مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین در حقیقت نظارت و کنترل جریان خدمات و کالا است. این پروسه در بر گیرنده مجموعه است از فرایندهایی که برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی استفاده می شوند. این مجموعه فرآیندها شامل  تسهیل فعالیت‌هایی است که در کنار هدف اصلی کسب و کار قرار داشته و از این طریق متعالی کردن منزلت مشنریان و ماندن در رقابت بازار را امکان پذیر می نماید.
جمعه، 24 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین در حقیقت نظارت و کنترل جریان خدمات و کالا است. این پروسه در بر گیرنده مجموعه است از فرایندهایی که برای تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی استفاده می شوند. این مجموعه فرآیندها شامل  تسهیل فعالیت‌هایی است که در کنار هدف اصلی کسب و کار قرار داشته و از این طریق متعالی کردن منزلت مشنریان و ماندن در رقابت بازار را امکان پذیر می نماید. 

افراد شاغل در مدیریت زنجیره تامین سعی در توسعه و پیاده سازی بهینه زنجیره‌های تامین دارند تا راه اندازی آن از لحاظ اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه باشد. یک زنجیره‌ی تامین موارد زیر را پشتیبانی می کند:

•    موارد لازم در تولید محصول
•    سیستم‌های اطلاعاتی هدایت کننده زنجیره 

چگونگی مدیریت زنجیره تامین 

به طور معمول هدف از مدیریت زنجیره تامین کنترل متمرکز و پیوسته تولید، بسته بندی، انتقال و توزیع محصولات می باشد. با مدیریت زنجیره تامین، موسسات کسب و کار به راحتی می توانند هزینه های سربار و اضافی را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند. نتیجه این پروسه تحویل کالای با کیفیت به مشتری است. معمولا یک مدیریت زنجیره تامین تشکیل شده از یک پازل است، که هر تکه آن یک بخش از زنجیره تولید و عرضه محصول می باشد. این مجموعه کاری با محافظت از موجودی استراتژی کارخانه، کنترل تولید داخلی و نظارت بر فروش، توزیع و نحوه رسیدن به دست مشتری سعی در نگهداری انسجام کامل می نماید.

در مدیریت زنجیره تامین عمدتا 5 گزینه وجود دارد که با هم سیستم پویایی را ارایه می دهند:

1-    استراتژی
2-    مواد اولیه
3-    ساخت
4-    تحویل 
5-    پشتیبانی ( که می تواند شامل زیر مجموعه دیگری شامل بخش محصولات عودت داده شده نیز باشد)
 

مدیریت زنجیره تامین

یک مدیر زنجیره تامین تلاش می کند تا با اتکا به دانش کسب شده و تجربه ضمن پایین نگه داشتن هزینه‌ها، کمبودهای احتمالی را نیز رفع و یا دست کم به حداقل برساند. ثمره پیاده سازی خوب چنین زنجیره پیشرفت ای همانا افزایش بهره‌وری و کارایی است که به طور مستقیم به خط تولید که در پایین ترین سطح یک مجموعه قرار دارد، منتقل می شود و هم چنین مدیر زنجیره تامین حرفه ای، سازمان را از حواشی دور نگه می دارد.

زنجیره‌های تامین

زنجیره تامین، شبکه ای است که از اتصال سازمان ها، افراد، منابع، فنآوری ها و فعالیت‌ها فعال در ساخت، تولید و فروش محصولات به وجود می آید.البته بیان این نکته الزامی به نظر می اید که زنجیره تامین فقط برای تولید کالا نیست، بلکه شامل خدمات نیز می شود.معمولایک زنجیره تامین فعال با تحویل مواد اولیه از تامین‌کننده مواد به خط تولید شروع شده و با تکمیل محصول یا خدمات و تحویل آن به مصرف‌کننده به اتمام می رسد.

مدیریت زنجیره تامین علاوه بر نظارت بر محصولات یا خدمات، از اولین لحظه شروع تولید تا فروش نهایی، بر بسیاری از قطعات و محل هایی که در طول زنجیره تامین به نحوی مشارکت دارند. این فرآیند با استفاده از این مکانیزم بازدهی را افزایش و در صورت عدم اجرای مناسب آن، موجب از کاهش بهره وری و در نتیجه افزایش هزینه های جانبی می گردد.

فعالیت گسترده مدیریت زنجیره تامین یک عنصر اثرگذارنده دو طرفه هم بر شرکت و هم مصرف‌کننده است، خدمات به مشتری را بهینه سازی کرده، دسترسی موثر مشتری به سیستم پشتیبانی را فراهم  کرده و به مشتری این اطمینان را می دهد که هر گاه محصولی را لازم داشت در زمان و مکان مناسب در دسترس اوست. به همین دلایل و با افزایش سطح رضایت مشتری از خدمات موسسه، به طور بالقوه وفاداری مشتری نیز تضمین می شود.

کاهش هزینه‌های اجرایی و چه بسا عملیاتی به وسیله به کار گیری استراتژی های مدیریت زنجیره تامین، مزیت های بزرگی برای شرکت‌ به ارمغان می آورد. در عین حال فعالیت های مدیریت زنجیره تامین باعث کاهش قابل توجه هزینه هایی از جمله هزینه تولید، خرید و زنجیره تامین خواهد شد. همانطور که می دانید کاهش هزینه ‌های جانبی باعث افزایش سود سالیانه شرکت و در نتیجه بالا رفتن سهام آن می شود. 

مدیریت زنجیره تامین


کاردبرهای مدیریت زنجیره تامین

گاهی در شرکت های با سابقه در تولید، دارایی های غیر منقولی مانند انبارها، آرشیو ها یی دارند که نقش زیادی در کاهش بهره وری کارخانه دارند، که این مقوله با عملیاتی کردن مدیریت زنجیره تامین  استفاده از نوع دارایی‌های را به حداقل می رسانند.
 
کاربرد سیستم های مدیریت زنجیره تامین فقط در کارخانه ها و شرکتهای تولیدی نیست، بلکه با کاربرد های دیگر آن توانایی افزایش مراقبت‌های سلامتی و بهداشتی، و در نتیجه محفاظت از انسان ها در برابر تغییرات آب و هوایی و اکولوژیک و خصوصا کمک به زندگی سالم می باشد. زنجیره‌ تامین از نیاز های استراتژیک جوامع برای تامین غذا، آب، دارو و مراقبت‌های بهداشتی است. نمونه دیگری از یک زنجیره تامین برق رسانی به منازل مسکونی و تجاری است که تصور کنید برای یک لحظه این زنجیره دچار وقفه شود، انگاه به حیاتی بودن آن پی می بریم.

 مدیریت زنجیره تامین با توسعه قابلیت های خود می‌تواند با هدف ایجاد اشتغال و تقویت بازار در افزایش کیفیت زندگی نقشی حیاتی ایفا می نماید. این نقش از مبانی افزایش نرخ رشد اقتصادی و شرکت در رقابت های تجاری بین المللی را در پی دارد. با توجه به گستردگی زنجیره های تامین و تنوع آن ها، با هر زنجیره، مجموعه گوناگونی از شغل ها و تخصص های مرتبط همچون مدیریت، تولید، انبار، صنایع بسته بندی، شبکه توزیع، پشتیبانی و غیره  به بازر اضافه خواهند شد. نمونه های بارزی از زنجیره تامین غبارتند از :

•    شبکه های بزرگراهی
•    شبکه های راه آهن شهری و برون شهری
•    فرودگاه ها
•    بنادر 

چگونگی فرایندهای مدیریت زنجیره تامین

در هر زنجیره تامین فعالیت اساسی از تهیه مواد  اولیه تا تولید و توزیع ، هر یک فرایند و عملکرد و در نتیجه افزایش بهره وری خاص خود را دارد. امروزه در ایجاد یک خط تولید و بالطبع آن ایجاد فرآیند های ضروری، مجموعه یی از سیستم ها و نرم افزار های کامپیوتری استفاده می شوند. 

فرآیند مدیریت زنجیره تامین در ابتدا نوع تقاضای مشتری را پردازش می نماید، در این مرحله واحد یا ماژول مدیریت زنجیره تامین شروع به برنامه ریزی بر مبنای تقاضا می کند، فرآیند های لازم برای جمع‌آوری و پردازش داده‌ها موجود و سپس تجزیه و تحلیل آن ها و طراحی و ایجاد و مدل‌سازی  از نتایج تجزیه و تحلیل آمار ها فعال می شود. سپس بر این مبنا پیش‌بینی های ضروری تبدیل به فرآیند ها و در نتیجه فعال کردن  بخش های فروش ،عملیاتی و غیره می شود. 
فرآیند پیش‌بینی در تعیین انواع و مقادیر مواد اولیه و سپس محصول تولیدی در کاهش هزینه ها تاثیری به سزا دارد. تعدادی از موسسات کسب و کار پیش بینی و برنامه‌ریزی برای تقاضا در قالب یک فرآیند پر کاربرد موسوم به برنامه‌ریزی فروش و عملیات اجرایی می نمایند. 

فرایندهای مدیریت زنجیره تامین
در پایان و در جمع بندی بحث از دید شرکت IBM استفاده می‌کنیم که : مدیریت زنجیره تامین کنترل کل جریان تولید یک محصول یا سرویس خوب است که از قدم اولیه برای رساندن محصول تولیدی به مصرف‌کننده آغاز می‌شود. برای انجام این فرآیند باید شبکه ای از تامین کنندگان ایجاد گردد، تا محصول یا سرویس را به همراه تامین کنندگان مواد اولیه به سازمان‌هایی که مستقیما با کاربران تعامل دارند، تحویل بدهند.

با توجه به فناوری مدیریت زنجیره تامین شش مولفه در پیاده سازی کسب و کار را می توان مد نظر قرار داد:

1-    برنامه‌ریزی:  برنامه و مدیریت تمام منابع مورد نیاز برای برآورده کردن تقاضای مشتری 
2-    منابع: انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه
3-    سازمان دهی فعالیت های مورد نیاز 
4-    تحویل برنامه‌ریزی ریزی شده  
5-    مرجوعی: ایجاد شبکه استفاده از محصولات معیوب، اضافی و یا ناخواسته.
6-    فعال کردن اجزای زنجیره

منبع:
www.tradegecko.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.