چرا جغرافیا این قدر مهم است؟

جغرافی به مطالعه فرم‌های زمینی و پدیده‌های طبیعی روی زمین می پردازد. چرا جغرافیا بسیار اهمیت دارد؟ چرا باید آن را مطالعه کنیم؟ این مقاله را مطالعه کنید تا به اهمیت جغرافیا پی ببرید.
سه‌شنبه، 5 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
چرا جغرافیا این قدر مهم است؟
شرح شکل: قطب نما
 
جغرافیا مطالعه زمین، تغییرات سطح زمین، ویژگی‌ها و ساکنان آن است. به نظر می‌رسد این علم اهمیت خود را در این دوره جدید جهانی شدن از دست داده است. نظر سنجی‌های اخیر نتایج نگران کننده‌ای درباره سطح دانش بچه‌ها در مورد جغرافیا در بر داشته است. تعجب آور است بدانید که کودکان امروز مطالعه این موضوع را مهم نمی‌دانند. زمان آن رسیده که درک کنیم جغرافی واقعاً چقدر مهم است.
 

چرا جغرافیا مهم است؟

جغرافیا شامل مطالعه سیاره ما و وقایع حادث در طبیعت است
جغرافیا شامل مطالعه سیاره ما، شرایط آب و هوایی آن، شکل‌های مختلف سطح زمین و وقایع طبیعی مختلف است. این شامل تجزیه و تحلیل مکانی پدیده‌های انسانی و طبیعی، اکتشافات علوم زمین و بررسی رابطه بین طبیعت و زندگی انسان است. مطالعه جغرافیا شامل تجزیه و تحلیل فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و محیطی است که بر طبیعت تأثیر می‌گذارند. فکر نمی‌کنید دانستن در مورد این موضوع مهم باشد؟ آیا نیازی به داشتن دانشی در باره زمین در خود احساس نمی‌کنید؟ اگر احساس نیاز کردید، دلیلی خواهید داشت که بگویید جغرافیا مهم است.
 
جغرافیا شامل مطالعه مردم است
جغرافیای یک منطقه بر سبک زندگی ساکنان آن منطقه تأثیر می‌گذارد. شرایط جغرافیایی یک منطقه بر فرهنگ آن منطقه تأثیر می‌گذارد. شرایط جغرافیایی تأثیر عمیقی بر هنجارهای اجتماعی و فرهنگی مردم دارند. جغرافیای یک منطقه تأثیر مستقیمی بر فرم‌های هنری، ادبیات، عادات غذایی و جشن‌ها و آداب و رسوم مردمی که در آن منطقه ساکن هستند، دارد. مطالعه جغرافیا به ما امکان می‌دهد تا توزیع مردم در سراسر جهان و تفاوت در شیوه‌های زندگی آنها را درک کنیم.
 
جغرافی به ناوبری کمک می‌کند
مطالعه جغرافیا شامل درک موقعیت‌های مناطق و کشورهای مختلف است. این شامل مطالعه سازمان خشکی‌های ارضی و بدنه‌های آبی در سراسر جهان است. نقشه‌ها، به عنوان بخش مهمی از مطالعه جغرافیا، به ما کمک می‌کنند مکان‌هایی را در جهان پیدا کنیم. مطالعه آنها به ما کمک می‌کند تا یک تصویر ذهنی از مسافت‌ها و مکان مناطق مختلف کره زمین را شکل دهیم. و این امکان را به ما می‌دهد تا از لحاظ ابعاد، ارتفاع و یا عمق آنها از گستره شکل‌های خشکی و بدنه‌های آبی آگاهی داشته باشیم. از آن جا که جغرافیا به ما کمک می‌کند تا مسافت‌ها را اندازه بگیریم و موقعیت مکان‌ها را در زمین تعیین کنیم، به مهارت‌های ناوبری ما نیز کمک می‌کند.
 
جغرافیا شامل مطالعه منابع طبیعی است
اگر یادگیری در مورد منابع طبیعی و شرایط آب و هوایی در سراسر جهان را خسته کننده می‌یابید، باید درک کنید که این منابع در طبیعت هستند که به ما اجازه می‌دهند زندگی کنیم و شرایط آب و هوایی بر شرایط زندگی ما تأثیر می‌گذارد. آب و هوای یک منطقه اَشکال زندگی‌ای را که در آن ساکن هستند دیکته می‌کند. حیوانات و گیاهانی که در یک منطقه شکوفا می‌شوند و منابع موجود در آن، از موقعیت جغرافیایی آن منطقه و شرایط جغرافیایی که در آن جا حاکم است، بسیار تأثیر می‌گیرند. شرایط آب و هوایی و در دسترس بودن منابع طبیعی در یک منطقه خاص زندگی ساکنان آن را شکل می‌دهد. جغرافیا در توزیع منابع طبیعی و منابع ساخته دست انسان در سراسر جهان تأثیر دارد. پس جغرافیا از جمله شامل مطالعه منابع طبیعی است.
 
جغرافیا به سؤالات در مورد توزیع شکل‌های زندگی و شکل‌های سطح زمین پاسخ می‌دهد
ثروت طبیعی یک منطقه وجود خود را مدیون شرایط جغرافیایی منطقه است. موقعیت جغرافیایی یک منطقه بر آب و هوای آن تأثیر می‌گذارد، که به نوبه خود بر اشکال زندگی که می‌تواند در آن منطقه رونق بگیرد تأثیر می‌گذارد. چرا نفت از عربستان سعودی می‌آید؟ چرا چین و هند بزرگترین تولیدکننده برنج هستند؟ چرا شترها در زمین‌های آفریقا و خرس‌های قطبی در قطب شمال ساکن هستند؟ چرا بیوم جنگل برگ ریز در بخش‌هایی از آمریکا، آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا وجود دارد؟ چرا جنگل‌های بارانی در مناطق استوایی یافت می‌شوند؟ این همه به دلیل شرایط جغرافیایی متنوع در سراسر جهان است. بنابراین، مطالعه جغرافیا به چندین سؤال جالب در باره در دسترس بودن و توزیع منابع و اشکال زندگی پاسخ می دهد.
 
جغرافیا با زمین شناسی پیوند دارد
ویژگی‌های زمین شناسی در نقاط مختلف جهان متفاوت است. چرا مناطق خاصی بیشتر از مناطق دیگر در معرض زمین لرزه هستند؟ چرا برخی از مناطق بارش برف را تجربه می‌کنند در حالی که برخی دیگر این گونه نیستند؟ انواع خاک موجود در مناطق مختلف چیست؟ پاسخ به چنین سؤالاتی و دانش در مورد اشکال و ارتفاعات زمینی در زمین شناسی گنجانده شده است، رشته‌ای که با جغرافیا ارتباط تنگاتنگی دارد. مطالعه جغرافیا شامل تجزیه و تحلیل فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و محیطی است که بر طبیعت تأثیر می‌گذارند. مطالعه آن به ما کمک می‌کند تا در مورد بلایای طبیعی که مستعد منطقه است، بدانیم، که از این طریق به ما در انجام اقدامات پیشگیرانه لازم کمک می‌کند. این همچنین کمک به انسان در طراحی ساختمان سدها و پروژه‌های برق است. این امر همچنین در برنامه ریزی برای توسعه مشاغل و تجارت کاربرد دارد.
 
جغرافیا به ما کمک می‌کند تا قدر زندگی رابدانیم
علاوه بر این‌ها، مطالعه جغرافیا به ما کمک می‌کند تا تنوع موجود در اشکال زندگی را درک کنیم. جغرافیا ما را در معرض موضوعات مختلف محیط زیست و نگرانی‌های زیست محیطی قرار می‌دهد. این موضوع به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چگونه طبیعت بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. و این امکان را به ما می‌دهد که بدانیم فرهنگ‌ها چگونه شکل می‌گیرند. این ما را قادر می‌سازد بدانیم چگونه تمدن‌ها به دنیا می‌آیند. جغرافیا کمک می‌کند تا تعامل بین اجزای طبیعی و انسان را درک کنیم. و از آن جا که دانشِ در دسترس بودن و توزیع منابع طبیعی را به ما می‌دهد، مطالعه آن به ما در تصمیم گیری در مورد استفاده و مدیریت منابع کمک می‌کند.
 
مطالعه جغرافیا فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا ارتباط نزدیک محیط طبیعی و زندگی انسان را مشاهده و تحلیل کنیم. جغرافیا مهم است.
 
منبع: مانالی اوک - ScienceStruck


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.