم. برنامه های نظارتی، استفاده از متدهای روان شناسی کودک، نظارت بر فعالیت های مجازی کودک و کنترل رفتارهای مختلف کودکان، می تواند تا حدی زیادی ما را از این خطرات آگاه سازد تا قبل از وقوع حادثه ای تلخ، جلوی بروز آن را بگیریم.
 

اگر درگیر چالش مومو شدیم چه کنیم؟

اما اگر در حال حاضر خودتان یا فرزندتان دچار این چالش شده اید، برای خروج از آن و رهایی از پیام ها و یا تماس های مومو، تنها راهکار در حال حاضر این است که ابتدا مومو را از لیست مخاطبین خود حذف کرده و سپس اکانت خود در واتس اپ را غیر فعال و حذف کنید.

اگر همچنان پیام از مومو دریافت می کنید، می توانید برای رهایی از خطرات مومو، شماره او را در لیست سیاه تلفن همراه خود قرار دهید.

اما اگر می خواهید به طور کلی از شر آن رهایی یابید، بهترین راهکار عوض کردن شماره و خرید یک سیمکارت جدید است.

فراموش نکنید که پلیس بونس آیرس خودکشی یک دختر 12 ساله در آرژانتین را مرتبط با این چالش می داند و معتقد است که چالش مومو باعث شده است تا این کودک به خوکشی بپردازد.

بنابراین باید نهایت دقت را در کنترل فعالیت های مجازی فرزند خود داشته باشید تا بعدا باعث پشیمانی نگردد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.