NEED FOR SPEED SHIFT (جنون اعاده حيثيت)

سري Need for Speed جزو بزرگ ترين بازي هاي ريسينگ تاريخ محسوب مي شود که در کشور ما هم طرفداران پرشماري دارد. اين سري در چند سال گذشته با افت شديدي مواجه شده و هر سال شاهد عرضه نسخه اي ضعيف تر از نسخه قبلي هستيم . اما عوض شدن مديريت اين شرکت و بازگشت فرد زبده اي چون جان ريسيتلو (John Riccitiello) باعث شد سياست کلي شرکت عوض شود.
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
NEED FOR SPEED SHIFT (جنون اعاده حيثيت)
 NEED FOR SPEED SHIFT(جنون اعاده حيثيت)
NEED FOR SPEED SHIFT (جنون اعاده حيثيت)

نويسنده:کسري کريمي طار




سري Need for Speed جزو بزرگ ترين بازي هاي ريسينگ تاريخ محسوب مي شود که در کشور ما هم طرفداران پرشماري دارد. اين سري در چند سال گذشته با افت شديدي مواجه شده و هر سال شاهد عرضه نسخه اي ضعيف تر از نسخه قبلي هستيم . اما عوض شدن مديريت اين شرکت و بازگشت فرد زبده اي چون جان ريسيتلو (John Riccitiello) باعث شد سياست کلي شرکت عوض شود.
با توجه به اين که سري NFS جزو پرفروش ترين سري بازي هاي EA است؛ ريسيتلو در يک تصميم بزرگ کار ساخت قسمت جديد NFS را به يک استديوي جديد واگذار کرد و با دادن وقتي بيش از يک سال سعي دارد NFS را دوباره به اوج برگرداند. پس از بررسي هاي متعدد، کار ساخت بازي به استديو تازه تأسيسSlightly (Mad Studios (SMS واقع در لندن محول شد . هر چند SMS يک استديوي تازه کار است؛ اما کارکنان آن پيش از اين روي سري بزرگ GTR کار کرده و يک تيم کاملا با تجربه به حساب مي آيند.SMS سعي کرده از المان هاي سري قبلي NFS فاصله بگيرد و يک بازي کاملا جديد را روانه بازار کند . آن ها در اولين حرکت قسمت جديد NFS را از ژانر آرکيد به سمت شبيه سازي برده اند و تغييرات عمده اي در آن ايجاد کرد ه اند . البته در چند سال گذشته هميشه شاهد اين موضوع بوده ايم که نسخه هاي جديدNFS با چه تبليغاتي معرفي مي شدند اما بعد از عرضه با يک عنوان ضعيف که فقط داغ هواداران سريNFS را بيشتر مي کرد روبرو مي شديم. اما چه عاملي باعث مي شود که بر خلاف نسخه هاي قبلي به SHIFT اميد داشته باشيم؟
بهتر است تمام ديدگاه هاي خود را در مورد بررسي NFS دور بريزيد . ديگر پليس ها به دنبال شما نمي آيند ؛ ديگر با يک بازي Open- World طرف نيستيد و در قالب مامور مخفي وارد مسابقات نمي شويد.
SHIFT يک بازي جديد در سري NFS به حساب مي آيد و بايد ديد مي توان پس از مدت ها يک اثر برازنده نام NFS را داشت.جديد ترين نسخه از سري بازي NFS ، SHIFT يک ريسينگ شبيه سازي است و شباهتي به قسمت هاي قبلي NFS ندارد و هر چند در نگاه اول بسيار شبيه به سري باز هايي چون GTR,GT يا حتي Forza است؛ اما در عمل تفاوت هايي با اين بازي ها دارد. سازندگان SHIFT بارها در مصاحبه هاي خود هدف اصلي از ساخت بازي را ارائه واقعي ترين تجربه رانندگي براي بازيبازها عنوان کرده اند و به همين منظور بعد از 9 سال (از زمان عرضه Unleashed Porsche ) نماي داخل کابين را وارد NFS کرد ه اند. SMS براي تمام ماشين هاي در طول بازي کابين مخصوص همان ماشين را طراحي کرده و به گفته خودشان تاکيد زيادي بر اين ويژگي دارند تا جايي که آن ها SHIFT را يک بازي First Person Racing ناميده اند! البته بازي دوربين سوم شخص يا بيرون ماشين نيز دارد؛ اما بيشتر تبليغات بازي روي نماي اول شخص است.
مدل سازي ماشين ها (بيرون و درون ) از کيفيت بالايي برخوردار است و به جرات مي توان گفت SHIFT يکي از بهترين مدل سازي ماشين را در سري NFS دارد. علاوه بر آن براي منتقل کردن حس واقعي به بازيباز طراحان ديد بازيباز را به ديد راننده منتقل کرده اند و حرکت ها و انيميشن هاي بسيار طبيعي براي سر راننده تهيه شده است.
در کنار اين انيميشن ها سعي شده با شبيه سازي نيروي جاذبه شما شاهد يک تجربه کاملا واقعي باشيد . مثلا زماني که به سمت راست مي پيچيد دوربين بازي به سمت چپ و زماني که به چپ مي پيچيد دوربين به سمت راست متمايل مي شود . علاوه بر اين زماني که در حال حرکت با سرعت بالا هستيد ، دوربين بازي به سمت عقب مي رود و زماني که آرام حرکت مي کند، به سمت جلو زوم مي کند.ممکن است در حال حرکت از روي يک مانع بپريد يا از روي يک سرعت گير عبور کنيد؛ در اين صورت دوربين عکس العمل منطقي از خود نشان مي دهد و حرکات واقعي سر راننده را شبيه سازي مي کند. علاوه بر آن شاهد حرکت واقعي بدن راننده در هنگام تعويض دنده و فشاردادن گاز يا ترمز خواهيد بود.
در SHIFT تنوع اتومبيل ها بسيار بالاست و بيش از 70وسيله نقليه مختلف در بازي وجود دارد که از بين آن ها مي توان به اتومبيل هاي زير اشاره کرد: Nissan Skylines, Porsche 997 GT2,McLaren F1,Lotus Elise lllR,Audio RS4,Chevrolet Corvette Z06, Pagani Zonda Fو Ford Mstang مختص سري NFS است .
تمام اتومبيل ها داراي هندلينگ مخصوص خود هستند و سازندگان زمان زيادي را صرف طراحي اين بخش کرده اند. به عنوان مثال اگر با يک اتومبيل سطح متوسط با سرعت بالا حرکت کنيد ،ممکن است به سرعت از مسير منحرف شويد . در اين حالت کنترل اتومبيل همانند واقعيت تا حدي از دست شما خارج مي شود و اگر از نماي کابين در حال بازي کردن باشيد، متوجه لرزيدن اتومبيل خواهيد شد. علاوه بر آن ها قرار است اتومبيل هاي فرمول يک نيز در بازي حضور داشته باشند که اطلاعات زيادي از آن ها منتشر نشده است.
در بخش تک نفره و چند نفره بيش از 16 اتومبيل قابليت شرکت در يک مسابقه را دارند و از اين حيث به نظر مي آيد SHIFT بازي جذابي باشد. البته اعلام نشده آيا تمام اتومبيل ها از ابتدا قابل دسترس هستند يا اين که با پيشروي هر چه بيش تر ماشين هاي بيشتري آزاد خواهد شد. حدود 16 پيست واقعي موجود در آمريکا و اروپا در بازي وجود دارد که از بين آن ها مي توان به پيست Brands Hatch واقع در انگلستان اشاره کرد . علاوه بر اين 16 پيست ، سازندگان چندين پيست غيرواقعي از جمله پيست لندن را به بازي اضافه کرده اند. طراحي پيست هاي غيرواقعي بازي جالب کار شده است، طوري که در پيست لندن مي توانيد تعداد زيادي از مکان هاي واقعي اين شهر را مشاهده کنيد.

گيم پلي منحصر به فرد يا تقليدي؟

گيم پلي SHITF شايد در نگاه اول شبيه ديگر بازي هاي شبيه سازي باشد؛ اما سازندگان اعلام کرده اند با اين که اين بازي يک ريسينگ شبيه سازي است ؛ اما هم چنان مي توان آن را عضوي از خانواده NFS دانست که جذابيت هاي خاص خود را دارد. يکي از جالب ترين بخش هاي بازي مربوط به هوش مصنوعي است. تيم SMS مدعي شده که بيش از 12 مدل هوش مصنوعي مختلف براي بازي طراحي کرده ، بنابراين بايد حسابي حواس خود را جمع کنيد . ديگر فقط شما مسئول کامل برد و باخت خود نيستيد و در SHIFT بايد انتظار هر گوه برخورد را داشته باشيد و اتومبيل هي ديگر به عمده راه شما سد مي کنند. براي اين که بازيبازها مشکلي در پيچ هاي ناگهاني بازي نداشته باشند، يک سري فلش راهنما روي زمين قابل مشاهده است که باتوجه به نوع پيچ و مسير ، رنگ ها ها تغيير مي کند. نکته ديگر اين که علاوه بر مدهاي هميشگي اين سري بار ديگر مد Drift در SHIFT به سري NFS بازگشته است. در کل SMS المان هاي زيادي را به SHIFT اضافه کرده ؛ اما هسته گيم پلي ، تقليد نسبي از Grid به نظر مي رسد . نماي داخل کابين ، گيم پلي ترکيبي(آرکيد و شبيه سازي) و... نکاتي است که پيش از اين در Grid هم ديده بوديم. با تمام اين اوصاف مي توان گفت SHIFT هر چند گيم پلي کاملا منحصر به فردي را ندارد ؛ اما المان هاي جديد زيادي را به اين ژانر اضافه کرده است.

تصادف نکن!

مهم ترين چيزي که در SHIFT بايد به آن توجه کنيد، تصادف نکردن است . البته اگر تصادف هم کرديد، مي توانيد صحنه هاي هيجان انگيزي را ببينيد ! اتومبيل ها در SHIFT تخريب پذير هستند و بعد از هر تصادف علاوه بر آسيب ديدن بدنه ، SMS سعي کرده شما را دقيقا با عواقب تصادف آشنا کند. در زمان تصادف يا قبل از آن مي توانيد صداي نفس نفس زدن راننده و تپش قلب وي را بشنويد. SMS از يک نوع افکت Blur خاص براي تصادفات استفاده کرده است و زماني که با ماشين ديگري يا محيط برخورد مي کنيد ، چه از نماي اول شخص يا از نماي سوم شخص تصوير به مدت چند ثانيه کاملا تار خواهد شد و به نوعي سرگيجه بعد از تصادف را براي تان شبيه سازي مي کند. در اين هنگام بايد مراقب باشيد تا تصادف ديگري نکنيد . البته تکنيک هاي حرکت دوربين هم در اين حوادث به کار رفته است.مثلا اگر مستقيم با يک شي برخورد کنيد ، دوربين ناگهان به جلو رانده مي شود . اين وضعيت دقيقا مشابه تصادف هايي است که راننده کمربند ايمني بسته باشد.
در کل اگر خاطره نااميد کننده بازي هاي قبلي را کنار بگذاريم به نظر مي رسد بعد از چندين سال شاهد عرضه يک نسخه عالي از سري NFS باشيم . کار ساخت SHIFT بيش از يک سال است که شروع شده و تابستان امسال براي تمامي پلتفرم ها عرضه خواهد شد.

موتوري قدرتمند

گرافيک SHIFT تا به اين جا بر اساس نمايش ها ديدني است ( هر چند تمام NFS هاي قبلي نيز در نمايش هاي پيش از انتشار عالي بودند اما بعد از انتشار...) علاوه بر مدل سازي با کيفيت ماشين ها که به آن اشاره شد، محيط ها نيز با جزئيات زيادي کار شده و افکت هاي Blur هم در سرعت بالا فوق العاده هستند.
SHIFT از موتور اختصاصي SMS استفاده کرده است. کار ساخت اين موتور بيش از دو سال به طول انجاميده و مسئولان EA بعد از ديدن کار فوق العاده اعضاي SMS، آن ها را مسئول ساخت اين بازي کرده اند. جسي ابني (Jesse Abney) تهيه کننده بازي دريک گفتگو جالب اعلام کرده در زمان معرفي بازي ، بازديدکنندگان زيادي را ديده است که تصور مي کردند عکس هاي اين بازي واقعي نيست و اين باعث مباهات استديوي SMS است .

شکايت SimBin

يکي ازجالب ترين نکات در اين بين طرح شکايت Sim Bin از SMS است . همان طور که گفته شد SMS يک استديو تازه تاسيس است که توسط اعضاي سابق Blimey Games پايه گذاري شده است.
Blimey Games استديويي بود که در ساخت SimBin GTR (خالق مجموعه GTR و صاحب IP آن) همکاري کرده بودند؛ اما مگنس لينگ نايب رييس SimBin اعلام کرده SMS قصد فريب عموم را دارد و آن ها هيچ گونه همکاري در ساخت GTR نداشتند. به همين خاطر ممکن است کار به شکايت کشيده شود. يان بل مديرSMS هم در همين راستا اعلام کرده بيش از 25 نفر از سازندگان حال حاضر SMS جزو تيم اصلي سازنده GTR بودند . اين هم يکي از عجيب ترين ادعاهاي اين روزهاي صنعت بازي است!

جنون سرعت در سراسر جهان

SHIFT تنها بازي از سري NFS نيست که امسال عرضه مي شود . EA سعي کرده با گسترش مجموعه ، تمام بازيبازهاي علاقمند به بازي هاي ريسينگ را جذب خود بکند. در همين راستان علاوه بر SHIFT ، دو بازي ديگر از سري NFS هم در سال 2009 عرضه مي شود.
بازي اول NFS:Nitro نام د ارد که در Montreal EA (خالقان Army of Two) ساخته مي شود. Nitro يک بازي آرکيد گونه است که طبق گفته سازندگان داراي جلوه هاي بصري منحصر به فرد خواهد بود . هم چنين سازندگان ادعا کرده اند Nitro شبيه هيچ يک از نسخه هاي قبلي NFS نخواهد بود(شما نشنيده بگيريد!!) .Nitro پاييز امسال براي Wll و DS عرضه مي شود.
بازي دوم NSF:World Online نام دارد که قرار بود به طور مشترک توسط EA Black Box و EA Singapore ساخته شود . WO بسياري از ويژگي هاي نسخه هاي قبلي را دارد و شما با يک بازي Open-World طرف هستيد . هم چنين حضور پليس در بازي تاييد شده است . از نکات جالب بازي وجود مد Co-Op و همکاري تيمي در بازي است . البته اسکات هنشاو(Scott Henshaw) تهيه کننده بازي اشاره کرده بين نسخه آسيايي و جهاني تفاوت هايي وجود دارد . البته اين دو بازي تنها عناوين در درست ساخت سري NFS نيستند!
به نظر مي رسيد با افتضاح Undercover و سياست EA در سال 2009 مبني بر اخراج 12 درصد از خدمه خود ، استديوي Back Box (سازنده و خالق سري NFS) هم بسته شده و تمام خدمه آن اخراج شوند . اما EA اعلام کرد با اين که تعداد زيادي از خدمه اين استديو اخراج شده اند؛ اما اين استديو هم چنان به فعاليت خود ادامه مي دهد. در يکي از خبرهاي بسيار تکان دهنده کيث مونرو (Keith Munro) از EA اعلام کرد Black Box در حال ساخت قسمت جديدي از سري NFS است . اين نسخه يک بازي اکشن خواهد بود و بازيبازها را دوباره به مسابقات زيرزميني خواهد برد. علاوه بر اين ريسيتيلو در E3 2009 اعلام کرد استديو Criterion Games خالق Burnout هم در حال ساخت يک قسمت ديگر از NFS است!
کاملا مشخص است سياست Milk کردن اين سري بازي هم چنان ادامه دارد؛ اما حداقل طرفداران اين سري مي توانند خوشحال باشند هر سال نسخه هاي جديدي از اين سري در اختيار آن ها قرار مي گيرد.
منبع:نشريه بازي رايانه شماره30




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط