Yakuza(بي خوابي در اوکيناوا)

هيچ کس خلافکاران را دوست ندراد ! به خصوص وقتي تبهکاران سازمان هاي قدرتمندي تشکيل مي دهند و باعث رعب و وجشت مردم مي شوند. قانون شکن هاي سازماندهي شده و سنديکاهاي تبهکاري قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارند و از گنگ هاي خياباني آمريکا گرفته تا سازمان هاي گسترده و پيچيده مثل مافياي معروف ايتاليا و ياکوزاي ژاپن روي ديگر و تاريک تمدن بشر هستند.
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
Yakuza(بي خوابي در اوکيناوا)
Yakuza(بي خوابي در اوکيناوا)
Yakuza(بي خوابي در اوکيناوا)

نويسنده: بهزاد ميرمظفري




هيچ کس خلافکاران را دوست ندراد ! به خصوص وقتي تبهکاران سازمان هاي قدرتمندي تشکيل مي دهند و باعث رعب و وجشت مردم مي شوند. قانون شکن هاي سازماندهي شده و سنديکاهاي تبهکاري قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارند و از گنگ هاي خياباني آمريکا گرفته تا سازمان هاي گسترده و پيچيده مثل مافياي معروف ايتاليا و ياکوزاي ژاپن روي ديگر و تاريک تمدن بشر هستند.
با اين وجود مجبوريم اعتراف کنيم در زندگي خطرناک و بي قانون اين تبهکاران ، نوعي جذابيت نهفته وجود دارد . جذابيتي که قرن ها است تاريخ نگاران ، نويسندگان ، فيلم سازان برجسته ي سينما و اين روزها بازيسازها را تحت تأثير قرار داده است!
مجموعه بازي هاي ياکزوا (شناخته شده در ژاپن با نام مانند يک اژدها) محصول همين گرايش و جذابيت هستند.اين مجموعه از جهات مختلف جالب توجه و ارزشمند است؛ اما مهم ترين دليل موفقيت آن پرداختي واقع گرايانه به دنياي پرمخاطره ي سازمان هاي خلافکاري ژاپن ـ ياکوزاـ است و اين که بدون پرده پوشي و ملاحظه کاري ، زندگي کثيف کوچه پس کوچه هاي تاريک ابرشهرهاي ژاپن مثل توکيو را به تصوير مي کشد. از اين مجموعه تا به حال سه قسمت منتشر شده است و بر خلاف Kenzan ، بازي سوم در واقع يک Spin-Off (داستان جانبي) بود که به دنياي تبهکاران سازماندهي شده در دوران فئدال ژاپن مي پرداخت و در اصل ربطي به دو بازي قبلي نداشت و حالا چهارمين بازي از اين سري و در واقع قسمت سوم اصلي داستان دوبازي اول را ادامه مي دهد.
قهرمان يا شايد بهتر باشد بگوييم ضد قهرمان اين سري باز ها ، مرد جواني به نام کازوما (Kazuma Kiryu) ملقب به ريو است.او عضو سابق يکي از خانواده هاي قدرتمند ياکوزاي توکيو بود که باگردن گرفتن قتل پدر خوانده ي خاندان دوجيما(Dojima) ده سال حبس کشيده است. وقتي ريو از زندان آزاد شد ودوباره به خيابان هاي توکيو پا گذاشت همه چيز عوض شده بود. احترام ، گذشت، منطق و شرافت جاي خود را به خشونت بي رحمانه و هرج ومرج طلبي داده بود. خانواده هاي مختلف در حال جنگ با يکديگر بودند وسران آن ها مدت ها پيش غرور و شرافت را زير پا گذاشته بودند و ديگر تنها راهزناني بي رحم و خون خوار بودند. در اين ميان ريو در جريان جستجوي براي دوستان قديمي و حقايق نهفته ي زندگي گذشته اش، خواسته يا ناخواسته خود را در ميان اين جنگ زيرزميني يا کوزا گرفتار ديد. ماجراهاي دوبازي اول حول محور درگيري هاي ريو و برخوردهايش با دوستان و دشمنان قديمي و جديد دور مي زند.
بازي سوم واقعي، يعني همين اثر ، بار ديگر به سراغ قهرمان سابق رفته است.
پس از درگيري هاي اثر قبلي ، ريو به همراه دختر خوانده اش هاروکا(Haruka) به جزيره اي اُکيناوا نقل مکان کرده اند و در گوشه اي از شهر ، يتيم خانه ي کوچکي را اداره مي کنند؛ زيرا هنوز سختي هاي دوران کودکي را به ياد دارند. زندگي براي ريو و خانواده ي پرتعدادش با آرامش وبي حادثه مي گذرد. به نظر مي رسد که اين بار اژدهاي خاندان دو جيما واقعا براي هميشه به خواب فرو رفته است . اما خواب اژدها به زودي آشفته خواهد شد!
درگيري هاي گروه هاي محلي با يکديگر و با نيروهاي دولتي و قرار گرفتن يتيم خانه ي کوچک ريو، يا بهتر است بگوييم زمين آن ، در مرکز اين درگيري ها ، زندگي آرام و بي سر و صداي ريووهاروکا را به هم مي زند.
اژدها خفته مجبور مي شود تا دوباره به خيابان بزندو وارد معرکه شود. اما ماجراي اين بازي ، مانند آثار قبلي ، تنها به درگيري هاي چند خانواده محلي و تسويه حساب هاي قديمي ختم نمي شود و ريو اين بار وارد بازي بسيار بزرگ تر و خطرناک تري شده است. بازي اي که ممکن است ژاپن را تا مرز جنگ داخلي و حتي خارجي پيش ببرد! آيا قهرمان خموش و کم حرف ما ، اين بار نيز مي تواند سربلند از اين جنگ کثيف بيرون آيد؟
اين سوالي است که بازيبازهاي ژاپني و برخي کشورهاي شرق دور جوابش را مي دانند؛ زيرا نسخه ي ژاپني بازي اسفند ماه سال قبل به بازار آمده است. البته زياد هم جاي تعجب نيست، زيرا Yakuza2 تقريبا دو سال زمان طلبيد تا با نسخه ي انگليسي اش ما را خوشحال کرد . متاسفانه در مورد اين بازي نيز هنوز برنامه اي مشخص براي عرضه ي نسخه ي انگليسي وجود ندارد . واقعا حيف است که چنين اثري اين طور محدود عرضه مي شود ؛ به ويژه هر روز با شنيدن اخبار و ديدن عکس ها و فيلم هاي مختلف از بازي ، بيش از پيش ايمان مي آوريم که اين نسخه ، واقعا متعلق به نسل حاضر است!
Yakuza3 ، بي شک يکي از ديدني ترين آثار نسل حاضر خواهد بود. بافت هاي بي نهايت واقعي ، سايه پردازي هاي زنده و وسواس فوق العاده در پرداخت به جزيي ترين جزييات شخصيت ها ، ساختمان ها و کوچه ها ، از ويژگي هاي اين نسخه است.
البته به تجربه ثابت شده عکس ها و فيلم هاي اينترنتي ، هرگز حق مطلب را به درستي ادا نمي کنند.
هم چنين ،همان طور که گفتيم ، با تغيير مکان قهرمانان از توکيو به اُکيناوا و در نتيجه اتفاق افتادن بخش مهمي از بازي در اين جزيره ، فضاهاي کاملا جديد، با حس و حال متفاوت و گرمسيري خاص اين محل، به بازي اضافه شده اند که به طور حتم در روند هميشگي بازي هاي گنگستري که صرفا در شهرهاي تاريک و سياه اتفاق مي افتند ، نوعي سنت شکني جالب توجه خواهد بود.
مجموعه ي ياکوزا همواره از نظر صدا نيز بسيار قوي کار بوده و اين بار نيز دوبله ي شخصيت ها توسط هنرمندان معروف و هنرپيشگان بزرگ ژاپن انجام شده و خوانندگان J-POP نيز زحمت قطعات موسقي بازي را کشيده اند. متاسفانه پس از بازي اول و دوبله ي ضعيف نسخه انگليسي،بازي دوم تنها بازير نويس ارايه شد. در نتيجه بازي سوم که حتي انتشار نسخه ي انگليسي اش نيز در پرده ابهام قرار دارد، بعيد است دوبله ي انگليسي داشته باشد!
در مورد گيم پلي بر اساس اخبار منتشر شده باز هم با يک بازي Open World طرف هستيم که تمام المان هاي بازي هاي قبلي را همراه خود دارد . اژدهاي خفته در سال هاي استراحت ، نه تنها سبک مبارزه اي آزاد خود را فراموش نکرده ، بلکه تقويت نيز کرده است. علاوه بر انواع تکنيک هاي هنرهاي رزمي و سلاح هاي سرد مرتبط با آن مثل نانچيکو و غيره، ريو ظاهراً به بازي Dead Rising هم علاقمند شده چون مثل آن از هر چيزي که دم دست باشد. براي درس دادن به دشمنانش استفاده مي کند و ممکن است تبهکاران مغرور را با سطل زباله هم ناکار کند! ضربات پاياني و معروف قهرمان ما هم ظاهراً خشن تر، ديدني تر و بسيار متنوع تر از قبل خواهند بود.
اما يکي از نکاتي که از همان ابتداي انتشار اخبار درباره ي Yakuza3 و ديدن عکس ها و تريلرها بسيار خودنمايي کرد، افزايش چشم گير تعداد ميني گيم ها است. در بازي هاي قبلي نيز ميني گيم هاي زيادي در دسترس بازيباز بودند؛ اما اين بار ظاهرا سازندگان در اين زمينه سنگ تمام گذاشته اند. هر آن چه فکرش را کنيد، در بازي وجود دارد! پرتاب دارت، بيليارد ، بولينگ ، گلف ، Karaoke (آواز خواندن روي آهنگ هاي معروف ، مثل بازي Sing Star) و ده ها ميني گيم مختلف ديگر.
جالب اين که تعدادي از اين بازي ها، حالت دو نفره هم دارند مثل بيليارد ، دارت و... هم چنين بازي ها، بسيار مفصل و کامل خواهند بود و خود به تنهايي مي توانند يک بازي مجزا و با تمام جزييات لازم محسوب مي شوند. مثل گلف که انواع زمين ها ، چوب ها و حتي مسابقات مختلف در آن وجود خواهند داشت . به اين ترتيب ، ظاهراً 50 گيگا بايت قابل استفاده در Blu-ray راتا بايت آخر پرکرده اند ! همه ي نکاتي که گفتيم نشان مي دهندYakuza3 اثري جالب توجه و بسيار مفصل خواهد بود و جزو آثاري قرار خواهد گرفت که ارزش ساعتي که با آن سرگرم خواهيم شد، به خوبي با قيمت آن برابري مي کند يا حتي شايد هم بيشتر! تنها دغدغه ي ما شک وشبهه در مورد انتشار نسخه ي انگليسي است که هنوز تاييد نشده است. با اين حال احتمال دارد نسخه هايي با زيرنويس انگلسي براي بازار آسياي جنوب شرقي منتشر شود که در نتيجه ما نيز مي توانيم از آن ها بهر ببريم . با هيجان منتظر اخبار و تازه هاي بيشتري در مورد اين بازي هتسم و براي تجربه ي ماجراهاي جديد "اژدها خاندان دوجيما" روزشماري مي کنيم.
منبع:نشريه بازي رايانه شماره30




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط